mappesti som link?
Fra : Martin Ploug

Dato : 21-08-06 10:57

Hej

Jeg kan huske, at jeg en gang har set, at man kan
lave stien til en mappe eller en fil i stifnder til et link.

Altså så man i en mail foran stien/placeringen kunne skrive
(og det er det jeg ikke kan huske) noget med file:// eller
noget.. f.eks. file://drev/mappe/fil

Er der nogen der ved, hvordan hele syntaksen ser ud?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Jacob Ask

Dato : 21-08-06 11:19

Martin Ploug wrote:
> [...]
> noget.. f.eks. file://drev/mappe/fil
>
> Er der nogen der ved, hvordan hele syntaksen ser ud?

Du var tæt på, det hedder file:///

Mvh
Jacob Ask

Fra : Martin Ploug

Dato : 21-08-06 12:06

Jacob Ask <jacobask@gmail.com> skrev:

>Du var tæt på, det hedder file:///
>
>Mvh
>Jacob Ask

Hej Jacob

Tak skal du have.

Ja, det var tæt på.

Man skal iøvrigt lige huske, at der ikke må være mellemrum
i mappe - og filnavnene - ellers virker linket nemlig ikke.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-08-06 12:09

Jacob Ask skrev:

> Du var tæt på, det hedder file:///

Den korrekte syntaks er: file://localhost/

--
Bertel

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-08-06 12:21

Bertel Lund Hansen skrev:

> Den korrekte syntaks er: file://localhost/

Begge dele er gyldige (se evt. <http://rfc.net/rfc1738.html#s3.10>)
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-08-06 00:20

Martin Ploug (slet Z2XI2) wrote:

> Altså så man i en mail foran stien/placeringen kunne skrive
> (og det er det jeg ikke kan huske) noget med file:// eller
> noget.. f.eks. file://drev/mappe/fil

Du har allerede fået løsningen. Men hvad nytte har modtageren af mailen af
at få tilsendt stien til en fil på din harddisk? Filen kan ikke tilgås
udefra alligevel, med mindre den ligger indenfor webscope af en server, der
kører på din maskine. Og i så fald er adresseringen helt anderledes:

http://xxx.xxx.xxx.xxx/sti/fil - hvor x'erne skal udskiftes med de relevante
cifre i din IP.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-08-06 07:25

Erik Ginnerskov skrev:

> Du har allerede fået løsningen. Men hvad nytte har modtageren
> af mailen af at få tilsendt stien til en fil på din harddisk?

Det kunne tænkes at være en netværkssti der kunne nås både fra
afsenders og modtagers maskine.

Fra : Martin Ploug

Dato : 22-08-06 19:37

> Det kunne tænkes at være en netværkssti der kunne nås både fra
> afsenders og modtagers maskine.

Præcis, der er tale om adgang til et fælles drev.

Bortset fra det, så kræver det vel at modtagerens e-mail
program er sat op til HTML.

/Martin

----
Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-08-06 21:16

Martin Ploug skrev:

> Bortset fra det, så kræver det vel at modtagerens e-mail
> program er sat op til HTML.

Nej - ikke nødvendigvis. Mange mailprogrammer markerer selv
genkendelige URL'er som links (fx www.foo.bar, http://foo.bar.baz/
og nobody@example.com)