MS Windows
briani 27239
HP2430t vil ikke skrive Ø
Fra : Brian S Jensen

Dato : 19-06-06 20:35

Hej

Windows98 med Concorde 4 (dos-ver) udskriver på en HP 2430t
laserprinter

Hvordan får man den til at skrive Ø'er ?

Sende kommando via fil eller ? (og hvilke kommando ?)

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-06 01:45

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> laserprinter
>
> Hvordan får man den til at skrive Ø'er ?
>
> Sende kommando via fil eller ? (og hvilke kommando ?)

Uha, det var en værre en, det er godt nok længe siden, men du skal ind at
kigge på config.sys eller autoexec.bat såvidt jeg husker. Jeg mener der kan
sendes en kommando med korrekt landekode til printeren.
Det er ikke meget hjælp, det ved jeg, men det kan forhåbentlig lede dig på
sporet.

Faldt lige over denne: http://madsenworld.dk/con_auto/index.htm måske det
kan bruges ?

mvh
Ebbe

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 20-06-06 12:46

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev:
Mon, 19 Jun 2006 21:35:13 +0200 i dk.edb.system.ms-windows
>Windows98 med Concorde 4 (dos-ver) udskriver på en HP 2430t
>laserprinter
>Hvordan får man den til at skrive Ø'er ?

Så skal du nok skifte characterset (symbolset, codepage)

Jeg går ud fra at den bruger HP's PCL/PJL printersprog
For mange år siden brugte jeg med held følgende kommando til en HP
laserprinter:

<esc>%-12345X@PJL
@PJL DEFAULT LPARM : PCL SYMSET = PC8DN
@PJL DEFAULT FORMLINES = 64
@PJL DEFAULT PAPER = A4
@PJL DEFAULT ECONOMODE = OFF
@PJL DEFAULT LPARM : PCL FONTSOURCE = I (Intern font)
@PJL DEFAULT LPARM : PCL FONTNUMBER = 000 (Courier)
@PJL DEFAULT LPARM : PCL PITCH = 12
<esc>%-12345X

Det er nok kun den anden linie, der er vigtig for dig.
Du laver bare en fil, som du sender til printeren, vær opmærksom på
<esc> koden, Hex 1B

Du kan da prøve om det virker på din printer.
Ellers er der en bog fra HP, der hedder PCL technical reference

Erik Helmer Nielsen