Hvilket nationalflag?
Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 13-08-06 07:02

Hej -

Jeg er netop hjemkommet fra min årlige sommerferie i Skagen. Under en af
vores daglige ture på havnen så vi et luxus-skib af format. Agter havde
skibet et flag, som jeg aldrig har set før.

Dugen var nærmest beige, og i midten var der et stort rødt malteserkort.
Derudover var der lidt "krims-krams" ved dugens øverste og nederste kanter.

I forstævnen var der et noget mindre flag: Hvid dug - med en rød tretårnet
borg på.

Hvor kommer dette skib fra?

Det slog mig forøvrigt, at der ikke var et lille Dannebrog i masten. Bør der
ikke være det, når man besøger dansk havn?

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Max

Dato : 13-08-06 08:40

Hej Jan

> Hvor kommer dette skib fra?

Stod det ikke på agterstavnen ?

Det er ikke afgjort at det overhovedet var et nationalflag du så
på skibet, brugen flagregler er blevet noget udvandet til søs
gennem de sidste mange år, så man kan ikke rigtig stole
på noget mere. Men sansynligvis er skibet indregistreret i
en land med bekvemmelige regler. Flagene kan jo være
klanflag, rederiflag, kongeflag eller sådan noget. Kik her

http://en.wikipedia.org/wiki/Gallery_of_maritime_flags

Mvh Max

Fra : J. Eriksen

Dato : 13-08-06 08:46

"Jan Bang Jensby" <JanFJERN@FJERNbang-jensby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der
> ikke være det, når man besøger dansk havn?

Jeg har uden held forsøgt at finde frem til det første flag. Det andet lyder
som Gibraltar: http://www.1uptravel.com/flag/flags/gi.html

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 13-08-06 10:06

"J. Eriksen" wrote

> Jeg har uden held forsøgt at finde frem til det første flag. Det andet
> lyder som Gibraltar: http://www.1uptravel.com/flag/flags/gi.html

Der er ingen tvivl om, at flaget i stævnen er Gibraltars.

Agterflaget kunne vel være et familievåben eller lignende.

Tak for hjælpen!

- Jensby

Fra : Max

Dato : 13-08-06 10:42

Hej Jan

> Der er ingen tvivl om, at flaget i stævnen er Gibraltars.

Passer også fint med at Gibraltar er et af de steder hvor
man vidst har afslappede bemandingsregler og lignende
når det drejer sig om indregistrerede skibe :)

Mvh Max