Rengøring Af Stegepande
Fra : Kasper Egebo

Dato : 23-07-06 15:48

Ja, jeg er jo af den lettere dovne slags, hvilket betyder at opvasken tit
bare blir sat i blød til dagen efter.
Mit spørgsmål er så, hvordan man lettest gør sådan en pande ren for
fedtstof?

Jeg plejer at være nød til simpelthen bare at bruge en ordenlig omgang papir
og varmt vand, men tænkte på om der måske fandtes noget kemi man kunne bruge
til sin fordel?

Måske man har noget i huset som er fedtopløsende således at det kan skylles
lettere af?

Mvh
Kasper Egebo

Fra : Max

Dato : 23-07-06 16:38

Hej Kasper

> Måske man har noget i huset som er fedtopløsende således at det kan
> skylles lettere af?

Smid den ud og køb en Scanpan med titanium, den skal bare skylles
og vaskes af med opvasken.

Mvh Max

Fra : Kasper Egebo

Dato : 23-07-06 16:44

> Hej Kasper

> Smid den ud og køb en Scanpan med titanium, den skal bare skylles
> og vaskes af med opvasken.
>
> Mvh Max

Så drastisk vil jeg alligevel ikke gå frem lige nu. Det er næsten nye tefal
pander.
Men synes faktisk en god potion salt i vandet man vasker af med gjorde godt,
men tror det kan blive bedre.

Fra : Max

Dato : 23-07-06 17:06

Hej Kasper

> Så drastisk vil jeg alligevel ikke gå frem lige nu. Det er næsten nye
> tefal pander.

Hvis du har tefal pander og har problemer med at rengøre dem, ja
så gør du noget helt forkert eller også er det en ringe kvalitet du
har købt. Tefalpander skal jo bare skylles af, så er de rene.

Mvh Max

Fra : Kasper Egebo

Dato : 23-07-06 17:14

> [...]
> så gør du noget helt forkert eller også er det en ringe kvalitet du
> har købt. Tefalpander skal jo bare skylles af, så er de rene.

Hmm det kan man ikke dagen efter ihvertfald... Også selvom de har stået i
blød.

Fra : Max

Dato : 23-07-06 17:26

Hej Kasper

> Hmm det kan man ikke dagen efter ihvertfald... Også selvom de har
> stået i blød.

Noget er der galt, bruger du gas til dine pander ?

Er de blevet misfavede under brug ?

Mvh Max

Fra : Kasper Egebo

Dato : 23-07-06 17:39

> Hej Kasper

> Noget er der galt, bruger du gas til dine pander ?
>
> Er de blevet misfavede under brug ?
>
> Mvh Max

Ja det må der jo være
Nej jeg har alm keramisk.
Bunden af panderne er misfarvet. (Den ned mod det keramiske plan) er
misfarvet. Den er brun

Fra : Max

Dato : 23-07-06 17:50

Hej Kasper

> Nej jeg har alm keramisk.
> Bunden af panderne er misfarvet. (Den ned mod det keramiske plan) er
> misfarvet. Den er brun

Noget der kan ødelægge tefalpander er for høj varme eller/og skarpe
redskaber, så det skal man være opmærksom på. Hvis du vil bruge
noget der letter rengøringen, så hæld vand med almindelig vaskepulver
i panden, det er er godt som iblødsætning.

Prøv at stille spørgsmålet i dk.kultur.mad+drikke der er der sikker mange
med erfaring på området.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-06 18:56

Max skrev:

> Smid den ud og køb en Scanpan med titanium, den skal bare skylles
> og vaskes af med opvasken.

Titaniumpander styrer for vildt!

--
Bertel

Fra : Tomas Pedersen

Dato : 23-07-06 18:33

On Sun, 23 Jul 2006 16:47:51 +0200, Kasper Egebo wrote:

> Jeg plejer at være nød til simpelthen bare at bruge en ordenlig omgang papir
> og varmt vand, men tænkte på om der måske fandtes noget kemi man kunne bruge
> til sin fordel?

Jeg plejer at bruge noget der kaldes "opvaskemiddel".

Tomas

Fra : Kasper Egebo

Dato : 23-07-06 18:57

"Tomas Pedersen" <patina@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg plejer at bruge noget der kaldes "opvaskemiddel".
>

> Tomas

Har altid fået at vide der ikke må bruges sæbe/opvaskemiddel osv på en
pande.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-07-06 19:26

Kasper Egebo skrev:

> Har altid fået at vide der ikke må bruges sæbe/opvaskemiddel
> osv på en pande.

Det med at sæbe/opvaskemiddel er forbudt til pander, er også
altid blevet skreget mig ind i ørerne. Men nu har jeg fundet ud
af at det i virkeligheden kun gælder *støbejernspander*. Men
man må gerne smøre sin teflon-stegepande ind i et fint lag
madolie før brugen.

--
Herluf
- som også synes at titaniumpander er alletiders.

Fra : Max

Dato : 23-07-06 20:00

Hej Kasper

> Har altid fået at vide der ikke må bruges sæbe/opvaskemiddel osv på en
> pande.

Det gælder kun støbejernspander, alle andre pander skal jo kunne
ryge med i opvaskemaskinen.

Læs f.eks. her

http://www.scanpan.dk/scanpan_rad.html

http://www.tefal.dk/tefal/Consumer+service/Questions+and+answers/Home+questions+and+answers.htm?DdlFamily={2B63F27C-D5AF-41E1-A800-B8113E4CAE4B}

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-06 19:01

Kasper Egebo skrev:

> Ja, jeg er jo af den lettere dovne slags, hvilket betyder at opvasken tit
> bare blir sat i blød til dagen efter.

Så bliver det noget vøærre snask der sidder på panden. Før du
overhovedet kommer noget på, så skrab så meget af fedteraset ned
i skraldespanden som muligt med et træredskab (jeg bruger bare
den almindelige 'skraber' som jeg også bruger tikl at rode i
maden med).

Fedstof i afløbet må frarådes.

Derefter bruger jeg almindeligt opvaskevand til at rengøre
panden. Jeg tager den til sidst så de andre ting ikke skal fedtes
ind. Jeg er komplet ligeglad med diverse råd om ikke at bruge
sæbe til en pande. Nu har jeg så en titaniumpande, og den er
ekstra let at have med at gøre.

> Jeg plejer at være nød til simpelthen bare at bruge en ordenlig
> omgang papir og varmt vand, men tænkte på om der måske fandtes
> noget kemi man kunne bruge til sin fordel?

Det er ikke nødvendigt. Forbrugersamfundet vil gerne have dig til
at glemme at der er noget der hedder knofedt, men det er altså
ikke det værste man har.

--
Bertel

Fra : Brian

Dato : 09-08-06 08:48

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse

> Måske man har noget i huset som er fedtopløsende således at det kan
> skylles lettere af?

Find noget Amulgol, eller anden emulgerende væske - så skal du se løjer :)