Pådampe aluminium
Fra : John

Dato : 30-07-06 09:48

Ved nogen hvordan man kan pådampe aluminium på en stor flade (100*40 cm) i
meget tynde lag 2-4 my.
Det skal dampes på en tynd plastfolie (2-4 my).
Alternativt, hvor kan man købe en sådan folie, eller få den lavet.

John

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 30-07-06 11:11

John wrote:

> [...]
> Det skal dampes på en tynd plastfolie (2-4 my).
> Alternativt, hvor kan man købe en sådan folie, eller få den lavet.

Hej John

Du skal ikke anvende den til højttalermembraner?:

Magnetostatic Ribbon Planar Loudspeakers Project, La Folia, design build
high end magnetostatic speaker, DIY speakers:
http://www.magnetostatic.com/
Citat: "...
I know this has been one of the very hard parts of this project, how the
h... do I cut a perfect strip of aluminium foil that, to make things
harder, is very fragile and then stick it on the membrane in an easy way?
In Denmark this paper is used to package sandwiches (well the Danish
style sandwiches smórrebród [PS: Smørrebrød]) and can be bought in the
right width at a normal supermarket (lucky them).
Now it's a matter of taking off the paper without taking the aluminium
off... and that's where the wax comes into the show, you use a hairdrier
in the hot setting and heat the paper until the wax melts and you are
able to pull it off from the aluminium! This is delicate too.
Here is an interesting subject that can be easily overcome by using a
very good, effective and easy to use glue made by the 3M company, free
advertising I am doing for them, it's a spray glue that comes in a black
can, Super 77. This is the solution, follow the instructions given and
try to use it sparingly and uniformly, practice on useless surfaces
before the real stuff.
...."

http://www.audiodesignguide.com/mag/lafolia/lafolia.html

http://www.multi.fi/~samppo/diy.htm

http://www.soundimage.dk/Different-col/Magneto.htm

/Glenn

Fra : John

Dato : 30-07-06 12:05

"Glenn Møller-Holst" <none@xx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> to use it sparingly and uniformly, practice on useless surfaces before the

Hej Glenn
Jo det skal bruges til et sådant projekt.
Men jeg er ude efter en væsentligt lettere membram, dette burde være muligt
hvis man damper alu. på, således at man undgår limen (og dens vægt).
Smørrebrøds løsningen har jeg aldrig før hørt om mon ikke ham mener noget i
retning af bagepapir, alu på den ene side - papir på den anden.
Jeg har lige prøvet med bagepapir, det er MEGET svært at få papiret af, så
måske er det noget andet papir han skriver om. Checker hvad supermarkederne
har i morgen. Tykkelsen på den folie er ellers helt fin, den er nærmest som
"ostepapir".
Indløbsbånd fra gamle spolebånd kunne være en løsning, hvis jeg ellers kan
finde folien i de størrelser. Den har både den rigtige tykkelse (5 my i alt)
og er elektrisk ledende.

Roder du selv med sådan noget?

John

Fra : Ulrik Smed

Dato : 30-07-06 12:29

"John" <taform@c.dk> skrev i en meddelelse
> Indløbsbånd fra gamle spolebånd kunne være en løsning,
> hvis jeg ellers kan finde folien i de størrelser. Den har
> både den rigtige tykkelse (5 my i alt) og er elektrisk
> ledende.

Prøve at skille en foliekondensator ad. Det er ofte med så tyndt metallag at
det er delvist gennemsigtigt. Og hvis man tager en kondensator til lav
spænding er plastfolien også meget tynd.

Jeg prøvede at lave en bånddiskant med sådan et stykke engang. Med et stykke
på et par cm's bredde og 10 cm's længde, blev den på ca. 8 ohm uden
transformer. Men der kom ikke ret meget lyd ud af det, for det var jo 8 rent
ohmske ohm, og ikke 'reaktive ohm', så strømmen blev alt for svag til at
lave noget magnetfelt af betydning. Så jeg skiftede til massivt alufolie fra
en af de gamle typer kondensatorer hvor de to folier kan skilles af. Og
satte en trafo på. Så kom der sq musik ud af det!

