Metal spejle
Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 02-08-06 15:25

Hi

Forhistorie --- jeg blev den heldige vinder af en E-bay auktion hvor et
gammelt Episkop var sat til salg , pengene betalt samt transport men,
under transporten fra Jena må apparatet nok være smist ud fra 2 sal ,
hvorefter nogen vistnok kom til at tabe et køleskab ovenpå ,
hvorefter lagerchefen da det endelig faldt ud af kassen, gik løs på
det og slog løs på det med et brækjern --- hvordan der ellers kan
være et dybt hug på låg kanten fatter jeg nemlig ikke nå.

Ihvertilfælde da jeg fik den vinske og nødtørftigt med tape fra
firmaet løseligt repereret , klirrende kasse afleveret via
transportfirmaet, opdagede jeg altså, at ikke blot var den 2
millimeter tykke kant og hjørne af metal kassen godt smadret men, alle
4 glas hul-spejle var smadret i ophængene , besynderligt nok var
lamperne ikke ødelagt --- så kassen var altså ikke blevet tabt på
gulvet men smadret af noget ovenfra faldende , f.eks. kanten af et
køleskab.

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/Pentascop-dameaged.jpg

Her er så problemet der skal løses --- hvor finder jeg 2 metal
hulspejle 13 cm. dia. og 2 ca A4 str. side hulspejle evt. metal ;
findes der metal barber hul spejle stadigvæk ?

Fra : Max

Dato : 02-08-06 15:42

Hej Per

> Her er så problemet der skal løses --- hvor finder jeg 2 metal
> hulspejle 13 cm. dia. og 2 ca A4 str. side hulspejle evt. metal ;
> findes der metal barber hul spejle stadigvæk ?

Prøv http://www.edmundoptics.com/UK/ men strengt taget, tror
du så ikke det var billigere og nemmere at finde et nyt episkop ?

Forøvrigt var det da en masse spejle, den type episkop jeg kender
har kun haft et fladt spejl.

Mvh Max

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 02-08-06 15:46

Her ses "transport" skaden på selve metal huset --- hvordan kan den
komme uden en eller anden har åbnet lågen der ikke er beskadiget og
har givet kanten et ordentligt hug med et brækjern ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/Corner-hole.jpg

Nå --- men årsagen til at jeg skriver her i gruppen er at der før
har været en diskution om metal spejle, og måske kender nogle i
gruppen et sted hvor man kan købe metal hul-spejle ?

P.C.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 02-08-06 15:55

Max wrote:
> [...]
> du så ikke det var billigere og nemmere at finde et nyt episkop ?
>
> Forøvrigt var det da en masse spejle, den type episkop jeg kender

Ja også i mit andet Epidiaskop er der flade spejle i siden --- matte
spejle og bag lampen et større drejeligt metal hulspejl , med "korn"
foresten , altså ikke et blankt spejl.
Og jo --- nyere Episkoper har flade spejle og også matte spejle og det
bliver nok løsningen måske. Men selvom jeg pt. skriver skade
beskrivelse, vil jeg nok hellere resturere dette gamle Episkop -----
bulerne er som buler i en bil og de kan jo rettes, og eftersom nyere
Episkoper fungerer med metal spejle , regner jeg med at sætte sådanne
i.

Forstår du dette Episkop er lidt af en skønjed og slet ikke så
firkantet som Episkoper ellers er , Optiken er 430 mm. f 3,2 og altså
bedre end Leitz standard 400 mm. linse, forstår du der er noget
"Design" i det her også ; det er et ret smart Eposkop hvor der er
proppet lamper og spejle i, somom det er et dobbelt så stort et, det
er bygget i DDR og altså lidt af en Design Icon som jeg gerne vil
redde ----- istedet for blot at få det jeg har givet.

Men altså hvem sælger spejl-metal eller færdige metal hul-spejle ?

Fra : Max

Dato : 02-08-06 16:09

Hej Per

> proppet lamper og spejle i, somom det er et dobbelt så stort et, det
> er bygget i DDR og altså lidt af en Design Icon som jeg gerne vil
> redde ----- istedet for blot at få det jeg har givet.

Kan du ikke eventuelt finde et tilsvarende og kanabalisere ?

Så vil du også bevare originaliteten som jeg har fuld forståelse
for at du gerne vil bevare.

Jeg tænkte forøvrigt på det helt elementære og meget
simple episkop

http://www.muenster.de/~ullwer/P-Buch/Optik/episkop.htm

> Men altså hvem sælger spejl-metal eller færdige metal hul-spejle ?

Edmund er som sagt en mulighed, men den slags optik er normlt
noget man får lavet nøjagtig til det man har behov for, så at finde
det som løse komponenter bliver nok svært.

Mvh Max

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 02-08-06 16:26

Max wrote:
> Hej Per
> Kan du ikke eventuelt finde et tilsvarende og kanabalisere ?

Jo, men somsagt er der flere spejle i end normalt og det er ret tæt
sammenbygget ;

http://home20.inet.tele.dk/h-3d/pentascop.jpg

Problemet er altså også, at skulle jeg kanabalisere for at finde
stumper, vil der gå måske to andre Episkoper til for at skaffe 2X2
spejle.

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 02-08-06 17:49

Max wrote:
> Hej Per

> Edmund er som sagt en mulighed, men den slags optik er normlt
> noget man får lavet nøjagtig til det man har behov for, så at finde
> det som løse komponenter bliver nok svært.

Jeg fandt to spejle der har ungefahr samme form som de oprindelige, der
var A4 størrelse og samtidigt buede , men det er flade spejle ,selvom
uden tvivl, kvalitets spejle.

Jeg vil tro de oprindelige er formet ved at varme fladt glas og
derefter få det, forsølvet og malet bagpå , egentlig kunne enhver
glaspuster forme sådan et stykke spejl glas , selv en stor gas flamme
kunne forme selve spejl glasset --- men måske løber man på den ene
forhindring efter den anden, hvis man vil resturere til original
kapasitet . For hvad hvis det så koster en bondegård at få vaccum
forsølvet de parabol spejle man nemt _kunne reproducere bare med en
blæse lampe og et stykke glas ---- hvad hvis det er bedre at lægge
standard spejl folie på alle indvendige flader , så er det jo
idiotisk at bruge halve bondegårde på forældet teknik ?

Men selvfølgelig, det kunne da være perfekt hvis dette vidunder af en
projektor kunne fremstå i den mint kondition den var i, da jeg faktisk
købte den på E-bay. ---- At den rent Design mæssigt er helt unik er
så en anden sag ; "forgængeren" rent teknisk ,altså hvordan de var
bygget, ligger tilbage til 1936 hvor Leitz byggede en to lamper 1000
(2000) Watt Epidiaskop --- men med helt andet design ; det havde ; når
leftblæseren er oppe i ufo hastighed klikker man lamperne til --
samme tænd og sluk knapper nemlig for en formidabel blæser og de to
110 volt 500 (1000) Watt lamper, sammensat til 220 af flere 110 volt
enheder. 110 Volt, Stof ledninger og keramik huse til lamper og
kontakter samt samledåser alt i perfekt metal arbejde, design som en
folkevogn -------- Med en perfekt Epidon 420mm F 3.6 linse. ---- Det
samme kunne måske opnås med simple metal spejle , måske junne
aparatet forbedres med nye lamper, spejle og luftblæsere.

Fra : Brian

Dato : 09-08-06 08:14

Var det ikke en ide at melde det til transportfirmaet?