Træers tørst
Fra : Sven

Dato : 26-07-06 21:46

Hej.
man siger, at piletræer er mere tørstige end andre arter, men hvordan måler
man træers tørst (vandforbrug)?

Sven

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-06 23:37

Sven skrev:

> man siger, at piletræer er mere tørstige end andre arter,

Mon de kan slå en birk?

> men hvordan måler man træers tørst (vandforbrug)?

Om ikke andet kan man se på de omgivende vækster hvordan de
klarer sig. Græsset omkring birketræer har det noget skralt. Jeg
har hørt et birketræ der lige havde fået skåret en gren af.
Vandet tapløb fra såret.

--
Bertel

Fra : Erling Nansen

Dato : 27-07-06 04:37

> [...]
> klarer sig. Græsset omkring birketræer har det noget skralt. Jeg
> har hørt et birketræ der lige havde fået skåret en gren af.

Det er lige som en vin .

Erling

Fra : Sven

Dato : 27-07-06 05:26

> [...]
> klarer sig. Græsset omkring birketræer har det noget skralt. Jeg
> har hørt et birketræ der lige havde fået skåret en gren af.

Jo, men det siger jo ikke noget om mængden af vand i døgnet et givent træ
bruger. Det med piletræet jeg skrev om i første indlæg, kommer fra en tekst
omkring nogle træer i skoven, hvor der står, at et enkelt piletræ bruger
lide så meget vand som 3 af "de andre træer" (jeg ved ikke hvad "de andre
træer" er for nogle, og det er i princippet ligemeget, da det jeg
efterspørger er, hvordan de har målt vandforbruget på et træ?)

Bortset fra det, så vokser mit græs nu fint i skyggen af mine 2 birketræer i
min have (jeg har ikke vandet), og saver jeg en gren af et af birketræerne,
kommer der ikke meget vand ud af det (birketræerne er ca 30 år gamle)

Sven

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 27-07-06 07:44

Sven skrev:

> [...]
> jeg en gren af et af birketræerne, kommer der ikke meget
> vand ud af det (birketræerne er ca 30 år gamle)

Prøv at save en gren af et birketræ lige før løvspring om
foråret. Hvis du saver den af et par centimeter ude, kan
du hænge en spand op på den - og producere "Dr. Dralles
Birkehårvand" i pæne mængder.

--
Herluf :·)

Fra : vidal@mail.dk

Dato : 27-07-06 14:16

> Jeg
> har hørt et birketræ der lige havde fået skåret en gren af.

Hvordan lyder sådan et birketræ?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-07-06 15:17

vidal@mail.dk skrev:

> Hvordan lyder sådan et birketræ?

Plask, plask, dryppe, dryppe ...

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-07-06 11:44

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> Hej.
> man siger, at piletræer er mere tørstige end andre arter, men hvordan
måler
> man træers tørst (vandforbrug)?

Jeg har ingen beviser for at kunne sige, at hvis bladmassen er nogenlunde
den samme, så er vandforbruget det også. Men det er nok ikke helt ved siden
af, at det er rigtigt.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Madsen

Dato : 27-07-06 17:42

Sven wrote:
> Hej.
> man siger, at piletræer er mere tørstige end andre arter, men hvordan måler
> [...]

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg mener man kan bruge en tracer, en
"vandisotop"..dvs. O-17 eller O-18...istedet for O-16 , som man så
vander træet med. Herefter måler man niveauet af isotopen i det vand
der fordamper fra træet, og kan derved nogenlunde bestemme
vandforbruget. Der er flere metoder man kan bruge, men fælles er det,
svjv, at man måler evapotranspirationen...som afhænger af bladenes
areal, luftfugtigheden, temperaturen, evt. hår på bladene etc etc.
Hvorom end alt er, så er det rimeligt kompliceret og teknisk svært
hvis det skal være præcist...der er mange variable.
Er det større skovområder der skal måles bruger man satelitter, som
er i stand til at give et estimat over fordampningen.

