MS Windows
briani 27239
vista + xp
Fra : (-Peter-)

Dato : 12-06-06 15:03

hej..

hvad tør jeg svare til spørgsmålet under installation af vista beta 2
når jeg vel lave en dualboot, og derfor vælger custom installation,
hvorefter den fortæller mig at den vil omdøbe xp-mapperne til
windows.old - sker der noget ved dette??

jeg vil gerne være i stand til at fortsætte med xp bagefter :)

mvh
peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-06-06 15:47

(-Peter-) skrev:

> [...]
> installation, hvorefter den fortæller mig at den vil omdøbe
> xp-mapperne til windows.old - sker der noget ved dette??

Noget tyder på, at du installerer Vista på den samme partition,
som din WinXP ligger på. Det ville jeg ikke vælge at gøre, hvis
jeg var dig.

--
Hilsen
Madsen

Fra : (-Peter-)

Dato : 12-06-06 16:00

Thomas G. Madsen skrev:

> Noget tyder på, at du installerer Vista på den samme partition,
> som din WinXP ligger på. Det ville jeg ikke vælge at gøre, hvis
> jeg var dig.

øh.. nej ville jeg umiddelbart heller ikke..

men har ikke rigtigt andre valg da jeg sidder på en bærbar der kun har
en hd som ikke er delt..

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 16:28

(-Peter-) wrote:

> øh.. nej ville jeg umiddelbart heller ikke..
>
> men har ikke rigtigt andre valg da jeg sidder på en bærbar der kun har
> en hd som ikke er delt..
>
> /peter

_ALT_ fra din gamle XP installation bliver kylet i windows.old som du så
efterfølgende kan vælge at slette. jeg har gode erfaringer med Vista
Beta 2 indtil videre... ingen BSOD's og et ret kvikt os.

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : (-Peter-)

Dato : 12-06-06 17:25

Claus Albæk (Kbh.) skrev:

> _ALT_ fra din gamle XP installation bliver kylet i windows.old som du så
> efterfølgende kan vælge at slette. jeg har gode erfaringer med Vista
> Beta 2 indtil videre... ingen BSOD's og et ret kvikt os.

jamen er det stadigt muligt at køre xp'en???

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 18:16

(-Peter-) wrote:

> jamen er det stadigt muligt at køre xp'en???

Jep.

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : (-Peter-)

Dato : 12-06-06 20:02

Claus Albæk (Kbh.) skrev:

> Jep.

ok... tak

Fra : Edmund

Dato : 14-06-06 20:56

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Jep.

Kan den det, når den nu hedder Windows.old
Har du selv prøvet.
Nogle har prøvet hvor curseren bare står og blinker.
Har jeg læst på
--
Mvh Edmund

Fra : Claus Albæk

Dato : 14-06-06 21:15

Edmund wrote:

> Kan den det, når den nu hedder Windows.old
> Har du selv prøvet.
> Nogle har prøvet hvor curseren bare står og blinker.
> Har jeg læst på

ja, jeg har prøvet... begge mine maskiner kører sådan lige nu.

Fra : Edmund

Dato : 14-06-06 22:31

Claus Albæk wrote:

> ja, jeg har prøvet... begge mine maskiner kører sådan lige nu.

Så må Vista da gå ind og rette i XP´s regdatabase og ændre alle
henvisninger eller hva

--
Mvh Edmund

Fra : dk_sz

Dato : 12-06-06 18:18

> men har ikke rigtigt andre valg da jeg sidder på en bærbar der kun har en
> hd som ikke er delt..

Du kunne muligvis bruge BootIt e.l.
( http://www.terabyteunlimited.com/bootitng.html )
til at resize din hd/partition - og derefter
oprette en ny ekstra partition for Vista?

Thomas Schulz
http://www.micro-sys.dk/products/sitemap-generator/

Fra : (-Peter-)

Dato : 12-06-06 20:03

dk_sz skrev:

> Du kunne muligvis bruge BootIt e.l.
> ( http://www.terabyteunlimited.com/bootitng.html )
> til at resize din hd/partition - og derefter
> oprette en ny ekstra partition for Vista?

er det freeware??

/peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-06-06 17:05

(-Peter-) skrev:

> men har ikke rigtigt andre valg da jeg sidder på en bærbar der
> kun har en hd som ikke er delt..

Så del den med Partition Magic eller lignende.

--
Hilsen
Madsen

Fra : (-Peter-)

Dato : 12-06-06 17:25

Thomas G. Madsen skrev:

> Så del den med Partition Magic eller lignende.

et dyrt program formoder jeg..

/peter

Fra : Ukendt

Dato : 12-06-06 18:22

(-Peter-) wrote:

> et dyrt program formoder jeg..
>
> /peter

Acronis Disk Director kan erhverves for under 500 kroner... fejer gulv
med PM.

--
Claus 'Claude' Albæk (kbh.)

Fra : (-Peter-)

Dato : 12-06-06 20:02

Claus Albæk (Kbh.) skrev:

> Acronis Disk Director kan erhverves for under 500 kroner... fejer gulv
> med PM.

er sku også en slags penge... kan man jo få en helt ny pc for (i hvert
fald brugt)... :)

Fra : Fjollefrans

Dato : 12-06-06 17:42

> [...]
> noget ved dette??
>
> jeg vil gerne være i stand til at fortsætte med xp bagefter :)

Vista Beta'en SKAL køre fra en primær partition. Så dens dualboot evner er
lidt begrænsede, men som der bliver skrevet. Find et program som Partition
Magic eller køb Partition Magic (det virker fabelagtigt)

- FF

Fra : kk

Dato : 12-06-06 19:38

"Fjollefrans" <eksisterernokikkevel@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lidt begrænsede, men som der bliver skrevet. Find et program som Partition
> Magic eller køb Partition Magic (det virker fabelagtigt)

Det er jeg ikke sikker på at du har ret i.
Jeg har netop installeret Vista Beta 2 på mit D:/ drev som er en partition
på drev 0
Det gik uden problemer af nogen art, og dualboot er oprettet uden min
medvirken.
Endnu har jeg ikke haft tid til at kigge nærmere på Installationen, men alt
ser ud til at være i orden.
Men Windows Vista fylder ca 6.5 GB!
mvh
kk

Fra : Fjollefrans

Dato : 12-06-06 20:06

> [...]
> medvirken.
> Endnu har jeg ikke haft tid til at kigge nærmere på Installationen, men

jeg skal indrømme at jeg ikke selv har gjort forsøget med dual-boot, men en
der normalt har styr på tingene, fortalte det, med henvisning til denne
side.

http://www.lifehacker.com/software/top/windows-vista-beta-how-to-dual-boot-windows-xp-and-windows-vista-179906.php

Fra : Edmund

Dato : 12-06-06 20:13

kk wrote:

> [...]
> partition på drev 0
> Det gik uden problemer af nogen art, og dualboot er oprettet uden min

Jeg har gjort det samme som dig, og det ser umiddelbart ud til at køre.

Men så ville jeg ligge prøve om Drive Image kunne lave en kopi(image) af
partitionen, det ville den ikke.
Den viste ??? ud for drev navn og et eller andet med -0 ud for drev
betegnelse.

Så det skal lige prøves på en primær partition inden jeg leger videre,
eller får læst lidt i vista news grupperne
--
Mvh Edmund

Fra : (-Peter-)

Dato : 12-06-06 20:04

Fjollefrans skrev:

> [...]
> lidt begrænsede, men som der bliver skrevet. Find et program som Partition
> Magic eller køb Partition Magic (det virker fabelagtigt)

jamen.. kan man ikke stadig få mulighed for en bootmenu med vista og så xp??

/peter

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-06-06 21:27

Edmund skrev:

> Men så ville jeg ligge prøve om Drive Image kunne lave en
> kopi(image) af partitionen, det ville den ikke.
> Den viste ??? ud for drev navn og et eller andet med -0 ud for
> drev betegnelse.

