MS Windows
briani 27239
Spyware Quake osv...
Fra : sdsf

Dato : 17-06-06 14:05

Jeg har min computer tændt og på nettet 24 timer i døgnet.

Det er gået helt fint i et par år nu, uden at jeg tilsyneladende
har været ramt af ondsindet software.

Jeg køre windowsXP + SP1

Nu er jeg desværre blevet ramt af Spyware Quake, og en
hel masse lignende, og der kommer hele tiden popups
fra internet explorer.
Jeg bruger ellers konsekvent firefox som browser.

Hvordan slipper jeg af med det skidt?
Har allerede prøvet Adaware og xoftspy uden held.

Eller er tiden bare kommet til at skifte helt over til linux
eller et andet operativsystem?

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-06 14:49

sdsf wrote:
> Nu er jeg desværre blevet ramt af Spyware Quake, og en
> hel masse lignende, og der kommer hele tiden popups
> fra internet explorer.
> Jeg bruger ellers konsekvent firefox som browser.

Firefox er i sig selv ingen garanti mod spyware.

> Hvordan slipper jeg af med det skidt?
> Har allerede prøvet Adaware og xoftspy uden held.

En hurtig tur med Google og det bare VÆLTER frem med
kaskader af informationer om emnet. Noget af det må være
brugbart. Prøv selv:

http://kortlink.dk/2t7u

> Eller er tiden bare kommet til at skifte helt over til linux
> eller et andet operativsystem?

Hvis din cykel punkterer på forhjulet, vil du så også smide den
ud og købe en ny i et andet mærke?

-E.G.

Fra : sdsf

Dato : 17-06-06 15:58

"El Guapo" <hold_udSNABELAyahoo.dk> skrev i en meddelelse news:4494085a$0$47036$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Firefox er i sig selv ingen garanti mod spyware.
Det ved jeg godt.

> En hurtig tur med Google og det bare VÆLTER frem med
> kaskader af informationer om emnet. Noget af det må være
> brugbart. Prøv selv:
>
> http://kortlink.dk/2t7u
Ja, jeg har selv prøvet, men det virker noget kompliceret.

> Hvis din cykel punkterer på forhjulet, vil du så også smide den
> ud og købe en ny i et andet mærke?
Ja, i dette tilfælde vælger jeg at "købe" en ny, da prisen jo
er gunstig, nemlig 0.00kr. Så jeg vil ikke lappe "cyklen"
denne gang, men blot tage en anden model, f.eks. puppy-linux eller DSL-linux
tror jeg det bliver på min lille bærbare her.

Fra : Hagar

Dato : 17-06-06 15:11

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Har allerede prøvet Adaware og xoftspy uden held.
>
> Eller er tiden bare kommet til at skifte helt over til linux

Der er jo flere ting der kan gøres, kig i msconfig, start op i fejlsikker og
kør AdAware der fra, Spybot er også en løsning.

Hagar

Fra : sdsf

Dato : 17-06-06 16:00

"Hagar" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:44940d73$0$27529$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Der er jo flere ting der kan gøres, kig i msconfig, start op i fejlsikker og
> kør AdAware der fra, Spybot er også en løsning.
>
> Hagar
Jeg skifter OS, det er vist det letteste

Fra : Bertel Brander

Dato : 17-06-06 15:55

sdsf wrote:
> Jeg har min computer tændt og på nettet 24 timer i døgnet.
>
> Det er gået helt fint i et par år nu, uden at jeg tilsyneladende
> har været ramt af ondsindet software.
>
> Jeg køre windowsXP + SP1

Nogen grund til ikke at opdatere til SP2?

> Eller er tiden bare kommet til at skifte helt over til linux
> eller et andet operativsystem?

Der er gode grunde til at skifte til linux, men jeg er tror ikke
dette er den bedste.

--
Absolutely not the best homepage on the net:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard

Fra : sdsf

Dato : 17-06-06 16:25

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse news:449417ce$0$179$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Nogen grund til ikke at opdatere til SP2?
Nej, jeg har vil ingen rigtig god undskyldning for ikke at have instaleret SP2.
Det skulle da lige være, at jeg så bliver plaget for at installer antivirus også!

> Der er gode grunde til at skifte til linux, men jeg er tror ikke
> dette er den bedste.
Men grund nok for mig nu.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 17-06-06 16:53

sdsf skrev:

>Nej, jeg har vil ingen rigtig god undskyldning for ikke at have instaleret SP2.
>Det skulle da lige være, at jeg så bliver plaget for at installer antivirus også!

Der er mange andre opdateringer, som du formentlig ikke har
foretaget.

Din OE f.eks. er ikke opdateret siden sp1, siden er der kommet
mange opdateringer, hvor der bl.a. er lukket flere
sikkerhedshuller (og endvidere enkelte bedre funktioner).

Når din OE ikke er opdateret, så er IE heller ikke og der er også
blevet lukket mange sikkerhedshuller siden.