Til elektrostater kunne plastfolie med pådampet alu derimod sikkert være
godt.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : John

Dato : 01-08-06 19:56

"Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skilles af. Og satte en trafo på. Så kom der sq musik ud af det!
>
> Til elektrostater kunne plastfolie med pådampet alu derimod sikkert være

Hej, det er jo netop til elektrostater. Derfor skal jeg bruge den størrelse.

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 30-07-06 12:54

John wrote:
> [...]
> finde folien i de størrelser. Den har både den rigtige tykkelse (5 my i alt)

Hej John

Husk at læse at de skriver at luften som skal flyttes, vejer mere end
membranen, så du behøver ikke at gå efter så tynde membraner.

I dette forum, eller i en af de tidligere sendte adresser, skrev de at
5my membraner, går i stykker ved større luftpust:
http://www.diyaudio.com/forums/forumdisplay/f-54.html

-

Jeg overvejede på et tidspunkt at lave dem, da High Fidelity gik i "La
Folia" mode Men højtalerne er ikke effektive, selvom de skulle have
god lyd. Desuden kræver de et stort lytterum, da de er bipolare, som du
sikkert ved.

Fordelen ved disse højtallere er at man selv kan reparere dem.
Traditionelle højtaleres skumophæng mørner på ca. 5-10år.

-

Hvis du er så hipt på membranmassen, laver du da bare plasmahøjtalere.
De er dog også ret ineffektive. Udgangsrøret er et PL519 (eller EL519)
som fandtes i alle gamle farvefjernsyn og som også er ret let at finde i
dag:

DIY Plasma Tweeter...not for beginners:
http://www.plasmatweeter.de/eng_plasma.htm
Citat: "...But note the speaker has only about 82db efficiency..."

mvh/Glenn

Fra : Max

Dato : 30-07-06 17:54

Hej John

> Alternativt, hvor kan man købe en sådan folie, eller få den lavet.

Hvad med de overlevelses tæpper der er i førstehjælpskassen ?

Mvh Max

Fra : John

Dato : 01-08-06 19:47

> Hej John

> Hvad med de overlevelses tæpper der er i førstehjælpskassen ?
>
> Mvh Max

Jo, men de er vildt tykke.

Fra : Q

Dato : 31-07-06 13:53

> [...]
> Det skal dampes på en tynd plastfolie (2-4 my).
> Alternativt, hvor kan man købe en sådan folie, eller få den lavet.

Jeg ved ikke om samme proces dur til plastfolie, men måske ?

http://lerch.no-ip.com/atm/Allum.htm
Gutten her har brugt metoden til at lave spejle til teleskoper:
http://lerch.no-ip.com/atm/

/peter

Fra : John

Dato : 01-08-06 20:01

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> http://lerch.no-ip.com/atm/Allum.htm
> Gutten her har brugt metoden til at lave spejle til teleskoper:

Det er et par spændende links du der har fundet.
Jeg har fået fat i en vacummaskine, der næsten kan det der bliver beskrevet.
Det eneste er at vacumkamret er alt for lille, der er diffusionspumpe i den
og den er vandkølet (fra en vandhane).
Den kan lave 1/10.000 atmosfære og der er indbygget et system med en volfram
(tungsten) rende til fordampning.
Så jeg skal nok bare lave en større beholder.
Først kan jeg jo prøve med nogle små emner og se om det i det hele taget
virker.

Tak for de fede links.

John

Fra : Q

Dato : 02-08-06 14:31

> [...]
> Så jeg skal nok bare lave en større beholder.
> Først kan jeg jo prøve med nogle små emner og se om det i det hele taget

Hvis vakuum er problemet har jeg vist et par vakuumpumper stående, men om de
kan lave nok undertryk aner jeg ikke...

Men det er da et godt projekt til de mørke vinteraftener

mvh

Peter, voidaudio.dk