Spor af fisk i sorte oliven
Fra : Gryffe

Dato : 20-08-06 05:23

Hej

På et glas med sorte oliven var der en advarsel om at der kunne være
spor af fisk og nødder i indholdet. Spor af nødder er jo velkendt fra
forskellige andre produkter (men da ikke i frugter, som oliven jo er?)
.... men fisk?

Er der nogen der har et bud på en forklaring?

--
Mvh Gryffe

Fra : Gryffe

Dato : 20-08-06 05:29

Gryffe skrev:
> [...]
> ... men fisk?
>
> Er der nogen der har et bud på en forklaring?

Har selv fundet følgende:
http://www.coca-cola.co.uk/faqs.asp

"some of our products contain minute traces of fish gelatine, which is
used as a stabiliser for the beta-carotene colour".

Dvs. fiskespor i sodavand. Så kan det vel i princippet dukke op alle
steder, men mig bekendt har den væske man lægger oliven mv. i ikke noget
at gøre med gelatine?

--
Mvh Gryffe

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-06 20:39

Gryffe skrev:

> [...]

> Dvs. fiskespor i sodavand. Så kan det vel i princippet dukke op alle
> steder, men mig bekendt har den væske man lægger oliven mv. i ikke noget

Sodavand er ikke gelatine. Det er et stof de bruger som
stabilisator for gulerodsfarve.

Hvis firmaet er amerikansk, tager de bare forbehold for det
tilfældes skyld at en arbejder - nå nej, det hedder medarbejder
nu hvor klassekampen er sat på standby - har glemt at vaske
hænder inden han skulle arbejde med en beholder til en milliard
liter olivenolie.

--
Bertel

Fra : Gryffe

Dato : 20-08-06 06:23

Bertel Lund Hansen skrev:

> Sodavand er ikke gelatine. Det er et stof de bruger som
> stabilisator for gulerodsfarve.

- Og følgelig indeholder sodavand gelatine - jeg udtrykte mig vist uklart.

> [...]
> nu hvor klassekampen er sat på standby - har glemt at vaske
> hænder inden han skulle arbejde med en beholder til en milliard

Ja, jeg er klar over at "traces" skal tages som marginal eventualitet.
Men jeg kan stadig ikke se forbindelsen mellem oliven-"produktion" og fisk.

Ellers skulle glasset have haft forbehold for en del andre ting!

--
Mvh Gryffe

Fra : Max

Dato : 20-08-06 21:37

Hej Gryffe

> Men jeg kan stadig ikke se forbindelsen mellem oliven-"produktion" og
> fisk.

Måske skal man se produktionsapparatet for at se sammenhængen.

(eller måske ikke)

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-08-06 22:25

Max skrev:

> Måske skal man se produktionsapparatet for at se sammenhængen.

Ja, det kan være det er gået i fisk for dem.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-08-06 00:28

"Gryffe" <nospam.please@invalid> skrev

> - Og følgelig indeholder sodavand gelatine - jeg udtrykte mig vist uklart.

Jeg troede da at alle var klar over at fisk boller i vand, det er da værre
at tænke på
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 20-08-06 23:18

Gryffe wrote:

> [...]
>
> Dvs. fiskespor i sodavand. Så kan det vel i princippet dukke op alle
> steder, men mig bekendt har den væske man lægger oliven mv. i ikke noget

Hvis du bemærker så er det farven der er stabiliseret med fiskegelatine.
Billige sorte olive er nogen gange tilsat farve, så den er nok også
stabiliseret.

PEA

Fra : Gryffe

Dato : 22-08-06 22:30

Poul-Erik Andreasen skrev:

> Hvis du bemærker så er det farven der er stabiliseret med fiskegelatine.
> Billige sorte olive er nogen gange tilsat farve, så den er nok også
> stabiliseret.

Det VAR faktisk billige oliven, og jeg synes denne forklaring lyder
plausibel.

Tak for svarene alle!

--
Martin Kvindal

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-06 11:29

"Gryffe" <nospam.please@invalid> wrote in message

> [...]
> spor af fisk og nødder i indholdet. Spor af nødder er jo velkendt fra
> forskellige andre produkter (men da ikke i frugter, som oliven jo er?)

Et gæt er, at samme virksomhed fremstiller oliven med ansjosfyld (den
kombination er jeg da ret sikker på, at jeg har set i en butik) - og med
en smule "carry-over" i produktions- og pakkeanlæg kan lidt fisk herfra
smutte med i andre produktioner.

Gitte

Fra : Ole

Dato : 22-08-06 20:09

"Gitte" <gydda(snabel-a)sol.dk> wrote in

> [...]
> kombination er jeg da ret sikker på, at jeg har set i en butik) - og
> med en smule "carry-over" i produktions- og pakkeanlæg kan lidt fisk

Kan det mon være flyvefisk som er faret vild?