pool, ph-værdi og saltsyre?
Fra : Sven

Dato : 13-07-06 20:42

Hej.
Vi har en lille pool, hvor vandet jo helst skal være klart. Jeg ved ikke så
meget om at "vedligeholde" vand, så jeg har spurgt mig lidt omkring.
Klorindholdet står uden på pakken med tørklor, så det regner jeg med er
nogenlunde korrekt.
Til gengæld har jeg fået flere forskellige svar mht ph-værdi (hvilket er
vigtigt for, at klor virker optimalt, har jeg fået at vide). De er enige om,
at vand der står i en pool (med pumpe og filter), der forøges ph-værdien
hvis der ikke "gøres noget", og det er dette "gøres noget" der adskiller en
universitetsstuderende og en kemi-ingenør. Kemi-ingenøren foreslog en billig
løsning på at holde ph-værdien nede, nemlig at tilsætte en lille smule
saltsyre til vandet, i stedet for det meget dyrere PH- som man kan købe. Den
studerende derimod mener, at ph-værdien vil stige yderligere hvis jeg
tilsætter saltsyre. Hvem har ret? Kan jeg bruge saltsyre til at sænke
ph-værdien med?

Nogen der kan forklare en "ikke-universitetsmand" som mig, hvorfor
ph-værdien stiger i en pool? Og hvorfor stiger den ikke i en sø?

Sven

Fra : Ole Andersen

Dato : 13-07-06 20:51

"Sven" <nogen@med.ca> wrote in message
> [...]
> ph-værdien hvis der ikke "gøres noget", og det er dette "gøres noget" der
> adskiller en universitetsstuderende og en kemi-ingenør.

Det er godt, du kan generalisere.

Fra : Sven

Dato : 14-07-06 22:21

> Det er godt, du kan generalisere.

???

Sven

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 13-07-06 22:10

"Sven"

> [...]
>ph-værdien vil stige yderligere hvis jeg tilsætter saltsyre. Hvem har ret?
>Kan jeg bruge saltsyre til at sænke ph-værdien med?

pH-værdien vil falde vil tilsætning af saltsyre; og man kan også opnå en
bestemt pH-værdi ved at benytte præcist afmålte mængder af HCl (aq), denne
værdi er dog ikke særlig stabil, så den skal ofte justeres.
Man kan i stedet med fordel benytte en puffer, som har en veldefineret
pH-værdi.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Sven

Dato : 14-07-06 22:24

> [...]
> værdi er dog ikke særlig stabil, så den skal ofte justeres.
> Man kan i stedet med fordel benytte en puffer, som har en veldefineret

Nu er det muligt, at jeg spørger dumt, men hvad kan sådan en puffer evt.
være? Som jeg forstår det, så er "saltsyremodellen direkte i vandet" heller
ikke ret længe om at behøve justering, så hvis der findes en metode til at
få ph-værdien til at ligge omkring 7 i solskin i "længere" tid, så er jeg
meget lydhør over for gode råd.

Sven

Fra : Brian Lund

Dato : 14-07-06 14:06

> [...]

> studerende derimod mener, at ph-værdien vil stige yderligere hvis jeg
> tilsætter saltsyre. Hvem har ret? Kan jeg bruge saltsyre til at sænke

Den "univeritetsstuderende" læser ikke noget med kemi, vel?
En kemi-ingeniør har taget sin uddannelse på universitetet eller en
ingeniørhøjskole... Hvem stoler du på, en studerende (som måske intet aner
om emnet), eller en færdiguddannet indenfor området!?

Koncentreret saltsyre har en _meget_ lav pH-værdi, derfor vil pH-værdien i
din pøl også falde hvis du tilsætter dette!

Brian

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 14-07-06 15:26

Brian Lund wrote:
> [...]
>
> Koncentreret saltsyre har en _meget_ lav pH-værdi, derfor vil pH-værdien i
> din pøl også falde hvis du tilsætter dette!

Saltsyre smidt i pølen vil da "spise" af mørtlen (oprindelig basisk)?
Vil den ikke?

Der er noget der hedder elektronegativitet. Er HCl ikke meget sur (lav
pH; vil gerne donere H+ere) og ude af en-skalaen?:
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektronegativitet
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronegativity
Cl har "3.54" og H har "2.20".

Man har altid læst at man ikke skal blande rengøringsmidler:
HCl + "klor" -> ?

CaCO3 - kalken i mørtlen:
HCl + CaCO3 -> CaCl2 + H2CO3 (kulsyre)

/Glenn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-07-06 18:50

Glenn Møller-Holst skrev:

> Saltsyre smidt i pølen vil da "spise" af mørtlen (oprindelig basisk)?

Hvis pH er over 7, bliver der ikke spist noget mørtel.

> Der er noget der hedder elektronegativitet. Er HCl ikke meget sur (lav
> pH; vil gerne donere H+ere) og ude af en-skalaen?:

Jo (det sidste forstod jeg vist ikke).

