Problem med footer
Fra : Anders

Dato : 21-08-06 17:57

Hej, jeg har altså et problem med at få Firefox til at lystre mht. en
footer på min hjemmeside. Den her gang er det faktisk FF der er
problemet, IE laver det faktisk ligesom jeg vil have det her.

Siden er http://www.computer-guiden.dk og i kan se footeren nederst,
den skulle gerne være ligeså bred som selve indholdssiden, det er den
i IE, men i Firefox bliver den gjort lidt bredere...

Html-koden er:

Lorem ipsum dolor sit amet

og CSS-koden er indtil videre:

#footer {
width: 730px;
margin-left: auto;
margin-right: auto;
color: #000000;
background-color: #eeeeff;
border: solid 1px #000000;
padding: 7px 7px 7px 7px;
text-align: right;
}

Plejer at løse problemerne selv, men den her gang må jeg altså melde
pas desværre.

Håber der sidder nogen der kan hjælpe. Mvh. Anders

Fra : Anders

Dato : 21-08-06 18:00

Måske skal det lige siges at det ikke er noget problem egentlig at få
den til at være bred i begge browsere, men det er når jeg sætter en
padding på at problemet opstår.

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 18:50

Anders wrote:
> Hej, jeg har altså et problem med at få Firefox til at lystre mht. en
> footer på min hjemmeside. Den her gang er det faktisk FF der er
> problemet, IE laver det faktisk ligesom jeg vil have det her.

Jep, men faktisk den som der er galt med

> Siden er http://www.computer-guiden.dk og i kan se footeren nederst,
> den skulle gerne være ligeså bred som selve indholdssiden, det er den
> i IE, men i Firefox bliver den gjort lidt bredere...

Start med at give siden en korrekt doctype, så IE også regner rigtigt. Se:
http://hjemmesideskolen.dk/html/nyside.asp?id=ns3

> #footer {
> width: 730px;
> margin-left: auto;
> margin-right: auto;
> color: #000000;
> background-color: #eeeeff;
> border: solid 1px #000000;
> padding: 7px 7px 7px 7px;
> text-align: right;
> }

Paddingen skal trækkes fra widtt, så sæt bredden til 716px.

I iøvrigt bør du droppe din venstre og højre margin på body, og lade siden
centrere som du allerede har gjort med margin: atuo på dine bokse. Og angiv
ikke tekststørrelser i pixels af hensyn til IE brugerne. Brug % eller em i
stedet for

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Knud

Dato : 21-08-06 20:44

Hej Anders
"Anders" <andersjensen.mail@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

[snip]
Ja kønt er det ikke, men det bliver nu lige dårligt i alle browsere.
Prøv at starte word , prøv at skrive =rand(200,99)
Tror det kan løse et par af tingene.
Mvh Knud

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-08-06 20:47

Anders skrev:

> Html-koden er:

> Lorem ipsum dolor sit amet

Et hovedproblem lige nu er,
at der overhovedet ikke optræder
noget #footer-element i kildekoden.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-06 21:28

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Et hovedproblem lige nu er,
> at der overhovedet ikke optræder
> noget #footer-element i kildekoden.

Vist nærmere et spørgsmål om en manglende tilbage melding, for footeren var
til stede da jeg svarede. Og kan se siden har fået en fuldstændig doctype
siden da, så IE ikke længere går i quirks mode

Fra : Anders

Dato : 22-08-06 22:23

CS skrev:

> [...]
> til stede da jeg svarede. Og kan se siden har fået en fuldstændig doctype
> siden da, så IE ikke længere går i quirks mode

Det er beklageligt jeg ikke har svaret før, det er lidt hektisk nogen
gange.

Det er fordi jeg har fjernet footeren indtil jeg har fået den helt på
plads, så den er ikke uploadet lige p.t.