MS Windows
briani 27239
XP finder ikke keyboard og mus
Fra : Per Riber

Dato : 08-06-06 18:43

Efter at have flyttet rundt på min hardware har jeg fået problemer med
XP. De går ud på, at tastatur og mus (begge USB) ikke længere virker.

Under opstarten finder Windows ny USB-hardware (hub, mus og tastatur) og
slutter med at spørge, om den må kontakte Windows Update for at søge
efter drivere. Da hverken tastatur eller mus virker, kan jeg ikke
besvare spørgsmålet og kommer aldrig videre.

Jeg har uden held forsøgt at placere USB-stikkene som før flytningen.

Desuden har jeg prøvet at gennemføre en fejlsikker opstart til
kommandolinje, men den slutter i et grafisk billede, hvor jeg skal
klikke på min brugerid - det kan jeg heller ikke, så nu er jeg løbet tør
for idéer.

Kan situationen rettes op uden at geninstallere XP?

mvh Per

Fra : Stig Bang-Mortensen

Dato : 08-06-06 19:38

Per Riber wrote:
> [...]
> tør for idéer.
>
> Kan situationen rettes op uden at geninstallere XP?

Kan du flytte din hardware tilbage hvor den kom fra?

Stig Bang-Mortensen

Fra : Per Riber

Dato : 08-06-06 20:02

Stig Bang-Mortensen skrev:

> Kan du flytte din hardware tilbage hvor den kom fra?

Det har jeg gjort rigtig mange forsøg på og er temmelig sikker på, at
jeg har prøvet alle muligheder og har opgivet.

Nu sidder stikkene som de skal, og det vil jeg gerne have Windows til at
give mig ret i

mvh Per

Fra : John

Dato : 08-06-06 20:17

"Per Riber" <nospam@none.invalid> skrev i en meddelelse

> tastatur og mus (begge USB) ikke længere virker.

Prøv med en simpel mus og et simpelt keyboard

Mvh John

Fra : Per Riber

Dato : 08-06-06 20:51

John skrev:

> Prøv med en simpel mus og et simpelt keyboard
>
> Mvh John

Mener du et tastatur og en mus med PS/2-stik? Bortset fra stiktypen er
begge enheder ganske almindelige og har virket fint i et par måneder.

PC'en er ret ny og har desværre ikke PS/2-stik

mvh Per

Fra : John

Dato : 09-06-06 02:06

"Per Riber" <nospam@none.invalid> skrev i en meddelelse

> Mener du et tastatur og en mus med PS/2-stik?

Jeg mener: simpelt keyboard og simpel mus (PS/2 eller USB), der
ikke kræver specielle drivere.

1) Min gl Fujitsu/Siemens (m/win 98SE), til hvilken jeg brugte
Microsoft Internet Keyboard og Logitech mus, skulle ved
gen-installation af Windows altid tilsluttes et simpelt keyboard
og en ditto mus for at jeg kunne afslutte installationen.

2) Min nabo har trådløst tastatur og trådløs mus. Drivere hertil
findes ikke i windows. Når jeg derfor skal fikse hans pc (fx i
fejlsikker tilstand), må jeg medbringe et simpelt 50 kroners
keyboard og en ditto mus. Drivere hertil findes i windows.

3) Lillemors pc var nede forleden: nul keyboard og mus samt
antivirus forsvundet, derfor mistanke om virus. Hun har slet
ingen respekt for internettets skjulte trusler, og: bingo! havde
reddet sig en bette trojaner... En times indsats med rensning og
system gendannelse, samt af- og gen-installation af antivirus,
bragte 'puteren tilbage til det virkelige liv :)

Dine drivere er jo åbenbart ødelagte (af et eller andet), så
måske kan ovenstående være en hjælp til at komme videre.

Mvh John

Fra : Per Riber

Dato : 09-06-06 16:47

John skrev:

> Dine drivere er jo åbenbart ødelagte (af et eller andet), så måske kan
> ovenstående være en hjælp til at komme videre.

Mange tak for din udførlige forklaring, som jeg har fulgt til punkt og
prikke. Det løser desværre ikke mit problem.

Der er tale om ganske almindelige USB-enheder med kabler og indbygget
understøttelse i XP. Den finder og installerer nyt tastatur og ny mus
under hver eneste genstart - de virker bare ikke. Desuden (op)finder den
en ny USB-hub, som (heller) ikke er blevet tilføjet siden sidst.

Windows synes åbenbart, jeg skal straffes hårdt, fordi jeg har tilladt
mig at flytte lidt rundt på mine USB-stik

Skramlet bliver geninstalleret, når jeg får tid og lyst til at bruge den
igen.

mvh Per

Fra : John

Dato : 09-06-06 18:36

"Per Riber" <nospam@none.invalid> skrev i en meddelelse

> Mange tak for din udførlige forklaring

Velbekomme!

> Det løser desværre ikke mit problem.
> Den finder og installerer nyt tastatur og ny mus under hver
> eneste genstart - de virker bare ikke.

Suk, det var dog utroligt..:(

>Desuden (op)finder den en ny USB-hub, som (heller) ikke er
>blevet tilføjet siden sidst.

Hvor hulen mon den er kommet fra.. noget er åbentbart gået
fuldstændig i koks

> Skramlet bliver geninstalleret, når jeg får tid og lyst til at
> bruge den igen.