Opdateringer, der kan foretages uden at installere sp2, hvis man
ikke ønsker det.
--
Kerim
Som ikke bruger Spamfighter, der spammer nyhedsgrupperne

Fra : Bertel Brander

Dato : 17-06-06 18:58

sdsf wrote:
> Men grund nok for mig nu.

Man kunne jo så undre sig over hvad formålet med spørgsmålet
var, hvis du allerede har besluttet dig for at skifte?

Fra : sdsf

Dato : 17-06-06 20:30

"Bertel Brander" <bertel@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse news:4494429b$0$155$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Man kunne jo så undre sig over hvad formålet med spørgsmålet
> var, hvis du allerede har besluttet dig for at skifte?
Beslutninger er et stykke tid under vejs, og påvirkes fra mange sider.
Hvis der havde været en hurtig, let og gratis måde at få min installation
renset på ville jeg nok gøre det, men det er ikke mit indtryk.

Fra : Hagar

Dato : 17-06-06 22:18

> [...]
> Hvis der havde været en hurtig, let og gratis måde at få min installation
> renset på ville jeg nok gøre det, men det er ikke mit indtryk.

De forslag der er kommet til dig, de koster ikke en krone, og det er nok
noget hurtigere end det du vil i gang med.

Hagar

Fra : John

Dato : 17-06-06 16:00

> [...]

> Jeg har min computer tændt og på nettet 24 timer i døgnet.
> Det er gået helt fint i et par år nu, uden at jeg

".. Du kan tilslutte en ny pc - som ofte bliver solgt med Windows
XP SP1 - til en DSL-forbindelse, hente en kop kaffe, og når du
kommer tilbage har nogen overtaget din computer... En computer
med Windows XP og Service Pack 1 uden firewall klarede sig
dårligst - det var den maskine, der blev kapret allerede efter 30
sekunder. .." http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=20324

> Nu er jeg desværre blevet ramt af Spyware Quake, og en
> hel masse lignende

Forståeligt...

> Hvordan slipper jeg af med det skidt?

Symantec: ".. This risk is commonly downloaded by Trojans, but
may also be manually installed. ... This security risk includes
an uninstallation applet. In order to uninstall this security
risk, complete the following instructions: ..."
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/spywarequake.html

> Jeg bruger ellers konsekvent firefox som browser.

Secunia: http://www.secunia.dk/product/4227/#advisories

Tips: http://spywarefri.dk/

Mvh John

Fra : sdsf

Dato : 17-06-06 16:39

"John" <nogen@pladderballe.ok> skrev i en meddelelse news:449418d3$0$189$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> [...]
> med Windows XP og Service Pack 1 uden firewall klarede sig
> dårligst - det var den maskine, der blev kapret allerede efter 30
Interessant artikl.

> Forståeligt...

Jeg er for et par måneder siden gået fra at bruge en floppy linux router (coyote linux)
til at bruge en Zyxel 650 fra cybercity.
Det kan nok være en del af forklaringen på at jeg nu pludseligt er blevet angrebet.

Jeg vil ikke bruge min tid på virus og antivirus ligenu, så jeg skifter OS på den maskine
jeg har kørende i døgndrift.
Jeg skal bare lige have fundet en softphone til linux.

Fra : John

Dato : 17-06-06 16:57

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil ikke bruge min tid på virus og antivirus ligenu

Moderne anti-virus passer stort set sig selv

> så jeg skifter OS på den maskine
> jeg har kørende i døgndrift.

Hjælper dig jo næppe på længere sigt, hvis du stadig ikke holder
din software opdateret

Mvh John

Fra : John

Dato : 17-06-06 16:22

"sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> Eller er tiden bare kommet til at skifte helt over til linux

Linux er jo heller ingen garanti mod snavs. Blot ét enkelt
eksempel:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/venc/data/linux.simile.html
Du kan finde flere spændende eksempler på Linux-virus på
Symantec's søgetjeneste :)

Det er vigtigt at holde sin software opdateret med seneste
patches. At undlade dette er som at spille russisk roulette...

Mvh John

Fra : jama

Dato : 18-06-06 08:54

> [...]
> Har allerede prøvet Adaware og xoftspy uden held.
>
> Eller er tiden bare kommet til at skifte helt over til linux

------------------------------------

F8 fejlsikkertilstand og så et spyprogram, så er det væk har selv haft det.
Mvh.Jama

Fra : sdsf

Dato : 18-06-06 10:44

"jama" <nonspam@mail.com> skrev i en meddelelse news:44950698$0$2099$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> "sdsf" <sdsf@her.der.dk> skrev i en meddelelse

> F8 fejlsikkertilstand og så et spyprogram, så er det væk har selv haft det.
> Mvh.Jama

Jeg prøvede det:
F8, og så kørte jeg adaware og xoftspy.
Det ser foreløbig ud til at have fjernet skidtet!

Jeg har tidligere prøvet de 2 programmer uden
fejlsikret tilstand, og det hjalp ikke.