Mystik med Is
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 12-08-06 19:54

Hej alle,

her på sommeren kan man have lyst til en skive is fra fryseren, så jeg
har et par gange iløbet af de seneste måneder kø'bt nogle af de
"tricolore" literis - i ved den trefarvede med jordbær, vanilie og
chokolade.

Nu er der bare sket noget underligt, som jeg aldrig har oplevet før:

Nå jeg forsøger at skære isen ud er den dels meget hårdere end normalt,
og når kviven endelig går igennem, så går isen I STYKKER. Dvs. den er
helt sprød!

Næsten som på samme måde som en rose der har været dyppet i flydende
kvælstof... den går i stykker.

Jeg har IKKE skruet op for fryseren (den er på de 18 minusgrader den
altid har været på).

Når isen har stået ude i et par minutter bliver den ogen blød og
medgørelig, som jeg er vant til.

Hvad er der sket?

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Jesper

Dato : 12-08-06 21:52

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> [...]
> altid har været på).
>
> Når isen har stået ude i et par minutter bliver den ogen blød og

Dessertis' egenskaber afgøres i høj grad af hvor meget luft der er
pisket i isen. En god dessert is er der faktisk pisket en hel del luft i
og den kan derfor skæres ved selv meget lave temperaturer.
--
Jesper
"Neither Jewish morality nor Jewish tradition can

Fra : Peter Weis

Dato : 12-08-06 21:50

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> Hvad er der sket?

Is der indfryses for langsomt, danner en slags stave og opfører sig lidt
som du beskriver.

Peter

Fra : Morten

Dato : 13-08-06 11:15

> Hvad er der sket?

Der er såmænd bare sket det at den på et tidspunkt har været næsten optøjet.
Og så bliver den fuld af store iskrystaller når den fryser langsomt i
fryseren - ligesom når man selv laver is uden en rigtig ismaskine.
Ismaskinen sørger nemlg for at røre rundt mens isen fryser så store
krystaller ikke kan dannes og isen bliver blød og lækker som vi typisk
kender købeis ;)

Mvh
Morten

Fra : Max

Dato : 13-08-06 11:29

Hej Morten

> langsomt i fryseren - ligesom når man selv laver is uden en rigtig
> ismaskine. Ismaskinen sørger nemlg for at røre rundt mens isen fryser

Bare lige for at slå en ting fast, ja så behøver man ikke nogen
ismaskine for at lave hjemmelavet is der ikke bliver fuld af
iskrystaller, det er kun et spørgsmål om at lave det ordentlig.

Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 13-08-06 14:12

> Bare lige for at slå en ting fast, ja så behøver man ikke nogen
> ismaskine for at lave hjemmelavet is der ikke bliver fuld af
> iskrystaller, det er kun et spørgsmål om at lave det ordentlig.

Ja og huske at røre rundt rimelig tit. Så er det nu noget nemmere med en
ismaskine der rører rundt mens den fryser - og så går det hurtigt på sådan
en frem for at gøre det manuelt i fryseren.
Flere familiemedlemmer har også påstået de kunne lave en ligeså god is som
den man køber uden ismaskine, men de har endnu ikke kunnet slå vores billige
til omkring 300 kr.

De billige som den vi har (og IMO ganske udemærkede med mindre man skal lave
is til et helt regiment) har en skål med noget frostvæske i, der har et
smeltepunkt under 0 grader men over -18. Man propper skålen i fryseren inden
den skal bruges og når man har lavet iscremen hælder man den i skålen og
sætter motoren på. Så er isen som en soft-ice efter ca. 1/2 time og lige
klar til at komme i fryseren - den bliver præcis som en købeis i
konsistensen - smagen bestemmer man selv. Specielt knust Daim har været et
hit hos os

Mvh
Morten

Fra : Max

Dato : 13-08-06 20:00

Hej Morten

> Ja og huske at røre rundt rimelig tit. Så er det nu noget nemmere med
> en ismaskine der rører rundt mens den fryser - og så går det hurtigt

Nej, der skal heller ikke røres rundt, man laver det bare og
smider bøtten i fryseren, færdig.

Mvh Max

Fra : Peter Weis

Dato : 13-08-06 20:30

Morten wrote:

> Ja og huske at røre rundt rimelig tit. Så er det nu noget nemmere med en
> ismaskine der rører rundt mens den fryser - og så går det hurtigt på sådan
> en frem for at gøre det manuelt i fryseren.

Er det ikke kun sorbet som skal omrøres jævnligt undet indfrysning?

mvh
Peter

Fra : John Larsson

Dato : 13-08-06 20:55

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> writes:

>en
>sådan
>
>Er det ikke kun sorbet som skal omrøres jævnligt undet indfrysning?

