Afriming af fryser
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 23-07-06 23:24

Et teoretisk spørgsmål om frysere og afriming af samme:

Den energi, som fryseren bruger på at holde det interne i fryseren
køligt er kun bestemt af den mængde energi, som trænger igennem
isoleringen i vægge og låge, ikke?

Dvs. at hvis isoleringen er dårlig, skal der hele tiden bruges energi
(kompressoren) på at pumpe denne varme ud af det interne miljø, men et
hypotetisk perfekt isoleret fryseskab kun skal bruge energi på at pumpe
den varme ud, som kommer ind i fryseren, når man åbner døren på at lægge
ting i, og tage ting ud (og så lige pumpe den varme ud, som er i de
ikke-frosne ting man læggr i fryskeskabet).

Mit spørgsmål er så:

Jeg har mange gange hørt, at man bør afrime sin fryser af og til, fordi
at det vil gøre at man sparer energi. Men med ovenstående i tankerne,
samt at det den rim (is, sne) der akkkumulerer i fryserens interiør er
samme temperatur som fryserørene (-18 grader C), kan jeg ikke se
meningen i at afrime? Det eneste den ophobede rim gør, er (udover at
bruge mere plads i fryseren), er at fungere som en "heat sink", som blot
forsinker den tid det tager at pumpe varme ud af fryserens interiør.

Kan nogen irettesætte mig hvis jeg har misset noget, eller tager fejl??

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-07-06 00:08

"Peter Bjørn Perlsø" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev >
> Den energi, som fryseren bruger på at holde det interne i fryseren
> køligt er kun bestemt af den mængde energi, som trænger igennem
> isoleringen i vægge og låge, ikke?

Jo.

> [...]
> ting i, og tage ting ud (og så lige pumpe den varme ud, som er i de
> ikke-frosne ting man læggr i fryskeskabet).

Ja.

> [...]
> bruge mere plads i fryseren), er at fungere som en "heat sink", som blot
> forsinker den tid det tager at pumpe varme ud af fryserens interiør.

Ja, lidt som at en fyldt fryser har det bedste energiregnskab, via færre
stop og start, der koster hver gang.

Men du vil få en fryser med en dårligere indfrysningskapacitet. Og hvis
fryseren skulle bruges til indfrysning hele tiden, ville den også derved
have en dårligere økonomi.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Larsson

Dato : 24-07-06 06:49

"Preben Riis S¯rensen" <preben@esenet.dk> writes:

> [...]
>
>Men du vil få en fryser med en dårligere indfrysningskapacitet. Og hvis
>fryseren skulle bruges til indfrysning hele tiden, ville den også derved

Man bør tage formålet med en fryser med. Der er jo at opbevare varer ved
-18C, hverken mere eller mindre. Det betyder at alle temperaturgradienter
fra -18C op til omgivningstemperaturen ideelt set skal være i fryserens
isolermateriale. Når man begynder at fylde fryseren op med varer (lad os
for enkelthedens skyld antage at de allerede har temperaturen -18C), vil
temperaturgradienterne spredes og varerne nærmest isoleringen blive for
varme; frostvarer har jo også isoleringsevne! Derfor må man kompensere ved
at holde fryseren (dvs dens køleafgivende legeme) på en så lav temperatur,
at også *alle* varer har er -18C eller koldere. Det er derfor forkert at
sige at en fuld fryser har det bedste energiregnskab, men i praksis er der
jo ingen der har glæde af at holde en tom fryser på -18C!

Mht Peters undren om afrimning, skal man bare betragte den is der dannes
som en "vare". Dvs isen er med at ødelæge temperaturgradientfordelingen i
fryseren og derfor ikke ønsket!

John

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 24-07-06 12:18

John Larsson <john_larsson@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> som en "vare". Dvs isen er med at ødelæge temperaturgradientfordelingen i

Taqk for det Jphn!

Hør, va du ikke på Politiken Online dengang for 10 år siden? :)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-07-06 12:24

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev
> Det er derfor forkert at
> sige at en fuld fryser har det bedste energiregnskab,

Hvis du vil bruge ordet 'derfor', må du forinden have fremsat et argument
der holder.

> men i praksis er der
> jo ingen der har glæde af at holde en tom fryser på -18C!

I praksis er der mange der holder 1/3 fyldt fryser på -18, og de har et
dårligere energiregnskab end hvis fryseren er fuld.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-07-06 14:45

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
>

> I praksis er der mange der holder 1/3 fyldt fryser på -18, og de har et
> dårligere energiregnskab end hvis fryseren er fuld.

På den anden side må det da koste ekstra at holde f. eks. 30 kg koldt
fremfor 10 kg.?

Udfra samme starttemperaturer. Og når man ser bort fra forskellen i tab
pga. oftere starter ved fyldt fryser.
(Og jeg går udfra at det er ens om det er is eller kød.)

Derfor kan jeg ikke helt forstå dit resultat.

Mvh. Jørgen
--
http://www.aktiveforbrugere.dk/

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 24-07-06 15:30

Jørgen Rasmussen <jorgen-rasmussen@aa.bb> wrote:

> På den anden side må det da koste ekstra at holde f. eks. 30 kg koldt
> fremfor 10 kg.?

