Fisk i feskvand og saltvand
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 19-07-06 18:20

Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor kan saltvandsfisk ikke overleve i
ferskvand, og omvendt?

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org, siad.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 19-07-06 18:52

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor kan saltvandsfisk ikke overleve i
> ferskvand, og omvendt?

Så vidt jeg husker, er det pga. osmose.

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk/

Fra : Bo Warming

Dato : 19-07-06 19:30

Thomas Damgaard Nielsen" <tdn.usenet@gmail.com> wrote in message

> Så vidt jeg husker, er det pga. osmose.

Ja, de kræver en masse energi og et nedarvet sindrigt system af
kemiske proccesse med tilhørende enzymer at oppretholde den for livet
nødvendigee saltkoncentraion i cellerne- og enten har fisken arvet et
system til oceaner eller et til indsøer

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-07-06 19:42

> [...]
> proccesse med tilhørende enzymer at oppretholde den for livet nødvendigee
> saltkoncentraion i cellerne- og enten har fisken arvet et system til
Enkelte arter, så som ålen, laksen og ørreden, kan dog begge dele.
Jeg mener dog, at de ganske langsomt bevæger sig ind på mindre og mindre
salint vand for at vende sig til det.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 19-07-06 19:38

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor kan saltvandsfisk ikke overleve i
> ferskvand, og omvendt?

Hej Peter

Nogle fisk kan omstille sig og andre kan ikke. Se f.eks. (Et stykke nede):

Havørredens livscyklus:
http://www.dfu.min.dk/fiskepleje/smoltifikation.htm
Citat: "...
Sammenfattende kaldes disse ændringer for parr-smolt transformationen
eller smoltifikation og resultatet er, at den ferskvandslevende parr
forvandles til en saltvandstolerant smolt.
Grunden til at vandring fra ferskt til salt miljø kræver så
gennemgribende ændringer er, at fisk er udsat for vidt forskellige
former for osmotisk stress (d.v.s. problemer med opretholdelsen af salt-
og vandbalancen) i henholdsvis ferskvand og saltvand.
I saltvand er situationen lige den modsatte. Saltvand er på mange måder
"en ørken" for fisken.
Hvis en smolt ikke når ud i havet i “smolt-vinduet”, vil den atter miste
evnen til at opretholde salt- og vandbalancen i saltvand.
...."

-

http://da.wikipedia.org/wiki/Trepigget_hundestejle

http://da.wikipedia.org/wiki/Ferskvands%C3%A5l
Citat: "...Ferskvandsål er katadrome, hvilket vil sige at de for det
meste vokser op i ferskvand og gyder i saltvand..."

/Glenn

Fra : John Larsson

Dato : 19-07-06 20:13

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> writes:
> Enkelte arter, så som ålen, laksen og ørreden, kan dog begge dele.
>Jeg mener dog, at de ganske langsomt bevæger sig ind på mindre og mindre
>salint vand for at vende sig til det.

Det kommer de jo ganske automatisk til, men det er vel sådan at både
gæller og nyrer er med til at regulere saltholdigheden i fiskens
kropsvæsker? Gællerne er vel kun virksomme i saltvand?

John

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-07-06 21:10

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev
> Gællerne er vel kun virksomme i saltvand?

Nej, for de har kun gæller at optage ilt med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Larsson

Dato : 19-07-06 20:22

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:
>Måske et dumt spørgsmål, men hvorfor kan saltvandsfisk ikke overleve i
>ferskvand, og omvendt?

Check this out: http://www.freepatentsonline.com/6016770.html !

Opfinderen hedder sørme "Fisher"!

John