At lave glasfiberrør
Fra : Kasper Egebo

Dato : 17-07-06 17:38

Hej.

Har overvejet iden om at lave et rørstel i glasfiber til en lille banebrug
racer.

Jeg fik dertil fat i en kraftig måtte triax glasfiber (ca 1200-1300g/m^2),
da jeg tror det er det stærkeste jeg kan få fat i.

Men inden jeg kommer alt for godt igang, ville jeg gerne høre efter om der
findes nogle tal for glasfibers styrke iforhold til stål & alu.
Hvis jeg på forhånd kan se det ikke kan holde, er det jo spild af tid.

Endvidere ville jeg gerne høre lidt om støbningen af glasfiberen.
Er det korrekt at emnet skal holdes omkring 75-85 grader under støbningen?
Og er det bedst at "suge" epoxy ind i røret via vacum?

En kammerat prøvede nemlig at lave en lille test med min type glasfiber
måtte.
Han rullede 2 lag omkring et pvc rør, og gav det polyester og hærder.
Røret lå ved 18 grader i ca 24 timer.
Dernæst testede han hvad der skulle til for at splitte røret ad.
Ingen "hjemmelavede" stress test kunne knække det.
Kun slag med en stor hammer kunne ødelægge det, men ikke så det brækkede.
Det var lige som om man fik slået alt polyesteren ud og så bukkede røret
sammen.
Burde fibre og epoxy/polyester ikke nærmest smelte sammen til én enhed?

Mvh
Kasper Egebo

Fra : SvenP

Dato : 17-07-06 18:16

Her er et par svar der som ikke er helt som du havde regnet med, idet
tingene ikke er helt entydige, men afhængige af mange parametre.

> [...]
> findes nogle tal for glasfibers styrke iforhold til stål & alu.
> Hvis jeg på forhånd kan se det ikke kan holde, er det jo spild af tid.

Her er problemet at den endelige styrke er afhængig af: Glasprocenten
(forholdet mellem glasfiber og resin), hvilken resin der benyttes, og ikke
mindst den håndværksmæssige kvalitet.

> [...]
> måtte.
> Han rullede 2 lag omkring et pvc rør, og gav det polyester og hærder.

Polyester udhærder ved "stuetemp." En større styrke kan dog opnås ved at
efterhærde ved forhøjede temp. Igen afhængigt af polyestertypen.
Epoxy kræver oftest forhøjede temp. for at udhærde. Her er det bedste råd at
følge brugsanvisningen meget nøje, især med henblik på blandingsforhold og
temp. under udhærdningen. Der er et utal af forskellige epoxytyper, de er
som regel meget stærkere end polyester, og samtidig en del lettere.

> Dernæst testede han hvad der skulle til for at splitte røret ad.
> Ingen "hjemmelavede" stress test kunne knække det.

Det er nok også vejen frem for dig, i forhold til at vurdere om styrken er
ok. Lav et eller flere prøveemner, og udsæt dem for det værst tænkelige.

> [...]
> sammen.
> Burde fibre og epoxy/polyester ikke nærmest smelte sammen til én enhed?

Nej du skal tænke på glasfiberen som en armering, ligesom jern i beton.
Når det er sagt, skal du dog være opmærksom på at resinen skal kunne binde
på glasfiberen. Det er ikke al glasfiber der kan anvendes til både polyester
og epoxy.

Mvh. Sven

Fra : Kasper Egebo

Dato : 17-07-06 19:07

"SvenP" <saerlig@ntgmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Her er problemet at den endelige styrke er afhængig af: Glasprocenten
> (forholdet mellem glasfiber og resin), hvilken resin der benyttes, og ikke

Hmm ja det lyder rigtigt.
Men her må vægten være en ret go indikator, da mere glas må give mindre plas
til resin.
Måttetypen jeg har valgt er en vi på arbejdet bruger til at lave
forstærkninger i vindmølle vinger.

> [...]
> og temp. under udhærdningen. Der er et utal af forskellige epoxytyper, de
> er som regel meget stærkere end polyester, og samtidig en del lettere.

Okay. Vi bruger nemlig epoxy på arbejdet og under støbningen holdes
vingerne på omkring 75-80 grader.
Tror jeg vil forsøge at gå den vej også.

