Tal er taknemlige
Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 18:28

Hvis der er 0 grader Celsius udenfor, og det vil være dobbelt så koldt i
morgen, hvor koldt er det så ?

Det kunne man vælge og regne ud på denne måde:

0 grader celsius er det samme 32 grader fahrenheit, "dobbelt" så koldt eller
halvt så varmt, om man vil, er 16 grader fahrenheit. 16 grader fahrenheit
bliver så til 8,9 grader celsius.

Peter

Fra : Henry Vest

Dato : 21-08-06 18:37

"Peter DK" <popeye(snabel)mail.tele.dk> wrote:

> 0 grader celsius er det samme 32 grader fahrenheit, "dobbelt" så koldt
> eller halvt så varmt, om man vil, er 16 grader fahrenheit. 16 grader
> fahrenheit bliver så til 8,9 grader celsius.

Det bliver da vist -8,9 grader celsius!

--
Henry Vest

Fra : Max

Dato : 21-08-06 18:43

Hej Peter

> Hvis der er 0 grader Celsius udenfor, og det vil være dobbelt så
> koldt i morgen, hvor koldt er det så ?

Hvad med ord´s taknemmelighed, kan man i det hele
taget sige "dobbelt så koldt" og mene noget med det ?

Mvh Max

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 21-08-06 20:55

Max wrote:
> Hvad med ord´s taknemmelighed, kan man i det hele
> taget sige "dobbelt så koldt" og mene noget med det ?

Man kan godt, hvis man specificerer en skala som går fra det absolutte
nulpunkt, eller hvis en sådan skala er implicit (forskere bruger f.eks.
næsten altid kelvin).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ole Larsen

Dato : 22-08-06 09:15

Max skrev:
> Hej Peter

> Hvad med ord´s taknemmelighed, kan man i det hele
> taget sige "dobbelt så koldt" og mene noget med det ?
>
> Mvh Max

Minder mig om en ældre Nørgår-Mikkelsen reklametekst: "Spar halvdelen"

Jeg ville da aldrig købe hvor jeg kun sparede halvdelen (af hvad jeg
kunne andre steder)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Jonas Kofod

Dato : 21-08-06 18:52

Peter DK wrote:
> [...]
> halvt så varmt, om man vil, er 16 grader fahrenheit. 16 grader fahrenheit

Du laver en proportionel overførsel mellem to skalaer der ikke har
proportionelt sammenhæng - så dermed er det ikke korrekt.
Men derfor er det jo meget sjov alligevel.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-08-06 19:26

Peter DK skrev:

> Hvis der er 0 grader Celsius udenfor, og det vil være dobbelt så koldt i
> morgen, hvor koldt er det så ?

- 136,5 °C

> Det kunne man vælge og regne ud på denne måde:

Det er en helt tilfældig beregning.

Jeg går ud fra det absolutte nulpunkt og halverer derfor 273 °C.
Ved den temperatur er molekylernes energi det halve af den de har
ved 0 °C.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 25-08-06 08:23

Bertel Lund Hansen kalligraferede, i

> - 136,5 °C

> Det er en helt tilfældig beregning.

Og det er din ikke?

> Jeg går ud fra det absolutte nulpunkt og halverer derfor 273 °C.
> Ved den temperatur er molekylernes energi det halve af den de har
> ved 0 °C.

Synes molekyler at en temperatur er kold?

Etmeningsfuldt bud ville være at afgøre ved hvilket temperaturinterval efter
valgfri skala det ikke var hverken varmt eller koldt Fx 18-24 grader
celsisus. Intervalstørrelsen (her 6 grader) kan derefter tælle som "en
enhed" (på en hypotetisk skala). Derpå måles enhedsafstanden fra nuværende
temperatur til midten af det neutrale interval (her 21/6=3,5) og "dobbelt så
koldt" kan da tvangfrit tolkes som fordobling af enhedsafstanden (her
42/6=7) her -21 grader celsius. Resultatet bliver det samme uanset hvilken
proportional skala man vælger at måle i.

Ud over det håbløse statistiske projekt i at afgøre et passende neutralt
interval for en passende population, så er der problemet med de øvrige
faktorer der spiller ind ud over temperatur, hvorfor det selvfølgelig
grundlæggende er en meningsløs øvelse.

David

Fra : Empitris

Dato : 21-08-06 19:43

> Hvis der er 0 grader Celsius udenfor, og det vil være dobbelt så koldt i
> morgen, hvor koldt er det så ?

Stadig 0 grader Celsius.

/Empitris

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 21-08-06 20:54

Peter DK wrote:
> [...]
> halvt så varmt, om man vil, er 16 grader fahrenheit. 16 grader fahrenheit

Eller man kan regne i kelvin, eller i termisk energi.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-08-06 20:42

Peter DK wrote:
> [...]
>
> Det kunne man vælge og regne ud på denne måde:
>
> 0 grader celsius er det samme 32 grader fahrenheit, "dobbelt" så koldt eller

Du kunne jo også bruge en af de andre skalaer for temperatur, eller lave
din egne.

Men hvad vil du med spørgsmålet.? Det dobbelte af 0 er stadig 0.

Du kunne også skrive i din overskrift: "Folks uvidenhed er utrolig stor.
Min ikke mindst"

Er du Bo Warming i forklædning.?

