MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Flytte data fra gammel PC
Fra : Sjak

Dato : 08-06-06 08:57

Hej
Jeg har en ældre PC med W98 med cd-drev og diskette. Der er en del data, jeg
skal have flyttet over på en ny PC, hvordan gør jeg dette nemmest?

Tage disken ud og midlertidig sætte den i den nye, eller der der nogle af
portene men kan flytte over?

Mvh
Søren J

Fra : kk

Dato : 08-06-06 09:21

"Sjak" <sjakobsen@hotmailFJERN.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal have flyttet over på en ny PC, hvordan gør jeg dette nemmest?
>
> Tage disken ud og midlertidig sætte den i den nye, eller der der nogle af

Du angiver selv en mulig løsning:
Tage disken ud og midlertidig sætte den i den nye.
Det kan være lidt synd for en ny PC, derfor vil jeg foreslå, at du anskaffer
en extern USB-box, og sætter den gamle HD deri og tapper dine data derfra.
Bagefter kan du bruge den gamle HDD i boxen til backup af vigtige data. Men
det afhænger selvfølgelig af, hvad du skal bruge den gamle PC til.
mvh
kk

Fra : Henning

Dato : 08-06-06 09:27

On Thu, 8 Jun 2006 09:56:55 +0200, "Sjak" <sjakobsen@hotmailFJERN.com>
wrote:

> [...]
>skal have flyttet over på en ny PC, hvordan gør jeg dette nemmest?
>
>Tage disken ud og midlertidig sætte den i den nye, eller der der nogle af

Netkort? Et kort koster en 50'er, installeres på få minutter.

Fra : Den rigtige fotograf

Dato : 07-06-06 10:06

> Netkort? Et kort koster en 50'er, installeres på få minutter.

Jo tak, men hvorfor spilde penge på det? Nej den mulighed der bliver
angivet, er nok den nemmeste og den billigste og hurtigste.

Per

Fra : Torben Farum

Dato : 08-06-06 16:11

> [...]
> skal have flyttet over på en ny PC, hvordan gør jeg dette nemmest?
>
> Tage disken ud og midlertidig sætte den i den nye, eller der der nogle af

En flytning af disken kræver vel at der er samme filsystem på som på den nye
maskine.

Jeg rodede med det samme, men måtte opgive da XP ikke ville acceptere min
gamle W98 disk, så det endte med et netværk.
Alternativt kan du sætte en brænder i den gamle maskine og så lave en
backup.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 08-06-06 16:22

Torben Farum wrote:

> En flytning af disken kræver vel at der er samme filsystem på som på den nye
> maskine.

Nej. Bare den nye maskine kan læse filsystemet der er på den gamle disk.
Det er sikker FAT32 og det kan læses af alle nyere Windows versioner.

Hvis den nye maskine, med den gamle disk monteret, forsøger at starte Win98
fra den gamle disk, så skal boot-rækkefølgen lige rettes i BIOS'en.

--
Mvh. Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-06-06 16:32

Torben Farum wrote:
> En flytning af disken kræver vel at der er samme filsystem på
> som på
> den nye maskine.

Næh - det burde være ligegyldigt - XP kan sagten bruge FAT på
nogle diske og NTFS på andre.

> Jeg rodede med det samme, men måtte opgive da XP ikke ville
> acceptere
> min gamle W98 disk, så det endte med et netværk.

Det må have været noget andet, der var årsagen ?

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Torben Farum

Dato : 08-06-06 22:05

> [...]
> og NTFS på andre.
> Det må have været noget andet, der var årsagen ?

Jeg kunne ihvertald ikke få det til og lykkes, den var monteret som slave
alene på den sekundære IDE men data var ubrugelige, så den blev monteret i
en anden w98 maskine, hvorefter jeg flyttede data over netværk.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-06-06 16:35

Sjak wrote:
> Tage disken ud og midlertidig sætte den i den nye,

Ja - husk at flytte en evt jumper mht master/slave/cabel select

> eller der der
> nogle af portene men kan flytte over?

Ikke forstået ?

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Leif Neland

Dato : 08-06-06 19:36

Jan Vestergaard wrote:

> Ja - husk at flytte en evt jumper mht master/slave/cabel select

> Ikke forstået ?

I gamle dage, før netkort var til at betale, kunne man køre netværk over
seriel eller parallelportene.
F.ex. LapLink.

Leif

Fra : Torben Farum

Dato : 08-06-06 22:02

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> I gamle dage, før netkort var til at betale, kunne man køre netværk over
> seriel eller parallelportene.
> F.ex. LapLink.
>
> Leif

Det er ekstremt langsomt.

Torben Farum
9300 Sæby

Fra : Martin

Dato : 08-06-06 22:12

Leif Neland wrote:
> I gamle dage, før netkort var til at betale, kunne man køre netværk over
> seriel eller parallelportene.
> F.ex. LapLink.

Hvis du kan huske farten på et 56k modem, så kan du gange den fart med
2, også har du ca. den fart du kan overføre med via parallelporten.

Dvs. fint nok hvis det er et par dokumenter, men så snart du kommer over
et hvis antal mb, så er det ren godnat :)

Fra : Sjak

Dato : 09-06-06 07:00

> [...]
> skal have flyttet over på en ny PC, hvordan gør jeg dette nemmest?
>
> Tage disken ud og midlertidig sætte den i den nye, eller der der nogle af

Tusind tak for alle indslagene - nu har jeg lige lidt at arbejde med.
Jeg skal have det gjort en gang i næste uge, vender tilbage hvis det
driller.

God weekend
Søren