Forskel på frugt og grønsager
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 16-08-06 15:16

Hej -

Er der en aller anden i dette fora, der kan fortælle mig, hvad forskellen er
på en frugt og en grønsag?

Tak for svaret!

- Jensby

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-06 15:34

Jan Bang Jensby skrev:

> Er der en aller anden i dette fora, der kan fortælle mig, hvad forskellen er
> på en frugt og en grønsag?

I princippet er en frugt en botanisk frugt (med visse
undtagelser), mens grøntsager er alt det andet.

En botanisk frugt er et 'hus' til frøet eller frøene. Et æble og
et kirsebær er frugter.

Jordbær er en opsvulmet frugtbund med en masse frugter på
(faktisk nødder), men man kalder det nok en frugt alligevel. Og
agurken er så grøn at man nok kalder den en grøntsag selv om det
er en frugt. Men kartofler er rodknolde, og gulerødder og
peberrod er rødder, så dem kan man ikke kalde frugter.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 16-08-06 18:32

Bertel Lund Hansen skrev:

> I princippet er en frugt en botanisk frugt (med visse
> undtagelser), mens grøntsager er alt det andet.

Er det ikke blot nogle grundliggende levnedsmidler man
har valgt at kalde grønsager.

> En botanisk frugt er et 'hus' til frøet eller frøene. Et æble og
> et kirsebær er frugter.

Hvis det har flere frø, kaldes det en frugt. Hvis der er et frø,
kaldes det et bær, dog ikke hvis skallen er hård, så er det en nød.
Det er de botaniske betegnelser, i navngivning af bær, frugter m.m.
er der mange undtagelser.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-06 18:45

Ivar skrev:

> Er det ikke blot nogle grundliggende levnedsmidler man
> har valgt at kalde grønsager.

Nja, det kan man vist ikke helt sige. De grøntsager der kommer
hertil med etnere, hedder jo også grøntsager selv om de ikke er
'grundlæggende' og måske helt ukendte. Det er nok sådan et begreb
som er rimeligt nemt at bruge rigtigt i praksis uden at man kan
angive en brugbar definition.

> Hvis det har flere frø, kaldes det en frugt. Hvis der er et frø,
> kaldes det et bær

Okay, bær over med mine fejl.

--
Bertel

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 16-08-06 19:33

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
> 'grundlæggende' og måske helt ukendte. Det er nok sådan et begreb
> som er rimeligt nemt at bruge rigtigt i praksis uden at man kan

Frugter og bær er vel karakteriseret ved et markant højere indhold af
sukker end grøntsager? Det er i hvert fald min uvidenskabelige tilgang
til tingene...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-06 20:06

Peter Knutsen (usenet) skrev:

> Frugter og bær er vel karakteriseret ved et markant højere indhold af
> sukker end grøntsager?

Hm ... solbær, ribs, (nogle) stikkelsbær, madæbler, citroner,
grapefrugt, tomat ...

Gulerødder er ret søde.

Men jeg må indrømme at jeg ikke kender deres sukkerindhold. Det
kan jo være et højt indhold camoufleres af andre stærkere
smagende stoffer.

> Det er i hvert fald min uvidenskabelige tilgang til tingene...

Jeg associerer også frugt med noget sødt, men der er en del der i
hvert fald ikke smager sødt.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 16-08-06 20:23

Hej Ivar

> Hvis det har flere frø, kaldes det en frugt. Hvis der er et frø,
> kaldes det et bær, dog ikke hvis skallen er hård, så er det en nød.

Det gælder så ikke brombær, hindbær, jordbær og så vidre.

Mvh Max

Fra : Brian

Dato : 16-08-06 22:16

> Hej Ivar

> Det gælder så ikke brombær, hindbær, jordbær og så vidre.

Det er fordi det lyder underligt at sige bromfrugt, hinfrugt (himfrugt?) og
jordfrugt...
;)

Fra : Ivar

Dato : 16-08-06 22:24

Brian skrev:

> jordfrugt

Jordbær er botanisk set hverken et bær eller en frugt. Frøene
er jo på ydersiden. Navngivningen for bær og frugter er ikke
altid korrekt, botanisk set.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Sorgenfri

Dato : 17-08-06 12:11

"Brian" skrev:

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er fordi det lyder underligt at sige bromfrugt, hinfrugt (himfrugt?)
> og jordfrugt...

"Mangobær" lyder heller ikke bekendt ...

Mvh. Sorgenfri

Fra : Bo Warming

Dato : 17-08-06 10:52

"Jan Bang Jensby" <jbjFJERN@FJERNdatea.dk> wrote in message
> Hej -
>
> Er der en aller anden i dette fora, der kan fortælle mig, hvad
> forskellen er på en frugt og en grønsag?
>
> Tak for svaret!

Frugt er sukkerholdig luksus og grønsag er stivelsesholdig dagligvare

Tomat er egentlig frugt mht at rumme frø og sød masse der får dyr til
at æde dvs sprede frø

Agurker, auberginer er frugt botanisk, men salatgrønsag hhv stable
food