Øv! Jeg er ved at hente Vista nu og havde planer om at installere
den på den partition, hvor jeg pt. har WinXP x64 installeret.
(XP er på disk 0 partition 1[C] og x64 på disk 0 partition 2[D]).

Hvis Drive Image ikke kan lave et backup af Vista, så er der ikke
så meget mulighed for at eksperimentere, men tror du ikke nærmere,
at det har noget med filsystemet i Vista at gøre?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 13-06-06 14:55

Thomas G. Madsen wrote:

> Hvis Drive Image ikke kan lave et backup af Vista, så er der ikke
> så meget mulighed for at eksperimentere, men tror du ikke nærmere,
> at det har noget med filsystemet i Vista at gøre?

Jeg aner intet om filsystemet, jeg har kun hørt at det filsystem de
havde planlagt fra starten, er droppet.

Din drive Image er vist nyere en min, så måske du er heldig.

Jeg har tængt mig at jeg vil bytte rundt på mine diske, og så overføre
XP´s boot filer til en tom primær partition, og så se om Vista laver
boot menu.

Læg mærke til hvordan Vista laver boot.ini, den er vistnok anderledes en
den fra XP

Jeg har 256 MB ram og 32 MB grafikkort så Vista er lidt tung at danse
med hos mig
( med 224 MB nægtede den at lade sig installere, de 32 MB gik dengang
til ombord grafik)

Mvh Edmund

Fra : Edmund

Dato : 13-06-06 20:45

Edmund wrote:
> Din drive Image er vist nyere en min, så måske du er heldig.

Det her ser lovende ud for mig/os.
Bortset fra at den ikke kan komprimere.

" In some premium editions of Windows Vista, a new option allows you to
create an image-based backup - a la Norton Ghost"

http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=68

"backed up a 25GB drive in less than 10 minutes. The restore process
took a few minutes longer"

Her er der virkelig tale om fremgang i forhold til XP, hvor den skulle
køre hele installations-processen igennem inden den indlæste backupen
--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-06-06 21:31

Edmund skrev:

> Jeg aner intet om filsystemet, jeg har kun hørt at det filsystem
> de havde planlagt fra starten, er droppet.

Nå ok. Det har jeg ikke hørt, at de skulle have droppet, men det
tyder ganske rigtigt på det, for filsystemet er NTFS, ser jeg.

> Din drive Image er vist nyere en min, så måske du er heldig.

Min er Drive Image 7 v.2.0.1.309 og umiddelbart ser det ud til at
virke. Den viser ikke spørgsmålstegn ud for den partition, hvor
Vista ligger på, men den bliver vist aldrig færdig, for nu har
den stået sådan her i over 10 min., indtil jeg valgte at afbryde:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/driveimage7/vista.png>.

I øvrigt så er jeg chokket over, at en standardinstallation af
Vista (jeg valgte x64-versionen) fylder 14.3 GB. Det er da vildt!

> Jeg har tængt mig at jeg vil bytte rundt på mine diske, og så
> overføre XP´s boot filer til en tom primær partition, og så se
> om Vista laver boot menu.

Jeg formaterede mit D-drev med WinXP x64 og installerede Vista
på det drev. C og D er samme fysiske disk, som er delt op i to
partitioner. På C-drevet ligger WinXP Pro SP2.

Vista-installationen viste ikke noget om drevbogstaver, men da
jeg havde en lumsk mistanke om, at den enten ville bytte rundt
på dem, eller slet ikke vise dem, så omdøbte jeg D-drevet til
at hedde 'Vista' inden installationen, så jeg kunne genkende det.

Installationen forløb uden problemer, men når jeg har bootet til
Vista, og går ind i f.eks. Windows Explorer, så ligger Vista på C
og WinXP Pro på D. Booter jeg derimod til WinXP Pro, så er Vista
på D og WinXP på C. Det er jeg ikke helt tryg ved.

