muldvarp
Fra : Dennis Nielsen

Dato : 22-07-06 12:23

Vil en muldvarp spise rottegift, hvis dette lægges ned i gangene?

//Dennis

Fra : Max

Dato : 22-07-06 12:38

Hej Dennis

> Vil en muldvarp spise rottegift, hvis dette lægges ned i gangene?

Det ved jeg ikke, men normalt bruger man også regnorm præpareret
med gift til dem.

Mvh Max

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 22-07-06 13:11

> Hej Dennis

> Det ved jeg ikke, men normalt bruger man også regnorm præpareret
> med gift til dem.

Muldvarpen æder næppe rottegift. Den lever af orm og anden animalsk føde.
Det med præparerede regnorm er passe´ og forøvrigt også forbudt idag. Vist
nok af miljøhensyn. Istedet bruges giftgas som også er det eneste godkendte
middel til bekæmpelse.
Giften udlægges som små piller i gangen. Efter kort tid begynder pillerne at
udvikle fosfor-brinte. Pillerne er i giftklassen "Meget farlig"
Giften kan kun købes og udlægges af autoriserede giftudlæggere.
Hilsen Matthias, som selv er giftudlægger.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 22-07-06 13:19

"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Vil en muldvarp spise rottegift, hvis dette lægges ned i gangene?

En lille tilføjelse. Rottegift må kun anvendes til bekæmpelse af rotter.
Det skulle heller ikke være muligt idag at købe rottegift for
privatpersoner. Så vidt jeg ved, så er det også kun autoriserede personer
der må udlægge denne gift. Dette blev indført for at undgå overforbrug, så
rotterne ikke udvikler resistens.
Hilsen Matthias

Fra : Tove Krieger

Dato : 22-07-06 18:02

Matthias H Matthiessen wrote:
> [...]
> personer der må udlægge denne gift. Dette blev indført for at undgå
> overforbrug, så rotterne ikke udvikler resistens.

Dette er fuldkommen korrekt. Både min søn og datter har været på et
såkaldt kommunalt rottekursus da de var ansat der, og det er *kun*
kommunen der må udrydde rotter, netop på grund af faren for resistens.

Mvh Tove

Fra : N. Foldager

Dato : 22-07-06 19:38

Tove Krieger:

> Dette er fuldkommen korrekt. Både min søn og datter har været på et
> såkaldt kommunalt rottekursus da de var ansat der, og det er *kun*
> kommunen der må udrydde rotter, netop på grund af faren for resistens.

??

Hvorfor skulle resistensudviklingen blive mindre, blot fordi giften
udlægges af kommunen?

Er argumentet ikke snarere, at omgangen med giften, herunder hvordan
den placeres, skal overholde visse sikkerhedsregler for at undgå
ulykker for f.eks. børn og husdyr?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-07-06 19:42

N. Foldager wrote:
> Tove Krieger:

> ??
>
> Hvorfor skulle resistensudviklingen blive mindre, blot fordi giften
> udlægges af kommunen?

Undgå overforbrug/have kontrol med forbruget som Mathias allerede har
skrevet i det indlæg som Tove fulgte op på.
Men ja du har ret i at giften ikke som sådan er anderledes fordi den ene
eller anden "hånd" udlægger den.

Fra : N. Foldager

Dato : 22-07-06 20:25

Jonas:

Ja. Mathias skrev:

> [...]

Hvorfor skulle et overforbrug medføre resistens?

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-07-06 20:31

N. Foldager wrote:

> Jonas:

> Hvorfor skulle et overforbrug medføre resistens?

Ja det er en medicinsk/biologisk mekanisme. Ligesom bakterier udvikler
sig med resistens overfor antibiotika hvis man bruger for meget/ forkert.

Fra : N. Foldager

Dato : 22-07-06 20:48

Jonas:

> Ja det er en medicinsk/biologisk mekanisme. Ligesom bakterier udvikler
> sig med resistens overfor antibiotika hvis man bruger for meget/ forkert.

Bakterier udvikler snarere resistens, hvis man bruger for lidt.
Men de mekanismer kan slet ikke sammenlignes med rotter og rottegift.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Jonas Kofod

Dato : 22-07-06 21:02

N. Foldager wrote:

> Jonas:

> Bakterier udvikler snarere resistens, hvis man bruger for lidt.

Tænker du på dosis for en patient eller den brede brug i samfundet? I
fald det er det sidste er du i uoverensstemmelse med lægevidenskaben.

