Højde over havet?
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 03-08-06 19:04

Hej alle,

er der nogen der har henvisninger til tal der angiver dels:

Jordoverfladens GENNEMSNITLIGE højde over havet?

Jordoverfladens MEDIAN højde over havet?

På forhånd tak!

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : John Larsson

Dato : 04-08-06 11:21

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:
>er der nogen der har henvisninger til tal der angiver dels:
>
>Jordoverfladens GENNEMSNITLIGE højde over havet?
>
>Jordoverfladens MEDIAN højde over havet?

Den gennemsnitlige (det aritmetiske), kan sikkert findes udregnet, men en
"medianhøjde" er vanskelig at udregne, da opløsningen af det totale
landareal i elementer påvirker resultatet. Man kan også spørge sig hvad
tallet kan bruges til. Lad os antage at 49% af arealet har højden 1 m og
49% har højden 1000 m. De tilbageværende 2% har højden 2 m, hvilket altså
er "medianhøjden"!

Der er mere mening i standardafvigelsen, baseret på målepunkter ligeligt
fordelt over arealet!

John

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 04-08-06 14:15

> Man kan også spørge sig hvad
> tallet kan bruges til.

En anden detalje er at begrebet areal kan tolkes på flere måder. Er
det arealet projekteret ind på jord-elipsoiden, eller er det det
faktiske areal? Med "faktiske areal" mener jeg at en stejl bjergside
kan have et stort fladeareal, mens detts priojekterede areal er lille.

Fra : Martin Andersen

Dato : 04-08-06 15:43

Jakob Nielsen wrote:

> [...]
> faktiske areal? Med "faktiske areal" mener jeg at en stejl bjergside
> kan have et stort fladeareal, mens detts priojekterede areal er lille.

jeg tror han mener, hvis man tog en fandens masse bulldozere og jævnede alt jord
der var over havets overflade ud, på en måde uden at skubbe noget i havet. Hvor
højt skulle man så springe ud fra hvis man tog til stranden. ;)

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-08-06 19:18

Jakob Nielsen <spam@greenleaf.dk> wrote:

> [...]
> faktiske areal? Med "faktiske areal" mener jeg at en stejl bjergside
> kan have et stort fladeareal, mens detts priojekterede areal er lille.

Jeg mener det projicerede areal, som hvis du fra rummet af lagde et
perfekt gitter ind over landjorden, aftegnet med lasere.