Cola light og isterninger?
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 22-07-06 03:21

Nu man sidder her i sommervarmen og bæller isafkølede læskedrikke ad
libitum, så kommer an til at undres over, at Cola med aspatam altså Cola
light går helt grassat, når man hælder den i et glas med isterninger i.
Almindelig sukkerholdig cola bruser da i nogen grad men ikke meget til
sammenligning med cola light.

Hælder man cola light op i et glas med 2-3 stykker is, må man hælde ganske
forsigtigt og stoppe op 5-6 gange for vente til, bruset har lagt sig, for at
toppe et glas nogenlunde op.

Hvad er årsagen til dette?
Nogen, der ved det?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Steen

Dato : 22-07-06 14:31

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> ganske forsigtigt og stoppe op 5-6 gange for vente til, bruset har
> lagt sig, for at toppe et glas nogenlunde op.

Der er meget der tyder på, at Cola Light i særlig høj grad er villig til at
lade sin kuldioxid bruse af - se f.eks. her:
http://video.google.com/videosearch?q=%22diet+coke%22+mentos

/steen

Fra : Is

Dato : 22-07-06 15:11

"Steen" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Der er meget der tyder på, at Cola Light i særlig høj grad er villig til
at
> lade sin kuldioxid bruse af - se f.eks. her:
> http://video.google.com/videosearch?q=%22diet+coke%22+mentos

Er det ikke mere en spørgsmål om hvilken temperatur colaen har ??

Jeg synes at huske en der fortalte mig, når han bryggede øl, og det så
skulle hældes på flasker, så skule det køles ned til 4° for ikke kuldioxiden
skulle forsvinde ??

Erik Isager

Fra : Martin Andersen

Dato : 22-07-06 17:04

Steen wrote:

> Der er meget der tyder på, at Cola Light i særlig høj grad er villig til at
> lade sin kuldioxid bruse af - se f.eks. her:
> http://video.google.com/videosearch?q=%22diet+coke%22+mentos
>
> /steen

jeg tror den eneste grund til at det er cola light i den klassiske mentos+cola
light opskrift, er at det vist kan fås billigere og rigtige nørder ikke vil
spilde rigtig cola på den måde :)

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 25-07-06 17:09

Martin Andersen wrote:
> jeg tror den eneste grund til at det er cola light i den klassiske
> mentos+cola light opskrift, er at det vist kan fås billigere og rigtige
> nørder ikke vil spilde rigtig cola på den måde :)

Det skulle vist give en kraftigere stråle. Derudover klistrer light-cola
også mindre.

/Andreas

Fra : Claus Albæk

Dato : 26-07-06 08:12

Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Det skulle vist give en kraftigere stråle. Derudover klistrer light-cola
> også mindre.
>
> /Andreas

'vidst' prøv at smide sukker i en standard cole og en light... light'en
går amok.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 22-07-06 22:32

Steen skrev:

> Der er meget der tyder på, at Cola Light i særlig høj grad er
> villig til at lade sin kuldioxid bruse af - [...]

Skulle Cola Light så ikke pålægges en særlig CO2-afgift?
:·)
--
Herluf

Fra : Uffe Ravn

Dato : 22-07-06 22:05

Frodo Nifinger wrote:

> [...]
> ganske forsigtigt og stoppe op 5-6 gange for vente til, bruset har
> lagt sig, for at toppe et glas nogenlunde op.

Mon ikke det skyldes at sukkerholdig Cola kan indeholde mindre CO2 end
sukkerfri ditto?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-07-06 01:56

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:44c18b73$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Almindelig sukkerholdig cola bruser da i nogen grad men ikke meget til sammenligning med cola light.

Umiddelbart skulle man tro at effekterne på den meneskelige krop
ville være mere interessant. Men dem er du måske bekendt med?

Ham her kunne sikkert godt tænke sig, at kunne tage en tur 'Back to the future'
for at rette op på et par fejl, gjort i uvidenhed.
http://www.rense.com/general2/michael.htm

Sweet Misery - A Poisoned World (Aspartame) 1t 30min. Documentary
http://video.google.com/videoplay?docid=1871783678882092937&q=Aspartame

Sweetener 'linked' to leukaemias
http://news.bbc.co.uk/1/hi/health/4683371.stm
Fresh doubts about the safety of an artificial sweetener
have been raised by Italian scientists who have linked its use to leukaemias in rodents.

Combining food additives may be harmful, say researchers
http://education.guardian.co.uk/print/0,3858,5360498-108229,00.html
· Aspartame and artificial colourings investigated
· Mice nerve cells stopped growing in experiments

http://www.aspartametruth.com/

Cheers !

Jan Rasmussen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-07-06 11:17

Jan Rasmussen wrote:

> Umiddelbart skulle man tro at effekterne på den meneskelige krop
> ville være mere interessant. Men dem er du måske bekendt med?

Det er ikke den rigtige gruppe for usaglig helse evangalisme og
konspirationsteori - her diskuterer vi videnskab!

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-07-06 22:03

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse news:e9vi7f$2g6g$1@gnd.k-net.dk...

> Det er ikke den rigtige gruppe for usaglig helse evangalisme og konspirationsteori - her diskuterer vi videnskab!

Dette link er konspirations frit.
http://www.ehponline.org/members/2005/8711/8711.html

http://www.medicalnewstoday.com/medicalnews.php?newsid=34040
A statistically significant increase in the incidence of malignant tumors,
lymphomas and leukemias in rats exposed to varying doses of aspartame
appears to link the artificial sweetener to a high carcinogenicity rate, according
to a study accepted for publication today by the peer-reviewed journal Environmental
Health Perspectives (EHP). The authors of the study, the first to demonstrate multipotential
carcinogenic effects of aspartame administered to rats in feed, called for an "urgent reevaluation"
of the current guidelines for the use and consumption of this compound.

Jan Rasmussen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 23-07-06 22:28

Jan Rasmussen wrote:

> [...]
> of the current guidelines for the use and consumption of this compound.

Det er så rigtigt - men jeg tror du skal rive lidt ud i den første liste
hvis du vil tages seriøst af andre end Lene nede i naturkostbutikken og
Hildaa 39 Sigfriedsdottir.
Jeg vil så iøvrigt påpege at de to links du har angivet er omtaler af
den selvsamme artikel/studie - men det vidste du vel allerede eller?

Det er iøvrigt gamle nyheder og et EU fordret studie der danner grundlag
for den fortsatte brug og godkendelse af Aspartame.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 23-07-06 22:41

Jan Rasmussen wrote:

> Ham her kunne sikkert godt tænke sig, at kunne tage en tur 'Back to
> the future'
> for at rette op på et par fejl, gjort i uvidenhed.
> http://www.rense.com/general2/michael.htm

Du har åbenbart ikke læst linket.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 25-07-06 17:44

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> forsigtigt og stoppe op 5-6 gange for vente til, bruset har lagt sig, for at

Hej Jesper

Der er faktisk nogen der får motion, mens de observerer en videnskabelig
udfordring :

Falaco Solitons:
http://www22.pair.com/csdc/car/carfre3.htm
Citat: "...I climbed out of the pool, again, and then noticed that a
pair of Rankine vortices was formed as my hips left the water, and that
these rotational surfaces of positive Gauss curvature, within a few
seconds, decayed into a pair of rotational surfaces of negative Gauss
curvature...The extraordinary thing was that the surface deformations,
and the black spots, lasted for some 15 minutes !!!. They were obviously
rotational solitons..."

Jeg mener at vide hvad en soliton er, men resten er der andre der må
forklare...

/Glenn