> Men de mekanismer kan slet ikke sammenlignes med rotter og rottegift.

Nej det kan de måske nok ikke i fuld udstrækning - men det er ihvertfald
et faktum at rotten som art udvikler resistens overfor gifte. Denne
resistens hænger sammen med anvendelsen af disse gifte.

Fra : N. Foldager

Dato : 23-07-06 11:10

Jeg:

Jonas:

> Tænker du på dosis for en patient eller den brede brug i samfundet? I
> fald det er det sidste er du i uoverensstemmelse med lægevidenskaben.

Jeg tænker på den enkelte dosis.

Jeg:

> [...]

> et faktum at rotten som art udvikler resistens overfor gifte. Denne
> resistens hænger sammen med anvendelsen af disse gifte.

Det er klart. Hvis der ikke er nogen gift, vil rottepopulationen ikke
udvikle (fremelske) resistens mod den.

Men jeg kan stadig ikke følge Mathias' og Toves påstand:

Hvis vi strøer om os med antibiotika i samfundet, så udsætter vi mange
mikrobiologiske populationer for insufficiente koncentrationer af
antibiotika og fremelsker resistens i den mikrobiologiske verden.

Men hvad forstås ved det "overforbrug" af rottegift, som
ikke-kommunalt uddannede personer kan bevirke?

Er det for store portioner?

Rotterne vil ikke dø sjældnere af for store portioner.
Altså ingen øget resistens af for store portioner.

Er det for mange portioner (udlagt, hvor der ikke er rotter)?

De portioner gift, som rotterne ikke finder, får ingen indflydelse.
Altså ingen øget resistens.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-07-06 11:33

N. Foldager wrote:

> [...]
>

> Er det for mange portioner (udlagt, hvor der ikke er rotter)?
>
> De portioner gift, som rotterne ikke finder, får ingen indflydelse.

Nu er der jo ikke tale om kommunalt blot - men autoriserede/uddannede
udlæggere.
Jeg vil tro der kan være mange grunde til en viden hos udlæggerne kan
være fordelagtig for den fremtidige resistens situation.
Eksempelvis anvendelsen af hvilke gifte. Nogle gifte vil virke på
rottekolonier/stammer der har udviklet resisten mod andre stofgrupper,
og disse gifte vil man naturligvis holde igen med til når det virkeligt
gælder. Det nytter f.eks. ikke noget hele arsenalet er brugt på at holde
en græsplæne ren når de senere kommer ind i byområder og f.eks.
spisesteder. Lignende antibiotika prioritering forefindes jo osse hos
lægerne
Jeg ved det ikke - men det virker ikke usandsynligt og jeg tror osse der
kan være en række andre forhold til at viden kan være fordelagtig.
En mulighed kunne osse være at anvende Lanthan som i andre lande.
Rotternes resistens opstår jo ved en evne til at nedbryde giften og
overleve den i overgangen - det kan de selvsagt ikke med Lanthan. Men
det er ulovligt i DK.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-07-06 21:24

N. Foldager skrev:

> Bakterier udvikler snarere resistens, hvis man bruger for lidt.

Problemet med medicin er at der bruges for meget, og derfor har
vi i dag resistente bakterier som lægerne/hospitalerne ikke kan
komme af med. Overforbruget hænger bl.a. sammen med at landmænd
fodrer også raske dyr med medicin fordi det på kort sigt giver
bedre indtjening.

Det er nok forventeligt at meningmand bare giver den "en
ordentlig portion" uden tanke på de langsigtede konsekvenser,
mens dem der har lært om dosering og resistensproblemer, nok er
mere påpasselige.

Det er korrekt at for lille dosis også kan resultere i resistente
bakterier, men det er også et argument for kun at overlade
doseringen til dem der har forstand på det.

--
Bertel

Fra : N. Foldager

Dato : 23-07-06 11:16

Bertel:

> Problemet med medicin er at der bruges for meget, og derfor har
> vi i dag resistente bakterier som lægerne/hospitalerne ikke kan
> komme af med.

Jeg talte om doseringen af det enkelte individ. Den skal være
sufficient.

Og jeg anførte, at antibiotika-resistens indvolverer helt andre
mekanismer end det, vi her diskuterer: rotters resistens overfor
rottegift.

> Det er nok forventeligt at meningmand bare giver den "en
> ordentlig portion" uden tanke på de langsigtede konsekvenser,
> mens dem der har lært om dosering og resistensproblemer, nok er
> mere påpasselige.

