Lyddæmpning
Fra : PP

Dato : 12-08-06 03:35

Hej

Jeg har en hjemmebio i min stue.
Der er stort set intet i stuen der kan dæmpe lyden.
Der er en sofa med chaiselon, et spisebord samt fire stole.

Jeg har 5.1 med en stor 24 kg sub.
Jeg tvivler meget på at jeg kan gøre noget ved sub andet end at skrue ned
eller slukke for den.

Gulvhøjttalerne står på hver deres hylde på væggen.

Jeg her en overbo og en nabo, som kan høre når jeg ser film. Naboen er den
der virker mest generet af det.

Hvad kan man gøre?

Underlag på højttalerne?
Hænge et tæppe op 5-10 cm fra væggen til til naboen?
Andet?

Kom med et par gode forslag

PP

PS, Også postet i dk.teknik.tv+video

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-06 12:59

PP skrev:

> Jeg her en overbo og en nabo, som kan høre når jeg ser film.
> Naboen er den der virker mest generet af det.

> Hvad kan man gøre?

Bruge hovedtelefoner?

--
Bertel

Fra : Michael Weber

Dato : 12-08-06 13:06

"PP" <pp@pp.pp> skrev i en meddelelse
> Hej

[klip]

> Gulvhøjttalerne står på hver deres hylde på væggen.

Narre-gulvhøjttalere ? ;)

> [...]
>
> Hvad kan man gøre?
>
> Underlag på højttalerne?
> Hænge et tæppe op 5-10 cm fra væggen til til naboen?

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Brian Lund

Dato : 12-08-06 15:25

> [...]
>
> Hvad kan man gøre?
>
> Underlag på højttalerne?
> Hænge et tæppe op 5-10 cm fra væggen til til naboen?

Man fristes til at spørge om du har problemer med hørelsen siden lyden
behøver være så høj at naboens opvask rasler?
Jeg tvivler på du kan gøre noget der dæmper lyden væsentligt uden at det
kommer til at koste mange penge, og tage megen plads (lyddødt rum)...
Selvfølgelig kan du godt dæmpe lyden lidt, men det er sikkert så lidt at
naboen ikke lægger mærke til nogen forskel!

Brian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-08-06 15:29

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> writes:

> Man fristes til at spørge om du har problemer med hørelsen siden lyden
> behøver være så høj at naboens opvask rasler?

Der er jo ikke meget grin ved lydeffekter hvis man ikke kan mærke
bassen i knoglerne.

Det bedste råd til den slags folk er nok at flytte i eget hus.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-06 17:38

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:

> Det bedste råd til den slags folk er nok at flytte i eget hus.

For nogles vedkommende er de nødt til at flytte ud på landet for
ikke at genere naboen.

--
Bertel

Fra : Christian S

Dato : 12-08-06 23:12

"PP" <pp@pp.pp> wrote in message
> [...]
>
> Hvad kan man gøre?
>
> Underlag på højttalerne?
> Hænge et tæppe op 5-10 cm fra væggen til til naboen?

Du skulle hellere prøve i dk.teknik.lyd..
Meeen din sub, er den afkoblet fra gulvet ? .. men enten spikes eller andet?
Man kan købe nogle skumfødder (Sd-fødder) som gør at bassen ikke forplanter
sig direkte til býgningen. Ellers prøv med noget tykt skum. det virker meget
bedre
end spikes. Du vil nok også opleve en strammere mere fast bas nu, ide rummet
ikke
"synger" så meget med.. prøv det
Mvh
Christian S

Fra : PP

Dato : 13-08-06 02:29

> Du skulle hellere prøve i dk.teknik.lyd..

Har også spurgt der. Prøvede et par grupper.

> Meeen din sub, er den afkoblet fra gulvet ? .. men enten spikes eller
andet?

Nix.

> Man kan købe nogle skumfødder (Sd-fødder) som gør at bassen ikke
forplanter
> sig direkte til býgningen. Ellers prøv med noget tykt skum. det virker
meget

Jeg troede faktisk at spikes var rigtigt slemme fordi de borede sig ned og
gav direkte forbindelse til gulvet?

Hvad er SD fødder? Hvor kan man se et billede?

Tykt skum? Noget flamingo, f.eks.?

Tak for alle svarene,

PP

Fra : Martin Petersen

Dato : 14-08-06 09:10

> [...]
> meget
>
> Jeg troede faktisk at spikes var rigtigt slemme fordi de borede sig ned og

Det er også korrekt. Spikes kobler, gummi/skum afkobler. På et trægulv skal
der i reglen afkobles; beton kobler man til og øger dermed subbens masse =
kassen spiller ikke (så meget) med.

- Martin