Kun til indledende at køle de 30 kg varer ned, men ikke at holde dem
kolde. Det fryseren kæmper imod er isoleringens manglende evne til at
isolere perfekt, dvs. den varme der trænger ind i fryseren igennem
væggene.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-07-06 15:40

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.bb> skrev

> Udfra samme starttemperaturer. Og når man ser bort fra forskellen i tab
> pga. oftere starter ved fyldt fryser.
> (Og jeg går udfra at det er ens om det er is eller kød.)
>
> Derfor kan jeg ikke helt forstå dit resultat.

Der bliver (modsat af det du skriver) mange flere starter når der ingen
'ballast' er i fryseren. En start koster en del ekstra strømforbrug, ligesom
tiden inden der er en effektiv køling, kommer til at udgøre en meget større
andel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 24-07-06 20:58

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> tiden inden der er en effektiv køling, kommer til at udgøre en meget større

Ja, det lyder korrekt. Med de ekstra starter.

Men som jeg skriver ser jeg på det teoretiske tab. Og det er vel også
det der spørges om i det oprindelige indlæg.? (Ihvertfald kan det
forstås sådan.!)

Der er vel heller ingen fast definition af hvor mange starter.
- Det afhænger af isolation, temperatur, temp. målingens hysterese osv.
osv.

Altså at f. eks. et Bosch og et Blomberg starter/stopper ens. Nej.

Min pointe var, som Peter Bjørn Perlsø skriver, det at der skal mere
energi til at holde 30 kg nedfrosset end 10 kg i x uger:

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-07-06 21:23

> [...]
> Men som jeg skriver ser jeg på det teoretiske tab. Og det er vel også
> det der spørges om i det oprindelige indlæg.? (Ihvertfald kan det

Jeg ser ingen forskel?

> Der er vel heller ingen fast definition af hvor mange starter.
> - Det afhænger af isolation, temperatur, temp. målingens hysterese osv.
> osv.

Vi snakker sammenligning af den samme fryser med to fyldningsgrader, ikke?

> Min pointe var, som Peter Bjørn Perlsø skriver, det at der skal mere
> energi til at holde 30 kg nedfrosset end 10 kg i x uger:

Det er så det der er forkert, du har ikke læst/forstået det korrekt.

> "Det fryseren kæmper imod er isoleringens manglende evne til at
> isolere perfekt, dvs. den varme der trænger ind i fryseren igennem
> væggene."

Her er det så at der kæmpes mere når fryseren er tom, rent energimæssigt.

Men lad os sige at der sidder 10 cm is indvendigt, så er det en 'ringere'
situation end hvis den samme vægt kun lå og berørte indersiden i posernes
berøringspunkter, idet der er et teoretisk belæg for at varme ledes bedre
ind, end situationen, hvor luft for en stor del skal lede varmen ind. Det
var måske denne teoretiske overvejelse du mente? Men dette overstrømmes af
det uøkonomiske der ligger i mange starter.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : J. Nielsen

Dato : 24-07-06 18:46

On Mon, 24 Jul 2006 15:45:11 +0200, Jørgen Rasmussen

> [...]
>pga. oftere starter ved fyldt fryser.
>(Og jeg går udfra at det er ens om det er is eller kød.)
>
>Derfor kan jeg ikke helt forstå dit resultat.

Does a refrigerator cool more efficiently when full?

The Straight Dope: http://www.straightdope.com/columns/060616.html
--

-JN-

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-07-06 09:00

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
> Et teoretisk spørgsmål om frysere og afriming af samme:

-klip-
> [...]
> bruge mere plads i fryseren), er at fungere som en "heat sink", som blot
> forsinker den tid det tager at pumpe varme ud af fryserens interiør.

Isdannelsen på rørene isolerer således at kompressoren skal køre
tilsvarende længe for at få trukket energien ud af fryseren - og forøger
elforbruget.
Det giver en dårligere kvalitet af fødevarerne når nedfrysningstiden
forlænges.
Der skal der med mellemrum afrimes for at sikre bedst mulig kontakt
med køle/fryseelementerne.

Per A. Hansen

Fra : Filip

Dato : 26-07-06 11:03

> [...]
> forsinker den tid det tager at pumpe varme ud af fryserens interiør.
>
> Kan nogen irettesætte mig hvis jeg har misset noget, eller tager fejl??

Jeg skal prøve....

Temperaturen i fryserørene er ikke -18 men måske nærmere -20 grader. Ellers
skal kompressoren køre konstant. Med en vis underafkøling kan man slukke for
kompressoren i perioder. Når der så kommer is på rørene, vil dette islag
isolere frysevæsken fra den omgivende luft i fryseren. Det gør at der må
være en vis temperaturforskel igennem dette isolerende lag. Termostaten er
stadig indstillet til -18 grader, og når man normalt har -20 grader i
frostvæsken, og skal trække den temperaturforskel gennem islaget fra, skal
man måske ned på -23 grader inde i frostvæsken. For at holde denne nye
lavere temeratur, skal kompressoren arbejde hårdere, og i længere tid.

Det er grunden til at man skal afrime sin fryser med jævne intevaller.

Filip