Ja, du er jo ganske på Herrens mark, når du ikke kan betjene mus
og/eller keyboard, vel næppe heller i bios. Underligt.

Mvh John

Fra : Per Riber

Dato : 09-06-06 20:35

John skrev:
> "Per Riber" <nospam@none.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja, du er jo ganske på Herrens mark, når du ikke kan betjene mus
> og/eller keyboard, vel næppe heller i bios. Underligt.

Mit bios-setup virker fint, men det indeholder ingen avancerede
instillings-muligheder vedr. USB (det er en Dell-bios).

Jeg arbejder lige nu i et andet system på samme PC, og der er nul
problemer, så der er ikke tale om en hardwarefejl.

Det er kun inde i Windows, enhederne ikke virker. F8 kan bruges under
opstarten, og jeg har bl.a. gendannet sidst fungerende setup og forsøgt
at starte i fejlsikker tilstand. Når jeg kommer frem til logon-billedet
i fejlsikker tilstand, virker tastatur og mus ikke længere.

Jeg tror mest på, at der er gået kludder i Windows opfattelse af
USB-controllere og enheder. Hvordan fjerner man enheder med gule
udråbstegn i hardwareoversigten, når Windows ikke kan startes?

Kunne godt bruge en metode (udover geninstallation) til at nulstille
disse oplysninger.

mvh Per

Fra : HJS

Dato : 09-06-06 21:01

"Per Riber" <nospam@none.invalid> skrev i en meddelelse news:4489cd83$0$12400> Kunne
godt bruge en metode (udover geninstallation) til at nulstille
> disse oplysninger.

Hvis at du er heldig kan du få keyboardet til at virke alene når musen er trukket ud.
Med keyboardet alene kan du sagten komme ind i enhedshåndtering og slette de punkter
med udråbstegn.
Brug TAB og piletasterne til at navigere med.
Med nogle keyboard kan man også få piletasterne til at virke som mus når man trykker
Num Lock ned og holder den nede mens man navigerer med pilene.

Vejen ind til enhåndshåndtering med piletasterne er 'Start' (tryk på Tab tasten
indtil du kan se at den er aktiv), derefter med pilene ned til 'indstillinger'
'kontrolpanel' 'system', (brug tab til at komme til fanebladet enhåndshåndtering) og
derefter pilene ned til linien med udråbstegn.

Håber at det virker.

Hans

Fra : Per Riber

Dato : 11-06-06 13:42

HJS skrev:
> [...]
> Med keyboardet alene kan du sagten komme ind i enhedshåndtering og slette de punkter

Det lykkedes desværre ikke at få forbindelse til tastaturet ved at
fjerne musen.

mvh Per

Fra : Hans

Dato : 09-06-06 22:02

Per Riber wrote:

> Kunne godt bruge en metode (udover geninstallation) til at nulstille
> disse oplysninger.

Start op på XP cd'en og kør en repair af installationen.

Hans

Fra : Per Riber

Dato : 11-06-06 13:50

Hans skrev:

> Start op på XP cd'en og kør en repair af installationen.
>
> Hans

Tak, det løste problemet - kun AVG tog skade og måtte geninstalleres -
resten ser ud til at være uskadt.

Er dette virkelig normal procedure, når det er ønskeligt at flytte
mus/tastatur til en anden USB-port?

mvh Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 11-06-06 14:18

On Sun, 11 Jun 2006 14:50:04 +0200, Per Riber <nospam@none.invalid>
wrote:

>Tak, det løste problemet - kun AVG tog skade og måtte geninstalleres -
>resten ser ud til at være uskadt.
>
>Er dette virkelig normal procedure, når det er ønskeligt at flytte
>mus/tastatur til en anden USB-port?
Nej, det plejer at være nok at lade den tænke (flere minutter) over
tingene så falder det selv på plads.
Jeg er selv blevet snydt at XP og USB mus/tastatur flere gange på
forskellige maskiner, løsningen er blevet at når der flyttes
(tilsluttes) USB mus/tastatur så får den bare masser af tid til at
boote op uden at jeg rører ved maskinen.

/Hans

Fra : Per Riber

Dato : 11-06-06 17:24

Hans Kjaergaard skrev:

> [...]
> (tilsluttes) USB mus/tastatur så får den bare masser af tid til at
> boote op uden at jeg rører ved maskinen.

Okay, tak for info. Så lærte jeg også noget i dag

mvh Per

Fra : Rado

Dato : 12-06-06 06:19

On Thu, 08 Jun 2006 21:51:22 +0200, Per Riber <nospam@none.invalid>
wrote:

>PC'en er ret ny og har desværre ikke PS/2-stik

Det er da forhåbentlig ikke ved at blive standard på nymodens
computere?

--
Rado

Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes.
- C.G. Jung

Fra : Per Riber

Dato : 12-06-06 11:11

Rado skrev:

> Det er da forhåbentlig ikke ved at blive standard på nymodens
> computere?

Det kunne jeg sagtens forestille mig vil blive standarden fremover.

Dell har i hvert fald droppet PS/2-stikkene i Dimension 5150. Til
gengæld er der masser af USB-stik - syv i kabinettet og en indbygget
USB-hub med fire udgange i monitoren. Det er da rigtig smart, når det
virker, vel at mærke

Floppydrev er (naturligvis) også ekstraudstyr.

mvh Per