-----------------
http://www.madsenblog.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-07-06 18:55

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> Hej.
> man siger, at piletræer er mere tørstige end andre arter, men hvordan
> måler man træers tørst (vandforbrug)?

Alle planter forbruger lige meget vand - under forudsætning af
optimal vandforsyning - og at bladene dækker hele arealet.
Ved optimal vandforsyning forbruger planter ( med ovenstående forudsætning)
ca. 80% af fordampningen fra en fri vandoverflade.

Piletræer har et formidabelt rodsystem, som kan forsyne planten
med vand fra et meget stort område. Derfor kan pil måske have en
bedre vandforsyning ens andre arter - og totalt forbruger mere vand.
Træer med et lille rodsystem vil derfor hurtigere lide af vandmangel. I
disse
dage ses mange træer smide bladene.

Per A. Hansen

Fra : Sven

Dato : 27-07-06 20:33

Når jeg skrev, at pil er storforbruger af vand, så kommer det fra dette link
http://www.carlbro.com/NR/rdonlyres/5B52166B-9592-450C-984E-F4A82E200F7B/0/Rensningafolieforurenetjordvhaplanter.pdf

Hele tråden startede med, at jeg læste her:
http://hjem.get2net.dk/pohansen/phkap20.htm

Men ingen af stederne kan jeg se hvordan man måler et træs tørst. Jeg mener
også at kunne huske, at i en have bog er de forskellige alm. træsorter
opgjort i forbruget af vand i kubikmeter (pr uge?), og at netop piletræer
skal plantes med omhu, da deres rødder kan gennembore kloakrør i søgning
efter vand.

Men måske er man ovre i noget "kemisk" som det Madsen skriver om i sit
indlæg.

Sven

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-07-06 16:59

> [...]
> piletræer skal plantes med omhu, da deres rødder kan gennembore kloakrør i

Det er korrekt - jeg har selv set rødderne lukke drænrør 20-30 m fra et
pilehegn.
Det er mange år siden hman på Højbakkegård havde afgrøder på en vægt.
her kunne man følge fordampningen løbende - vægten var så nøjagtig at
der var udslag for dugfald.
Bl.a. herfra har man fundet det jeg nævnte i forrige indlæg - det gælder dog
ikke
for enkeltstående træer, men for skov.

Per A. Hansen

Fra : Peter Andreasen

Dato : 28-07-06 09:05

"Per A. Hansen":

> [...]
> forudsætning)
> ca. 80% af fordampningen fra en fri vandoverflade.

Alle planter forbruger IKKE lige meget vand.

Dels er der det vand der indgår i plantens bestanddele, altså den del af
vandets brint og iltatomer der indgår i andre forbindelser i planten, - må
være en minimal del. Og så er der det vand den bruger til transport, fra
rødder og op og fra bladmasse ned. Her er forbruget den del af vandet der
fordamper fra planten og det afhænger meget af hvilken art vi taler om. En
kaktus holder noget bedre på "sit" vand end en tyndhudet pil.

Vh

Peter

Fra : Per A. Hansen

Dato : 28-07-06 17:09

"Peter Andreasen" <pda81@xxhotmailxx.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordamper fra planten og det afhænger meget af hvilken art vi taler om. En
> kaktus holder noget bedre på "sit" vand end en tyndhudet pil.

Mit udgangspunkt var danske kulturplanter og skovarealer, hvor det ved
måling har givet det overraskende resultat, at afgrøder, der dækker jorden
har samme
vandforbrug.
Du har ret i, at plantens egetforbrug ikke er medtaget i mit generelle
svar - det er dog en ret
ignorabel størrelse.
Du har ret i at der er særligt tilpassede planter, hvor de nævnte
forudsætninger ikke gælder helt -
men for kulturplanter og løvskov samt naturarealer gælder det faktisk i
planternes
vækstperiode at de har det samme vandforbrug - under forudsætning at
afgræden dækker jorden og
der ikke er vandmangel.
Målt over året er græslands vandforbrug større end kornarealer fordi de har
en
længere vækstperiode, men jeg mener ikke at det var det, der blev spurgt om.

Per A. Hansen