Hvordan virker kameraet..bombenedslag ?
Fra : pm

Dato : 06-08-06 06:10

Jeg har flere gange i TV set bombardementer af eksempelvis bygninger. Hvor
bygningen står midt i billedet og venter på nedsalaget, der indtræffer kort
efter. Efter nedslag slukkes billedet.

Det som undrer mig er, at det nedkastende fly formentlig bevæger sig med høj
hastighed, udløser en bombe (raket), som øjeblikkeligt søger mod målet.
Altså to objekter i høj fart.
Billederne står rolige på skærmen, som hængte der en helikopter og
forevigede hele seancen, hvilket næppe er tilfældet. Billedet er oftest oppe
fra og ned ..altså tilnærmelsesvis lodret plan.

Hvad er teknikken bag ???

pm

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 06-08-06 08:16

On Sun, 06 Aug 2006 07:10:15 +0200, pm wrote:

[klip]
> Hvad er teknikken bag ???

Der er kamera i bomben. I flyet udpeges målet med laserlys og bomben
styrer efter lyset.

Tomas

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-06 08:22

> [...]

> forevigede hele seancen, hvilket næppe er tilfældet. Billedet er oftest oppe
> fra og ned ..altså tilnærmelsesvis lodret plan.

Nogen gange sidder kameraet i bomben/raketten, andre gange filmes, og
"peges", der fra et andet fly.
De billeder du omtaler, lyder som dem hvor kameraet sidder i bomben og så
er der en naturlig forklaring på at billedet slukkes efter nedslag.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-08-06 08:29

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> writes:

> Jeg har flere gange i TV set bombardementer af eksempelvis bygninger. Hvor
> bygningen står midt i billedet og venter på nedsalaget, der indtræffer kort
> efter. Efter nedslag slukkes billedet.

Det er så vidt jeg har forstået bombens eget billede som den
målsøgende software arbejder ud fra. Det står så i sagens natur
stille, da bomben flyver direkte i mod. Det forsvinder i sagens natur
også, da bomben jo eksploderer.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : pm

Dato : 06-08-06 09:27

Tak for svarene, som synes ens.

Kamera i bombe...

pm

Fra : Max

Dato : 06-08-06 09:37

Hej

> Kamera i bombe...

Der findes også den mulighed at kameraet befinder sig
der hvorfra man belyser målet så bomben kan finde det.

Mvh Max

Fra : DS

Dato : 07-08-06 00:36

> Hej

> Der findes også den mulighed at kameraet befinder sig
> der hvorfra man belyser målet så bomben kan finde det.

Fx et AWACS fly, eller andet højt-flyvende fly?

DS

Fra : Max

Dato : 07-08-06 07:20

Hej

> Fx et AWACS fly, eller andet højt-flyvende fly?

Det kan også være personel på jorden.

Mvh Max

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 07-08-06 09:57

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> [...]
> målsøgende software arbejder ud fra. Det står så i sagens natur
> stille, da bomben flyver direkte i mod. Det forsvinder i sagens natur

Hvis billederne er taget fra en bombe i bevægelse, så må man forvente en
"zoom-effekt". Den synes jeg ikke jeg kan få øje på.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-08-06 10:22

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> Hvis billederne er taget fra en bombe i bevægelse, så må man forvente en
> "zoom-effekt". Den synes jeg ikke jeg kan få øje på.

Begge dele findes. Det du beskriver kan være en lazerstyret bombe, hvor
man filmer nedslaget fra den flyver, der har smidt bomben.

Der er er god forklaring her:

http://science.howstuffworks.com/smart-bomb.htm

Mvh. Michael.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 07-08-06 11:38

Michael Zedeler wrote:

> Begge dele findes. Det du beskriver kan være en lazerstyret bombe, hvor

Med "z"? Det har jeg kun set ét sted: I Dennis Jürgensens gamle
"Djævelens Hule".

> man filmer nedslaget fra den flyver, der har smidt bomben.

Jamen det er også mit gæt.

Fra : Martin Andersen

Dato : 07-08-06 14:47

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> Med "z"? Det har jeg kun set ét sted: I Dennis Jürgensens gamle
> "Djævelens Hule".

Begge dele lyder sejere end kohærent lys :)

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-08-06 15:29

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> Med "z"? Det har jeg kun set ét sted: I Dennis Jürgensens gamle
> "Djævelens Hule".

Jeg staver efterhånden af pommeren til :-|

Mvh. Michael.

Fra : N. Foldager

Dato : 07-08-06 18:03

Michael Zedele:

>Jeg staver efterhånden af pommeren til :-|

Det hedder "ad" ... til.

Og pommeren staves "Pommern"

Mvh

Niels Foldager

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-08-06 19:36

N. Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> writes:

> Det hedder "ad" ... til.
>
> Og pommeren staves "Pommern"

Jeg kan høre at du er regelmæssig skribent i dk.tortur.sprog?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-08-06 22:06

N. Foldager wrote:
> Michael Zedele:

> Det hedder "ad" ... til.
>
> Og pommeren staves "Pommern"

Ja. Det er jo det, jeg skriver.

Det står sløjt til både i stavning og gramatik

Mvh. Michael.

Fra : Martin Petersen

Dato : 11-08-06 20:55

"Michael Zedeler" <michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse

> Ja. Det er jo det, jeg skriver.
>
> Det står sløjt til både i stavning og gramatik

Grammatik er med 2 m'er. :) Og så stopper vi!

- Martin

Fra : John Larsson

Dato : 07-08-06 18:41

N. Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> writes:

>Det hedder "ad" ... til.

Af og til hedder det nu det andet, så det er ikke altid så nemt!

John