Smittefare fra lig?
Fra : Peter Loumann

Dato : 29-07-06 18:25

Iflg. tv2-nyhederne har man i Sydlibanon masse- og hastebegravet krisgsofre
af frygt for smittefare? Er den frygt velbegrundet?

Det har den utvivlsomt været under epidemier som den sorte død. Men det er
der ikke tale om her. Hvorfor skulle rådnende lig være smittefarlige?
Kolibakterier fra tarmsystemet breder sig vel hurtigt i den døde organisme.
Men hvis ikke liget har kontakt med drikkevand eller fødevarer, burde det
vel være uden betydning?

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Q

Dato : 29-07-06 20:11

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
> [...]
organisme.
> Men hvis ikke liget har kontakt med drikkevand eller fødevarer, burde det

1: Lig tiltrækker rotter, insekter og andre skadedyr = smittefare - de
kommer overalt, også i kloakken
2: Der findes en god slat patogene bakterier i menneskets tarmsystem - vi
bliver ikke syge af dem fordi de er i et rimeligt lukket system.. E-Coli
som sådan er i de fleste tilfælde harmløse, men grunden til at man er obs på
E-Coli i f.eks fødevarer er at dens livsbetingelser ligner f.eks Salmonella
en del, så hvis der er E-Coli kan der også være Salmonella..

Bemærk at der er forskel på alm. Coli og E-Coli... Den ene variant findes
stortset overalt, hvorimod E-Coli oftest kommer fra afføring ( derfor kaldes
den også fækal coli )..

/peter

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-07-06 21:04

Peter Loumann wrote:

> [...]
> Kolibakterier fra tarmsystemet breder sig vel hurtigt i den døde
> organisme. Men hvis ikke liget har kontakt med drikkevand eller fødevarer,

Der er en wikipedia artikel om emnet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dead_bodies_and_health_risks

According to health professionals, the fear of spread of disease by bodies
killed by trauma rather than disease is not justified

Martin.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-07-06 21:50

Jeg så engang i TV et par bedemænd der omhyggeligt tog latex-handsker på,
for at løfte et lig op i kisten. Da der var lagt låg på, tog de lige i
håndtagene på hver sin side, og løftede kisten over på et rullebord - stadig
iført handskerne.....

Så det er da ikke spor farligt, i hvert fald ikke for bedemænd
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 29-07-06 23:53

Preben Riis Sørensen wrote:

> [...]
> rullebord - stadig iført handskerne.....
>
> Så det er da ikke spor farligt, i hvert fald ikke for bedemænd

Korrekt, for nu havde de jo contamineret håndtagene

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Bo Warming

Dato : 25-08-06 01:45

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote in message

> Korrekt, for nu havde de jo contamineret håndtagene

Berøring af et tørt ligs tørre hud har måske aldrig skabt infektion

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-06 22:48

Preben Riis Sørensen skrev:

> Så det er da ikke spor farligt, i hvert fald ikke for bedemænd

Prøv at læse Wikiartiklen. Den siger at den frygt der udvises, er
overdrevet. Den siger ikke at man ikke kan blive smittet ved
berøring.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-07-06 18:50

Peter Loumann skrev:

> Iflg. tv2-nyhederne har man i Sydlibanon masse- og hastebegravet krisgsofre
> af frygt for smittefare? Er den frygt velbegrundet?

Det regner jeg da med, men jeg ved det ikke. Min mor har altid
advaret os mod at røre ved døde dyr.

> Det har den utvivlsomt været under epidemier som den sorte død. Men det er
> der ikke tale om her. Hvorfor skulle rådnende lig være smittefarlige?

Fordi de er smækfyldt med bakterier der formerer sig helt vildt i
et lunkent lig.

> Kolibakterier fra tarmsystemet breder sig vel hurtigt i den døde organisme.

Kolibakterier er uskadelige. De omtales blot så ofte forde de er
nemme at registrere og derfor bruges som indikator på
tilstedeværelsen af humane bakterier.

> Men hvis ikke liget har kontakt med drikkevand eller fødevarer, burde det
> vel være uden betydning?

Der er luftbårne bakterier og sporer.

--
Bertel