Hvordan skal man så dosere rottegift for at undgå resistens blandt
rotter?

Der er kun én måde: lade være at bruge det. Og det behøver man ikke
kommunalt kursus for.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-06 11:51

N. Foldager skrev:

> Hvordan skal man så dosere rottegift for at undgå resistens blandt
> rotter?

Jeg er ikke uddannet rottebekæmper.

Resistens blandt rotter *er* allerede et problem og har været det
længe. Så din teoretiske afvisning af at det kan opstå, tæller
ikke ret meget.

--
Bertel

Fra : N. Foldager

Dato : 23-07-06 19:31

Bertel Lund Hansen:

> Jeg er ikke uddannet rottebekæmper.
>
> Resistens blandt rotter *er* allerede et problem og har været det
> længe. Så din teoretiske afvisning af at det kan opstå, tæller
> ikke ret meget.

Vil du godt vise mig, hvorhenne jeg afviser, at rotter ikke kan blive
resistente overfor gift?

Mvh

Niels Foldager

Fra : N. Foldager

Dato : 23-07-06 20:17

> Vil du godt vise mig, hvorhenne jeg afviser, at rotter ikke kan blive
> resistente overfor gift?

...., hvorhenne jeg afviser, at rotter kan blive resistente
overfor gift?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 23-07-06 22:03

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Problemet er værre, hvis rotten lige overlever mængden, ja så
> opbygges en nedarvelig resistens, og det er det man vil undgå.

Så længe det kun er en rotte så går det nok :)
Men ja, hvis man underdoserer så nogle rotter overlever, så vil
det netop være de rotter med størst resistens over for giften
der bliver ophav til næste generation.

/L

Fra : John Larsson

Dato : 23-07-06 10:26

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> writes:
> [...]
>Vist
>nok af miljøhensyn. Istedet bruges giftgas som også er det eneste

Det er jo ikke nødvendigt at forgive kræerne. Lidt kalciumkarbid i deres
hul og tillukning med en jordprop er både effektivt og totalt uskadligt
for miljøet.

John

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 23-07-06 10:47

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke nødvendigt at forgive kræerne. Lidt kalciumkarbid i deres
> hul og tillukning med en jordprop er både effektivt og totalt uskadligt
> for miljøet.

Jeg kender ikke kalciumkarbid og ved derfor heller ikke hvordan det virker.
Det er dog bare det utroligste folk hælder i jorden for at slippe for de små
dyr. Jeg kan nævne f.eks. udstødningsgas fra en bil, dieselolie, spilolie,
salmiakspiritus, hjortetaksolie og mange andre kemikalier. Nogle forsøger
sig med at sætte vinflasker i skuddene. Man kan bare ikke blive enige om
halsen på flasken skal vende op eller ned i hullet!
Stort set alt andet end den godkendte gift og fælder vil vel nok kun
fordrive dem for en tid. Og hvad med miljøet?
I Tyskland er muldvarpen forresten fredet.
Hilsen Matthias

Fra : Max

Dato : 23-07-06 10:58

Hej Matthias

> skuddene. Man kan bare ikke blive enige om halsen på flasken skal
> vende op eller ned i hullet!

Halsen skal vende opad :)

http://www.hausgarten.net/gartenpflege/pflanzenschutz/maulwurf-bekaempfen.html

Mvh Max

Fra : Michael

Dato : 23-07-06 11:26

Matthias H Matthiessen skrev:

>I Tyskland er muldvarpen forresten fredet.

Gad vide hvad danske haveejere vil gøre hvis muldvarpen kommer på
Bern- og/eller Washington-konventionen

--
LMBC
Jeg udtaler mig ikke på vegne af den norske stat

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-07-06 11:41

Michael wrote:

> Gad vide hvad danske haveejere vil gøre hvis muldvarpen kommer på
> Bern- og/eller Washington-konventionen

Tror nu ikke Washington konventionen ville betyde det store. Jeg tror
danske haveejeres engagement i grænseoverskridende muldvarpehandel er
meget begrænset.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-07-06 11:48

Matthias H Matthiessen skrev:

> Jeg kender ikke kalciumkarbid

Karbid frigiver acetylen (svejsegas) når det optager vand.

Lille citat fra en netside:

   I store koncentrationer er gassen svagt bedøvende. I tidligere
   tider har acetylen været brugt som narkosegas på hospitalerne.

