Duer, delfiner og magnetisme...
Fra : Carlsen

Dato : 03-08-06 10:27

Hej NG...

Jeg sidder og strikker et forløb sammen til mine elever i fysik/kemi
(folkeskolen), og vil finde noget om bl.a. duer og delfiners evne til at
navigere over store afstande pga. ferromagnetisk stof i hjernen - nogen som
ligger inde med oplysninger/adresser?

På forhånd tak
Lars Carlsen

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 03-08-06 15:34

Carlsen wrote:

> [...]
> navigere over store afstande pga. ferromagnetisk stof i hjernen - nogen som

Hej Lars

Ja, det er jeg stødt på. Kig på:

2004-05-14, Sciencedaily: Following Earth's Magnetic Field: Chemical
Reaction In Birds Provides Sense Of Direction During Migratory Flights:
http://www.sciencedaily.com/releases/2004/05/040514030725.htm
Citat: "...Migratory birds have long been known to possess a magnetic
compass that helps them find the correct direction during their
migratory flights...Now, our study points to what we need to look for a
molecular substrate for certain chemical reactions. That is, we can rule
out magnetic materials in birds’ beaks and elsewhere..."

24 November, 2004, BBC News: Pigeons 'sense magnetic field':
http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/4038179.stm
Citat: "...The pigeons probably use tiny magnetic particles in their
beaks to sense our planet's magnetic field, scientists say..."

Fundet via:
http://da.wikipedia.org/wiki/Sans

/Glenn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 03-08-06 15:37

Glenn Møller-Holst wrote:

> [...]
> Citat: "...The pigeons probably use tiny magnetic particles in their
> beaks to sense our planet's magnetic field, scientists say..."

PS:

Jeg kan ikke gøre for at de 2 kilder er selvmodsigende - det kan dog
fortolkes sådan at duer har "kompas" i næbbet - og andre fugle ikke har
"kompas" der...

/Glenn

Fra : Carlsen

Dato : 03-08-06 19:16

"Glenn Møller-Holst" <none@xx.dk> skrev i en meddelelse

> /Glenn

Mange tak - jeg går i gang med læsningen med det samme!

-LC

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 03-08-06 19:45

Carlsen wrote:

> "Glenn Møller-Holst" <none@xx.dk> skrev i en meddelelse

> Mange tak - jeg går i gang med læsningen med det samme!
>
> -LC

Hej Lars

Vær venligst opmærksom på de relaterede artikler i f.eks. Science Daily
artiklen til højre.

F.eks.
"Chickens Orient Using A Magnetic Compass"

"Baby Sea Turtles Use Earth's Magnetic Field To Navigate Across Atlantic
Ocean And Back"

Lav også f.eks. følgende søgning:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=%22Magnetic+Field%22+Compass+animal

En kombination af en eller flere af ovenstående søgefraser og
"Magnetoreception" burde også give gode fund.

Model Systems in Neuroethology
Magnetic information in animal orientation:
http://www.npa.uiuc.edu/courses/physl490b/models/magnetoreception/magnetoreception.html
Citat: "...
Other animals with magnetic orientation
Bacteria
Honeybees
Mosquitoes
Butterflies
Some mollusks
Newts
Rainbow trout
Salmon
Dolphins
Mole rats
...."

19 May 2004 Magnetic Fields May Be "Visible" To Birds:
http://www.scienceagogo.com/news/20040418205345data_trunc_sys.shtml

Saturday 2 April 2005 Animal Magnetism:
http://www.abc.net.au/rn/science/ss/stories/s1325540.htm
Citat: "...What do bacteria, sea turtles, lobsters and termites have in
common? They all use internal magnets to find their way around..."

/Glenn