Lige nu tænker jeg på at buge pvc rør som "model" dog med en masse små
huller jeg bore deri.
Dernæst vil jeg blokke røret i en ende og tilslutte noget der kan lave vacum
(støvsuger eller ligende)
Så vil jeg rulle måtterne så stramt om som jeg kan, og tape det fast med
sådan noget vævet tape.(maler "ramse")
Hvis man så sætter vacum til og smører måtten ind i resin blandingen burde
måtten blive godt "fyldt"
Og så i varmeskab med den, i en dags tid

Tror du det vil virke?

> Det er nok også vejen frem for dig, i forhold til at vurdere om styrken er
> ok. Lav et eller flere prøveemner, og udsæt dem for det værst tænkelige.

Ja. Det værst tænkelige for et rør som bliver brugt til et stel til MC eller
ligende må være en vinkelret belastning midt på røret?
Sammentrykning eller strækning af røret tror jeg ikke er noget problem?

Her tænkte jeg man kunne tage et prøverør i glasfiber og et i alm jern for
at sammenligne styrken.
Man kunne understøtte rørene i begge ender og så fx hænge et 2000 kg nylon
reb omkring.
Så er det jo bare at smide vægte på til røret giver efter.
Det giver også en faktal kraft ufdtryk i et antal kg. Det kan måske bruges.

Eller måske du har en god ide også?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-07-06 21:01

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev
> Hvis man så sætter vacum til og smører måtten ind i resin blandingen burde
> måtten blive godt "fyldt"
> Og så i varmeskab med den, i en dags tid
>
> Tror du det vil virke?

Man bruger vacuum eller tryk til at mætte en måtte (der ellers ville
indeholde luft). Derved øges glasprocenten og kvaliteten, der begge giver
styrke. Din metode vil give noget der ligner en god vittighed.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kasper Egebo

Dato : 17-07-06 21:11

> [...]
> indeholde luft). Derved øges glasprocenten og kvaliteten, der begge giver
> styrke. Din metode vil give noget der ligner en god vittighed.

Hmm. Dvs jeg er nød til at lave det tæt omkring røret også, således at der
ikke trækkes luft med ind i måtten?
Så skal jeg først give måtten en passende mængde epoxy og så forsegle den i
plastik og evt lukke med butylbånd.
Og først derefter bruge vacum.

Mvh
Kasper Egebo

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-07-06 22:38

> [...]
> ikke trækkes luft med ind i måtten?
> Så skal jeg først give måtten en passende mængde epoxy og så forsegle den

Du render nok ind i uoverskuelige problemer, for at vinde x procent styrke.
Hvis du går fra glas til kulfiber vinder du måske 10 gange så meget uden
vacuum og andre fiduser.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kasper Egebo

Dato : 17-07-06 22:48

> [...]
> styrke.
> Hvis du går fra glas til kulfiber vinder du måske 10 gange så meget uden

Ja det er rigtig nok, men desværre kan jeg ikke få fat i den slags, og har
ikke råd til at købe det.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-07-06 17:50

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev >
> Ja det er rigtig nok, men desværre kan jeg ikke få fat i den slags, og har
> ikke råd til at købe det.

Det er ikke så dyrt og sælges f.eks. af Geltop. Der skal bruges meget
mindre, så det der skulle skræmme dig er ikke prisen, men at du ikke har
erfaring til at løse opgaven med sikkerhed.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-07-06 18:38

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev>
> Har overvejet iden om at lave et rørstel i glasfiber til en lille banebrug
> racer.

Hvis det er for at spare vægt skal du nok have fat i andre materialer. Jeg
beundrer dit gåpåmod, men hvis man ingen faglig ekspertise har, kan man let
komme til at spilde både tid og især penge.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kasper Egebo

Dato : 17-07-06 19:12

> [...]
> let
> komme til at spilde både tid og især penge.

For at spare vægt. Ja det er det, men nu mere bare for at se om jeg kan.
Lettere end andre materialer bliver det også. Det er testet. Er kun bekymret
for styrken.
Har ikke andet fagligt ekspertise med det ud over at jeg nu har lavet
glasfiber vindmølle vinger i nogle måneder.
Da jeg arbejder med glasfiber er det også noget nemmere (billigere) at få
god glasfiber for mig så der er plads i bugettet til at dumme sig et par
gange.