> Man har altid læst at man ikke skal blande rengøringsmidler:
> HCl + "klor" -> ?

Det er nu da lidt svært at undgå eftersom saltsyre består af
brint + klor. Men det er rigtigt at man skal være forsigtig med
hvad man blander sammen.

Jeg ved ikke noget specielt om om det er smart at blande HCl i
pølvandet.

--
Bertel

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 15-07-06 14:02

"Bertel Lund Hansen"

> [...]
> hvad man blander sammen.
>
> Jeg ved ikke noget specielt om om det er smart at blande HCl i

Den optimale pH-værdi for svømmebassiner ligger omkring 7,2, da der derved i
en passende rate frigives chlor ved flg. kemiske reaktion:

ClO- + Cl- + 2H+ -> Cl2 + H2O
(en opløsning af natriumhypochlorit reagerer med chloridioder og
hydrogenioner (mere præcist: oxoniumioner) og danner frit chlor, som opløses
i vandet).

Hvis pH-værdien bliver for lav frigives for meget chlor, da ovennævnte
reation forskydes mod højre - og omvendt hvis pH er for høj.
Derfor er det vigtigt at pH-værdien holdes konstant.
I et laboratorium ville man benytte en puffer af fx
dihydrogensulfat/monohydrogensulfat, men denne vil dog netop reagere med
saltsyren, hvorved den chlorgivende proces påvirkes.

Hilsen Regnar Simonsen

Fra : Sven

Dato : 14-07-06 22:32

> [...]
> ingeniørhøjskole... Hvem stoler du på, en studerende (som måske intet aner
> om emnet), eller en færdiguddannet indenfor området!?

Den studerende læser noget med pædagogik som hovedfag (jeg er ikke sikker på
den korrekte betegnelse, men han er uddannet pædagog fra seminarium), men
han HAR faktisk kemi som tilvalgsfag (dog kun på 1. år), så selvfølgelig
stoler jeg mest på kemi-ingenøren. Jeg (som kun er maskinarbejder) blev bare
lidt paf, da de var så uenige om dette

> Koncentreret saltsyre har en _meget_ lav pH-værdi, derfor vil pH-værdien i
> din pøl også falde hvis du tilsætter dette!

Som jeg forstår det, så er det små mængder saltsyre der skal til, og at jeg
vil kunne bruge et alm. ph-målesæt som vanligt, selvom det er saltsyre og
ikke "PH-" der har sænket ph-værdien? Kemi-ingenøren er ikke 100% sikker på
forholdet, men han har foreslået ½ liter saltsyre pr 10.000 liter vand og så
måle, og justere ud fra dette resultat. Han siger også, at det er
ligegyldigt om det er saltsyren eller "PH-" der har sænket ph-værdien i
vandet, for måleresultatets skyld. De farvevædsker man benytter reagerer
ikke på andet en netop ph-værdien, heller ikke i "saltsyre+vand". Lyder det
OK, så man kan hoppe i vandet uden fare?

Sven

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-07-06 12:44

Sven skrev:

> ikke på andet en netop ph-værdien, heller ikke i "saltsyre+vand". Lyder det
> OK, så man kan hoppe i vandet uden fare?

Hvis pH-værdien er omkring 7, er syrer og baser neutraliseret.
Man kan drikke en blanding af lige dele koncentreret HCl og NaOH
hvis de molært er blandet 1:1 (dog ikke for meget fordi man så
får en overdosis salt).

--
Bertel

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 20-07-06 07:49

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse

> [...]
> benytter reagerer ikke på andet en netop ph-værdien, heller ikke i
> "saltsyre+vand". Lyder det OK, så man kan hoppe i vandet uden fare?

Hej Sven
Har du fået lyst til at undersøge sagen selv, så fandt jeg et link
http://www.liv.ac.uk/buffers/book.html

Her er et link til et bestemt 'swimmingpool brand', men med grundlæggende
oplysninger
http://www.landscapesolutions.sanjuanpools.com/maintenance.html

Regnar Simonsen angiver 7,2 som den ideelle pH (potens af H+ ioner) ... Med
vand's pH på 7 skal du tilsyneladende lave bassinet mere basisk.

Carsten

Fra : Henning Lund

Dato : 15-07-06 07:39

Sven wrote:

> at tilsætte en lille smule saltsyre til vandet, i stedet for
> det meget dyrere PH- som man kan købe.

Jeg arbejder i et feriecenter hvor vi har et badeland, vi bruger
saltsyre og klor på anlæget, så det kan du roligt bruge, der står
et sted i tråden du vil tilsætte en ½ liter saltsyre, tøv lidt
med det, der skal ikke ret mange dråber til inden PH værdien
falder. Et af vore bassiner er 25 meter langt og knapt 10 meter
bredt, dybden er forskellig så jeg er ikke klar over indeholdet i
kubikmeter, men det er dråber der tilsættes når PH værdien skal
stabiliseres.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/ med bla. lidt til salg.