adiabatisk vs. våd temperatur - forskel?
Fra : es335

Dato : 13-08-06 13:58

I forlængelse af "afkøling af flaske i vådt avispapir i sol"
(http://groups.google.com/group/dk.videnskab/browse_frm/thread/bd836cf2a78bb3cc/4b9edce106881fae?hl=da#4b9edce106881fae)

vil jeg gerne tage diskussionen op igen. Jeg forstår nemlig ikke helt.
Og hvis data er nødvendige, kan vi da tage udgangspunkt i: p=1013hPa,
t=25°C og 50% relativ fugtighed (så er det nemlig nemt at følge med
i et hx diagram).

Der er flere ting jeg ikke er helt med på.
1) Jeg har ikke kunnet finde forskellen mellem adiabatisk temperatur og
våd temperatur. Den skulle være næsten den samme hvis t_våd er
næsten lig t_tør, men yderligere forklaring har jeg ikke kunnet
finde.
2) Hvad mener du med at fordampningstemperaturen afgøres af
partialtrykket af vand i luften?

Generelt så har jeg ikke helt forstået hvad den våde temperatur
bestemmes udfra og hvordan den defineres. Den tørre og den adiabatiske
temperatur forstår jeg (spm. 1 gælder dog stadig).
Den litteratur jeg har kikket i uddyber ikke dette godt nok til at jeg
forstår det.

Uddybende forklaringer og eller litteratur henvisninger modtages
taknemmeligt.

Fra : es335

Dato : 28-08-06 13:37

Jeg prøver lige igen i håbet om at svaret er derude et sted.

Mine lærerbøger fortæller mig at den adiabatiske temperatur ikke er
den samme som den våde temperatur. De skulle være ret ens ved normale
atmosfæriske betingelser. Og samme lærebøger udleder også den
adiabatiske temperatur for mig så jeg kan se hvad den er for en og
beregne den.
Men hvad med den våde temperatur. Jeg ser ofte at folk siger at disse
2 temperaturer er den samme, men rent formelt er de det ikke, og jeg er
meget interesseret i at få mere at vide om hvordan jeg skal beregne
den våde temperatur.
Hvis nogen kan lave en udledning for mig eller komme med henvisninger
til bøger, hjemmesider el. lign., vil det være super.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 29-08-06 08:16

"es335" <allettidersigen@hotmail.com> writes:

> Hvis nogen kan lave en udledning for mig eller komme med henvisninger
> til bøger, hjemmesider el. lign., vil det være super.

http://amsglossary.allenpress.com/glossary/browse?s=w&p=23
under wet-bulb temperature.

--
Brian (remove the sport for mail)