Nej almindelig is skal også forhindres i at lave store sammenhængende
iskrystaller. Der findes dog færdige "mix" som ikke kræver omrøring under
selve indfrysningen. Jeg formoder at de har noget emulsionsstof i sig som
holder vanddråberne lidt ekstra adskilt, men det kan andre sikkert svare
på?

John

Fra : Max

Dato : 13-08-06 21:49

Hej John

> Nej almindelig is skal også forhindres i at lave store sammenhængende
> iskrystaller. Der findes dog færdige "mix" som ikke kræver omrøring

Flødeis lavet på basis af æggeblommer, sukker og piskefløde kan
fint fryses uden omrøring uden at danne vandiskrystaller.

Mvh Max

Fra : Peter Weis

Dato : 14-08-06 12:22

Max wrote:

> Flødeis lavet på basis af æggeblommer, sukker og piskefløde kan
> fint fryses uden omrøring uden at danne vandiskrystaller.

Jeg har aldrig haft problemer med flødeis og krystaldannelse.

I gamle dage kunne der være problem med flagedannelse og med at isen
skilte, når fryseren ikke var kold nok så indfrysningen tog for lang tid.
Jeg ville forvente at overdreven omrøring i en flødeis kunne røre luften
ud så isen bliver mere massiv.

mvh
Peter

Fra : Morten

Dato : 14-08-06 15:14

> Jeg har aldrig haft problemer med flødeis og krystaldannelse.

Omvendt har jeg aldrig smagt en hjemmelavet is der har haft en konsistens
som en købeis med mindre den har været rørtrundt under indfrysning. Rigtig
der er nogle der er blevet bedre end andre, men aldrig helt i næheden af
ismaskinen eller købeisen.

Min erfaring siger tværtimod...

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 14-08-06 15:28

Hej Max

> Flødeis lavet på basis af æggeblommer, sukker og piskefløde kan
> fint fryses uden omrøring uden at danne vandiskrystaller.

Synes alle de opskrifter jeg har kunnet finde på is siger at man skal røre
rundt i den hvert 10-30 minut under indfrysning indtil den er frossen - hvis
man altså vil undgå store iskrystaller...

Hvis du har en anden opskrift vil det være meget interessant hvis du ville
dele den med os andre :)

Mvh
Morten

Fra : Max

Dato : 14-08-06 15:51

Hej Morten

> Hvis du har en anden opskrift vil det være meget interessant hvis du
> ville dele den med os andre :)

Naturligvis har jeg en opskrift som andre må få.

Min kone har en svaghed for lakridsis, og hun mener der
ikke laves noget der dur mere af dem der sælger is i DK,
så hun havde pålagt mig at opfinde den, efter hendes smag,
perfekte lakridsis. Da jeg jo er og bliver en tøffelhelt, hvilket
jo også er OK, bare man erkender det, har jeg jo fulgt hendes
befaling og lavet en lakridsis hun betegner som verdens
bedste.

Man starter med at tage 6 pasteuriserede æggeblommer
og piske dem sammen med 6 spiseskefulde sukker til de
er luftige, tager en halv times tid på røremaskinen.

Så piskes 6 dl piskefløde til flødeskum der er så stiv at
det er lige før det bliver grynet.

De to masser vendes stille sammen og der tilsættes ca.
100 g knuste lakridsbolcher og 2-3 dråber anisolie.

Det puttes i en passende form og fryses til is. Den egner
sig bedst til at komme direkte fra fryseren til bordet.

De knuste bolcher er Hot Shot Mix fra Støvring Bolcher,
købt i Netto og Anisolien er fra Matas.

Jeg har med held også brugt noget flydene lakrids beregnet
til shots og købt i sverige.

Grunddelene æggeblommer, flødeskum og sukker kan
jo blandes med andre ting end lakrids. F.eks. hakket lys
og mørk chokolade, revet nougat og marcipan, og pekan
nødder. En anden mulighed er knust Dajm.

En ting jeg vil til at eksperimentere med er en is der
smager af espresso og Tia Maria.

Mvh Max

Fra : Morten

Dato : 15-08-06 17:27

Hej Max

> Naturligvis har jeg en opskrift som andre må få.

Jeg siger tusind tak!

Men må dog sige det minder meget om alle de andre opskrifter (altså de andre
der heller ikke koges)...
Det lyder spændende med den lakrids, det bør absolut prøves næste gang der
skal laves is! :)

Mvh
Morten