Luftarten er *høj*eksplosiv, men muldvarpe slår næppe ret mange
gnister.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 23-07-06 12:27

Hej Matthias

> I Tyskland er muldvarpen forresten fredet.

Men der sælges karbid netop til bekæmpelse af muldvarper.

http://www.karbid-versand.de/assets/s2dmain.html?http://www.karbid-versand.de/karbid/index.html

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 23-07-06 10:50

John Larsson:

> Det er jo ikke nødvendigt at forgive kræerne. Lidt kalciumkarbid i deres
> hul og tillukning med en jordprop er både effektivt og totalt uskadligt
> for miljøet.

Men hvor skaffer man karbid i vore dage? Jeg prøvede hos Matas, men
de sælger det ikke mere. Angiveligt af miljøhensyn.

Som dreng bekæmpede min morfar rotter inde i stalden med karbid.
Fornuftigt nok lod han staldlygten stå ovre i døren.

Desværre gik én af rottegangene hen under staldlygten. Der lød et
hult drøn, og de måtte sidde brandvagt ved alle rottehullerne resten
af natten.

Rotterne var ikke at træffe for en tid.

Mvh

Niels Foldager

Fra : John Larsson

Dato : 23-07-06 11:51

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> writes:
>Jeg kender ikke kalciumkarbid og ved derfor heller ikke hvordan det
>virker.

Det danner acetylengas i takt med den fugtighed den kommer i kontakt med.
Acetylengas (det er den gas man svejser med i "gammeldags" svejsning -
uden elektricitet) er selvfølgelig ikke noget man skal prøve at indånde
rent, men dét er der heller ingen der gør frivilligt. Det lugter nemlig så
grimt at man fortrækker langt før man kan komme til at udsætte sig for
store koncentrationer. Kalciumkarbid, CaC2, efterlader ingen problematiske
restprodukter.

John

Fra : N. Foldager

Dato : 23-07-06 19:35

John Larsson:

> Acetylengas (det er den gas man svejser med i "gammeldags" svejsning -
> uden elektricitet) er selvfølgelig ikke noget man skal prøve at indånde
> rent, men dét er der heller ingen der gør frivilligt.

Det har jeg og mange andre nu gjort mange gange.

Prøv at søge på Google under: acetylene rebreathing

Mvh

Niels Foldager

Fra : N. Foldager

Dato : 23-07-06 20:15

> Det har jeg og mange andre nu gjort mange gange.

Modifikation: Jeg så ikke lige, at du skrev "rent". Det går trods
alt ikke.

Mvh

Niels Foldager

Fra : John Larsson

Dato : 23-07-06 12:06

N. Foldager <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> writes:
>Men hvor skaffer man karbid i vore dage? Jeg prøvede hos Matas, men
>de sælger det ikke mere. Angiveligt af miljøhensyn.

Matas er nu om dage en parfumeforretning!

Den tidligere ejer af min Matasforretning vidste at jeg havde en
laboratorietilladelse fra amtet og bestilte straks hjem fra min
indkøbsseddel, men senere har jeg flere gange oplevet, at man helt
usagligt henviser til et "miljøforbud", som en undskyldning for ikke at
have stoffet hjemme på hylden. Hvordan det konkret er med kalciumkarbid
nu, kan jeg ikke sige. Mit behov for at bruge det de sidste 15 år har
været lille, og jeg har stadig noget i en krukke.

John

Fra : John Larsson

Dato : 23-07-06 21:04

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

>Jeg er ikke uddannet rottebekæmper.
>
>Resistens blandt rotter *er* allerede et problem og har været det
>længe. Så din teoretiske afvisning af at det kan opstå, tæller
>ikke ret meget.

Ikke for at forstyrre, men problemet med en sløset brug af rottegiften er
vel bare at man ikke sikrer sig at *alle* rotter der kommer til at indtage
det, får så meget i sig at de dør. Det er vel lidt analogt med skadeskudte
dyr!

John

Fra : Max

Dato : 23-07-06 21:28

Hej John

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-07-06 09:04

"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Vil en muldvarp spise rottegift, hvis dette lægges ned i gangene?

Nej - mon ikke du forveksler med mosegrise?
Man har tidligere forgiftet muldvarpe med forgiftede regnorme -
strykning og thallium - med det er forlængst historie.
I dag fanges muldvarme med fælder - eller man vipper dem
op med en spade når de skyder jord op.

Per A. Hansen