> Læg mærke til hvordan Vista laver boot.ini, den er vistnok
> anderledes en den fra XP

Den har ikke ændret nævneværdigt på boot.ini her. Det eneste den
har gjort er at tilføje følgende i toppen af filen:

;Warning: Boot.ini is used on Windows XP and earlier operating systems.
;Warning: Use BCDEDIT.exe to modify Windows Vista boot options.

Hvor BCDEDIT.exe så skal køres fra, har jeg endnu ikke studeret
nærmere, men mon ikke man kan køre den fra Start > Run, når man
har bootet til Vista(?).

> Jeg har 256 MB ram og 32 MB grafikkort så Vista er lidt tung at
> danse med hos mig

Det er den også hos mig med 3 GB RAM og 2 x 3.0 Ghz Xeon-CPU'er.
Måske skyldes det, at den insisterer på at køre med en klon af
skærm 1 på skærm 2. Da den startede første gang, kunne jeg vælge
enten at køre med en klon af skærmbilledet eller "streched mode".
Single Display, eller hvad det nu end hed, var ikke valgbart og
det er ikke lykkedes mig at finde en måde at slå det klon-halløj
fra endnu.

Jeg skal ofte klikke på et ikon 3-4 gange før den fatter, at jeg
har klikket og så er User Account Control allerede ved at give mig
knopper. Det vil jeg dæleme håbe at de ændrer på, for det er en
tand for meget beskyt-brugeren-imod-sig-selv-fis til min smag.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Edmund

Dato : 14-06-06 15:47

Thomas G. Madsen wrote:
> I øvrigt så er jeg chokket over, at en standardinstallation af
> Vista (jeg valgte x64-versionen) fylder 14.3 GB. Det er da vildt!

De 4.5GB er vel pagefile, du har jo 3 GB ram, vis Vista da ganger med
1,5 lige som XP?
Mit 32 bit system fylder 6,5 GB

> [...]
> og WinXP Pro på D. Booter jeg derimod til WinXP Pro, så er Vista
> på D og WinXP på C. Det er jeg ikke helt tryg ved.

Du skulle vel ikke have to primære partitioner på samme disk.
Min Vista er slettet nu, men jeg mener da den lå som nr. 2 i Vista´s
Windows Explorer.
Min Vista lå på en udvidet partition.

Har du læst tråden 8/5"Windows XP Homedition" hvor O.Skjold kommer med
denne
http://stfu.skjold.dk/scrshot.jpg
hvor udvidet og primær er byttet om.
Som fremkommer ved at man under installation (ved boot på XP CD)
vælger at slette den første partition på en disk med to primære
partitioner.

Hvordan installerede du Vista, bootede du direkte på dvd´en, eller
startede du XP og satte dvden i?

Jeg kunne nemlig ikke ved direkte boot, der var fejl i indtastnings
menu, og den der RESTORE mulighed.
Jeg går ud fra det skylles mine sølle 32 MB på grafikkortet.
--
Mvh Edmund

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 13-06-06 22:10

Edmund skrev:

> http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=68

Det ser ellers smart ud.

Jeg har dog bestemt mig for at kyle Vista ud igen.

Hvad der udløste det?
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/news/argh.png> :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 14-06-06 23:04

Edmund skrev:

> De 4.5GB er vel pagefile, du har jo 3 GB ram, vis Vista da
> ganger med 1,5 lige som XP?

Nå jo, selvfølgelig. Det havde jeg ikke lige tænkt på, men det
er da derfor.

> Du skulle vel ikke have to primære partitioner på samme disk.

Det er jeg ikke klar over. Jeg ved bare, at det drejer sig om
en disk, som er delt op i to partitioner med navnet C og D og
at det har fungeret fint med de forskellige Windows-versioner,
som jeg har testet på de to partitioner gennem tiden. Det var
først med Vista, at det gik galt.

> Hvordan installerede du Vista, bootede du direkte på dvd´en,
> eller startede du XP og satte dvden i?

Jeg bootede på dvd'en, men havde slettet indholdet af D forinden
(det gjorde jeg fra WinXP-installationen på C), så D blev ikke
slettet af Vista-installationen.

--
Hilsen
Madsen