Mvh
Kasper Egebo

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-07-06 20:54

> [...]
> For at spare vægt. Ja det er det, men nu mere bare for at se om jeg kan.
> Lettere end andre materialer bliver det også. Det er testet. Er kun

Du skal så bruge epoxy og kulfiber.

> Har ikke andet fagligt ekspertise med det ud over at jeg nu har lavet
> glasfiber vindmølle vinger i nogle måneder.

Den fabrik laver sikkert også viklede kulfiberrør, kan du ikke stykke noget
sammen af det? Var det til en cykel? Det er 'smart' at file en skabelon af
PUskum og beklæde den med kulfiber, men hvis det er til en cykel skal du
have ekspertbistand til at lave overgang til krank og diverse boltsteder.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Kasper Egebo

Dato : 17-07-06 21:17

> "Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev
> bekymret
>
> Du skal så bruge epoxy og kulfiber.

Vi bruger ikke kulfiber endnu, da vi kun laver 52m vinger.
kulfiber bliver kun brugt til større vinger.

Kulfiber kan dog købes færdige, men de er extremt dyre og ikke nær så
udfordrene.

> [...]
> have ekspertbistand til at lave overgang til krank og diverse boltsteder.

Nej det er til et stel til en lille 50cc 2 takts maskine.
Tror du det vil være nemmere at bruge PUskum som "model" end fx tyndt pvc
rør?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-07-06 22:45

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev
> Vi bruger ikke kulfiber endnu, da vi kun laver 52m vinger.
> kulfiber bliver kun brugt til større vinger.

Det jeg så, var nogle rør, der skulle være aksler i den drejelige
vingespids=nødbremse. Det var på LMfiber.

> Kulfiber kan dog købes færdige, men de er extremt dyre og ikke nær så
> udfordrene.

Jeg tror du får rigeligt med udfordringer

> Nej det er til et stel til en lille 50cc 2 takts maskine.

Mon ikke aluminium vil være det rette materiale dertil?

> Tror du det vil være nemmere at bruge PUskum som "model" end fx tyndt pvc
> rør?

Ikke for regulære rør, men til en cykel har du frie hænder til at lave et
eller andet smart design. Ala den cykel Bjarne Riis smed ad h... til

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Larsson

Dato : 17-07-06 19:39

"SvenP" <saerlig@ntgmail.com> writes:
>Nej du skal tænke på glasfiberen som en armering, ligesom jern i beton.

Hvad er forskellen?

John

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 18-07-06 10:48

"Kasper Egebo" <kasper_egebo@FJERNhatomail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammen.
> Burde fibre og epoxy/polyester ikke nærmest smelte sammen til én enhed?

Nu er der vel en årssag til at motorcykelproducenter ikke har kastet sig
over glasfiber eller kulfiber til bygge stel af.
Både Glasfiber og kulfiber har en meget stor brudstyrke, men deres iboende
egenskab er at kunne flekse og finde tilbage til den oprindellige form. Det
er relativt lette materialer især kulfiberen og samtidigt meget stærke
materialer. Derfor har glasfiber fundet vej til bådebyggeriet og til
vindmøllevinger, mens kulfiber bruges til ketchere og fotostativer og lign
(mest pga pris) og karosseridele på racerbiler og andre supermaskiner, hvor
1/1000 sec. tæller.
Glasfiberens fleksible egenskab er ikke noget motorcykelfabrikanterne
efterspørger.; Et motorcykel stel skal være så stift og ufleksibelt som
muligt. Et glasfiberstel vil med stor sandsynlighed trækkes skævt af
motorens kræfter og vil woble i sving.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Kasper Egebo

Dato : 18-07-06 12:00

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> efterspørger.; Et motorcykel stel skal være så stift og ufleksibelt som
> muligt. Et glasfiberstel vil med stor sandsynlighed trækkes skævt af

Er simpelthen nød til at prøve at teste det.
Alt hele stellet ville flexe var også min første bekymring, men er meget i
tvivl om hvor meget og hvor lidt glasfiber rør kan flexe.