Hvilken lommeregner til Matematik B
Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 15:55

Starter på HF enkeltfag igen i morgen, efter en herlig lang sommerferie.

Bl.a. skal jeg have Matematik B niveau, og så melder spørgsmålet sig:

Hvilken lommeregner skal jeg have investeret i ?

Nogle steder siger TI-84 og andre steder TI-89

Skal siges at jeg ikke skal fortsætte påhøjere niveau efter B, og jeg skal
læse finansøkonom bagefter, så der skal jeg højst sansyndligt bruge en helt
anden model.

Hvad siger eksperterne ?

Mvh
Jan Rysz

Fra : Kim2000

Dato : 13-08-06 17:44

"Rysz (8900)" <jrysz[snabela)oncable(dot)dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilken lommeregner skal jeg have investeret i ?
>
> Nogle steder siger TI-84 og andre steder TI-89

En Texas TI-83 er nok (499 kr. for 2-3 år siden) , men når det er sagt, så
vent med at købe en indtil du har hørt hvilken regner læreren arbejder
udfra. Det gør dit liv meget nemmere

mvh
Kim

Fra : Brian Lund

Dato : 13-08-06 18:47

> [...]
>
> Skal siges at jeg ikke skal fortsætte påhøjere niveau efter B, og jeg skal
> læse finansøkonom bagefter, så der skal jeg højst sansyndligt bruge en

Du skal vel læse på VUC?
Jeg tog selv Mat A på VUC Kolding, og der kunne vi låne Ti-83'ere af skolen,
jeg brugte dog min egen Ti-89 som man dog ikke måtte bruge til eksamen!
(2005)

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-06 20:07

> Du skal vel læse på VUC?

Nemmerlig.

> Jeg tog selv Mat A på VUC Kolding, og der kunne vi låne Ti-83'ere af
skolen, jeg brugte dog min egen Ti-89 som man dog ikke måtte bruge til
eksamen! (2005)

Ja så køber jeg da en TI-84. Jeg skal ikke længere end B-niveau, og jeg har
mine penge for kært, til at købe den store, når man ikke må bruge den til
eksamen.

Og med hensyn til lærens anbefaling, såhhh..... Sidste år i engelsk blev vi
anbefalet at købe 3 forskellige ordbøger til en samlet pris på små 1000 kr.
Ingen, absolut ingen, af dem, havde været i brug da eksamen var overstået.
Men kan jo håbe at matematiklæreren er mere jordnær.

På C-niveau anbefaler de en TI-82, og der fik vi aldrig brugt det fulde
pontetiale i min TI-30XII

Gad vide om de får procenter ?

Mvh
Jan Rysz

Fra : Michael

Dato : 13-08-06 20:46

> [...]
>Men kan jo håbe at matematiklæreren er mere jordnær.
>
>På C-niveau anbefaler de en TI-82, og der fik vi aldrig brugt det fulde

Det er ikke meget galt
http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug/article184312.ece

--
LMBC
Jeg udtaler mig ikke på vegne af den norske stat

Fra : John Larsson

Dato : 13-08-06 20:31

"Rysz \(8900\)" <jrysz[snabela)oncable(dot)dk> writes:
>Gad vide om de får procenter ?

Ikke fra ALDI! Mon ikke deres matematikregner og finansregner til hhv 40
og 80 kr. er det rene overkill til jeres brug!

John

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-08-06 14:24

Rysz (8900) skrev:
> [...]
> læse finansøkonom bagefter, så der skal jeg højst sansyndligt bruge en helt

Vent til i morgen og hør hvilken lommeregner læreren anbefaler.

Efter HF-reformen står der noget kryptisk i vejledningen til eksamen, at
der *måske* kommer opgaver, der kræver symbolsk beregning (altså
at lommeregneren kan regne med x'er og y'er, differentiere med mere).

TI-84 kan ikke regne symbolsk - det kan 89'eren derimod.

89'eren er dog dyr - så spørg din lærer - ofte kan man få
grupperabat.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-06 17:24

> TI-84 kan ikke regne symbolsk - det kan 89'eren derimod.
>
> 89'eren er dog dyr - så spørg din lærer - ofte kan man få
> grupperabat.

Ja, så er det afgjort. Har været til matematik i dag, og TI-84 er ikke
gangbar længere til B-niveau. Vi skal bruge de dersens CAS-funktioner.

Så ifølge læreren var der 3 muligheder.

TI-89, Voyage 200 eller en bærbar pc med TI Interactive programmet.

Og det med en snurrende pc der bryder sammen, og skal til reparation i 3
mdr., gider jeg ikke.

Men er der nogen reel forskel på 89'eren og Voyage ? Udover ændring af
tastaturudformning.

Mvh
Jan Rysz

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 14-08-06 17:31

Rysz (8900) skrev:

> [...]
> mdr., gider jeg ikke.
>
> Men er der nogen reel forskel på 89'eren og Voyage ? Udover ændring af

De er lige hurtige og størrelserne på både ram og flash rom er
de samme. 89'eren er fra 2004, mens Voyage er fra 2002.

<http://www.ticalc.org/basics/calculators/index.html#2>

Jeg ville vælge 89'eren (som vist nok er den billigste?).

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Frank Jensen

Dato : 17-08-06 00:54

Da jeg i sin tid tog Mat B på adgangskursus var TI89 lovlig....på HF/Gym var
den kun lovlig på CAS forsøgsretningerne. Er den generelt lovlig i dag på
VUC/Gymnasiel supplering/HF/Gymnasiet ?

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 17-08-06 07:40

Frank Jensen skrev:
> Da jeg i sin tid tog Mat B på adgangskursus var TI89 lovlig....på HF/Gym var
> den kun lovlig på CAS forsøgsretningerne.

Mener du ulovlig?

> Er den generelt lovlig i dag på VUC/Gymnasiel supplering/HF/Gymnasiet ?

Ja - så længe holdet følger ny ordning (3.g'erne følger stadig gammel
ordning).

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Brian Lund

Dato : 17-08-06 15:58

> [...]
var
> den kun lovlig på CAS forsøgsretningerne. Er den generelt lovlig i dag på

På HTX har Ti-89 været "lovlig" ihvertfald siden 2000, hvis ikke før
(Sønderjylland/Haderslev).
Derfor undrede det mig også noget da jeg i 2005 ikke måtte bruge den til
eksamen på VUC...

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-06 17:54

> På HTX har Ti-89 været "lovlig" ihvertfald siden 2000, hvis ikke før
> (Sønderjylland/Haderslev).
> Derfor undrede det mig også noget da jeg i 2005 ikke måtte bruge den til
> eksamen på VUC...

Har godt hørt diverse historier om folk der blev anbefalet at købe en 89'er,
for siden ikke at måtte have den med til eksamen. Men vi har fået stukket i
hovedet, at der kan forekomme opgaver til prøven, hvor der kan være brug for
CAS funktionerne, og så må den vel være lovlig. Vi er under "ny" ordning, så
det har vel også noget at sige.

Men at der er forvirring nogle gange, er et faktum. Den sidste repræsentant
vi havde på besøg fra folketinget, var ikke engang klar over, at der var
noget der hed enkeltfag !!! Og når enkeltfagene er en ny opdagelse for
nogle, hvordan f..... skal de så kunne lave nogle regler, der er bare
nogenlunde ens for resten af systemet.

Mvh
Jan Rysz