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Max

Dato : 21-08-06 22:09

Hej

> Men hvad vil du med spørgsmålet.? Det dobbelte af 0 er stadig 0.

Spørgsmålet er lige så godt som at spørge om hvor bred
en snæver vending er.

Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 22:31

> [...]

> Men hvad vil du med spørgsmålet.? Det dobbelte af 0 er stadig 0.
>
> Du kunne også skrive i din overskrift: "Folks uvidenhed er utrolig stor.

SÅ STOPPER VI. Du kan kalde mig mange ting, men Bo Warming, der trækker jeg
sgu grænsen. Det er jo nærmest injurier og nærmer sig sagsanlæg

Hvis du kunne læse indenad, så kunne du se at jeg ikke stillede et decideret
spørgsmål, men mere for skæg skyld viste at man kan se på tal forskellige
måder.

Lad være med at tage alt så alvorligt.

Peter

Fra : Ralph

Dato : 21-08-06 21:58

"Peter DK" <popeye(snabel)mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis der er 0 grader Celsius udenfor, og det vil være dobbelt så koldt i

Hvis molekylerne står stille ved 273,16 grader Celcius, hvor hurtigt flytter
de sig så ved nul grader, dobbelt så koldt må så blive den halve hastighed.
DET må en fysiker (jeg er minkrøgter) da kunne regne ud. Det nytter ikke
meget at drage andre skalaer ind i den diskussion.

--
Ralph

Fra : Michael Zedeler

Dato : 21-08-06 22:29

Ralph wrote:
> [...]
> DET må en fysiker (jeg er minkrøgter) da kunne regne ud. Det nytter ikke
> meget at drage andre skalaer ind i den diskussion.

Det oprindelige spørgsmål er umuligt at besvare på en fornuftig måde. Du
kunne lige så godt bruge energien som skala. Eller temperaturen. Og så
er der lige det med at man tager udgangspunkt i 0 grader, hvor det for
mennesker som os kan betegnes som "koldt", men af skalaen (grader
celsius) fremgår det ikke hvad der er varmt og hvad der er koldt.

Den eneste grund til at nogen begynder at snakke om det absolutte
nulpunkt, må være fordi man ubevidst prøver at finde en lavere
temperatur. Hvis spørgsmålet havde taget udgangspunkt i 10 grader
celsius, ville de fleste sikkert uden tøven have svaret 5 grader.

Man kan jo spørge sig selv om svaret giver mening hvis man f. eks.
indsætter 0 Kelvin, 300 Kelvin og 2000 Kelvin. Så er det ret indlysende
at der er en psykologisk faktor med i billedet, som gør det umuligt at
svare.

Peters idé med at kigge på Fahrenheit er måske ikke så tosset endda, da
man tilnærmelsesvis kan antage at mennesker finder temperaturer over 100
grade Fahrenheit for "varme" og under for "kolde". Men alligevel passr
det ikke helt, da man skal have en lavere temperatur for at komme af med
noget af sin varme. Det egentlige "varm"/"kold"-nulpunt, kan man nok
finde ved hjælp af ca. 1.400 forsøgspersoner og en statistiker med et
kammer hvor han kan regulere temperaturen

Mvh. Michael.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-08-06 22:26

"Peter DK" <popeye(snabel)mail.tele.dk> wrote in message
> Hvis der er 0 grader Celsius udenfor, og det vil være dobbelt så koldt i
> morgen, hvor koldt er det så ?

Hvis kulde er noget du opfatter som menneske, så vil en "neutral" temperatur
/ nulpunkt være f.eks. 21 grader og så må dobbelt så koldt være -21 grader.

Hilsen
Uffe

Fra : N. Foldager

Dato : 22-08-06 08:06

Alt vrøvl er jo taknemmeligt.

Niels Foldager

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 12-09-06 22:32

Peter DK wrote:

> Hvis der er 0 grader Celsius udenfor, og det vil være dobbelt så
> koldt i morgen, hvor koldt er det så ?

Det siger sig selv at det er kun koldt når der er minusgrader.

Og så er din beregning nem nok :)

--
Per, Esbjerg

Fra : P. Larsen

Dato : 13-09-06 03:45

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]

Nemt - 32 fahrenheit = 0 celtius.
Saa dobbelt saa koldt maa vaere 32/2 = 16, hvilket er -9 ?

Det er det der med sprog; det er saa upraesist.

> Det siger sig selv at det er kun koldt når der er minusgrader.
>
> Og så er din beregning nem nok :)

Den virker ogsaa :)

Mvh.
P. Larse

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 13-09-06 07:47

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Det siger sig selv at det er kun koldt når der er minusgrader.

Sådan føles det fa'me ikke, når man står på stationen klokken 6 om morgenen.
Så er det også koldt ved 5 plusgrader.

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : fribytteren

Dato : 14-09-06 12:27

Kristian Damm Jensen skrev:

> Sådan føles det fa'me ikke, når man står på stationen klokken 6 om morgenen.
> Så er det også koldt ved 5 plusgrader.

Fuldstændig rigtigt, kulde er en følelse og kuldefølelsen er hvor
meget varme der bliver trukket bort fra din hud.

Ved 0 grader C. og 2m/s vind, vil det føles som at det er -1 grad C.

http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/temaer/kuldeindeks_og_hedeindeks/kuldeindeks.htm

Med venlig hilsen

Lars Kristensen