MS Windows
briani 27239
DOS driver til et SATA CD/DVD drev?
Fra : Ukendt

Dato : 23-06-06 23:12

Til brug i forbindelse med noget Ghost image-restore fra DVD er
jeg løbet ind i et dumt problem. Jeg har hidtil brugt en CD-rom
driver (til DOS), som jeg havde hugget fra en Windows 98 start
diskette. Den har virket på alt, hvad jeg har budt den indtil nu.
Men nu står jeg med en PC, hvor i der sidder et moderne SATA
CD/DVD-Rom drev og det kan driveren altså ikke hitte ud af'.
Den ser slet ikke drevet.

Nu har jeg snart slidt både Google og Yahoo i stykker uden at
finde noget. Jeg har naturligvis også søgt hos producenten af
DVD-drevet, men jeg kan ikke finde noget, der virker.

Er der nogen af jer som kender til en DOS device driver til sådan
et SATA CD/DVD-drev?

-E.G.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-06-06 10:22

On Sat, 24 Jun 2006 00:11:37 +0200, "El Guapo"
<hold_udSNABELAyahoo.dk> wrote:

> [...]
>DVD-drevet, men jeg kan ikke finde noget, der virker.
>
>Er der nogen af jer som kender til en DOS device driver til sådan
Symantec leverer gerne opdaterede drivere til ghost (og deres andre
produkter), proceduren for at installerer/opdaterer kan dog være
besværlig, man skal følge vejledningen nøje ellers kan det gå galt.

Ellers kan man måske benytte nero til at brænde CD/DVDen, og lave
denne bootbar i nero. Nero har så vidt jeg er orienteret drivere til
SATA.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-06 12:57

Hans Kjaergaard wrote:
> Ellers kan man måske benytte nero til at brænde CD/DVDen, og lave
> denne bootbar i nero. Nero har så vidt jeg er orienteret drivere til
> SATA.

Hej Hans.

Du misforstår situationen en lille smule. Problemet ligger ikke i at
lave DVD'en. Den HAR jeg lavet (op til flere af slagsen). Og jeg
laver den netop "manuelt" ved hjælp af Nero. Mit problem opstår
først når DVD'en skal tages i brug på en PC, hvori der sidder et
SATA CD/DVD drev. Den booter godt nok op i DOS, men den
CD-Rom device driver, som jeg læser ind fra config.sys i boot-
imaget, den er tydeligvis ikke glad for SATA CD/DVD-drev.
Så derfor leder jeg nu efter en anden/bedre driver.

Det er ikke umuligt, at man kan finde sådan én hos Symantec, men
jeg synes bare at deres web-site er rodet og uoverskuelig. Og jeg
har da heller ikke fundet noget brugbart endnu. Når jeg søger på
"SATA" hos Symantech så finder jeg KUN noget, som omhandler
SATA Harddiske og dem har jeg (7-9-13) ikke haft problemer
med endnu i forbindelse med Ghost programmet.

- E.G.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-06-06 16:46

On Sat, 24 Jun 2006 13:57:13 +0200, "El Guapo"
> [...]

>imaget, den er tydeligvis ikke glad for SATA CD/DVD-drev.
>Så derfor leder jeg nu efter en anden/bedre driver.
Desværre er der ikke ret mange fabrikanter af SATA udstyr der laver
drivere til DOS / NT4 / etc.

Hvad med at lave din kompilering således at bootdrevet er hele DVDen ?
Så skal du ikke benytte drivere til at tilgå DVDen som et "ekstra"
drev.
Hvordan man gør dette ved jeg dog ikke.

> [...]
>SATA Harddiske og dem har jeg (7-9-13) ikke haft problemer
>med endnu i forbindelse med Ghost programmet.

Symantec er meget hjælpsomme (dog ikke de hurtigeste), så drop dem en
mail med problemet og se om de ikke kan hjælpe dig.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 24-06-06 18:12

Hans Kjaergaard wrote:
> Desværre er der ikke ret mange fabrikanter af SATA udstyr der laver
> drivere til DOS / NT4 / etc.

Korrekt. Og man kan vel heller ikke bebrejde dem, at de ikke laver
drivere til et så gammelt operativsystem.

Hvad med de langhårede programmør-freaks, som var aktive sidst
i 80'erne, hvor er de henne i dag? De ville sikkert kunne strikke sådan
en DOS device driver sammen på 2 minutter og med bind for øjnene.
.... Og skrive source koden ind ved hjælp af "EdLin".

> Hvad med at lave din kompilering således at bootdrevet er hele DVDen ?
> Så skal du ikke benytte drivere til at tilgå DVDen som et "ekstra"
> drev.
> Hvordan man gør dette ved jeg dog ikke.

ØV, jeg havde ellers glædet mig til at du skulle fortælle mig hvordan jeg
får ca. 4Gb pakket ned på den 1,44Mb floppy disk, som jeg bruger
til boot image i Nero.

> Symantec er meget hjælpsomme (dog ikke de hurtigeste), så drop
> dem en mail med problemet og se om de ikke kan hjælpe dig.

Tja, det er da nok værd at prøve.

-E.G.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 26-06-06 09:42

On Sat, 24 Jun 2006 19:12:28 +0200, "El Guapo"
> [...]

>ØV, jeg havde ellers glædet mig til at du skulle fortælle mig hvordan jeg
>får ca. 4Gb pakket ned på den 1,44Mb floppy disk, som jeg bruger

En mulighed der var værd at prøve var at lave en BartPE CD/DVD
http://www.nu2.nu/pebuilder/ og lægge ghost ind som plugin og så også
lægge sine imager på.
Så ser man c: som c: og CD/DVDen som z:, da man er i et 32bit miljø
rykker ghost også noget bedre.

/Hans

Fra : Henning

Dato : 25-06-06 09:10

> [...]

>jeg løbet ind i et dumt problem. Jeg har hidtil brugt en CD-rom
>driver (til DOS), som jeg havde hugget fra en Windows 98 start

Kør LiveUpdate fra Symantec og brug deres wizard til at lave et
bootmedie. Det virker hos mig, både til SATA og PCMCIA-drev.