/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Svensknøgler
Fra : Carsten.Friedrichsen~


Dato : 13-07-06 05:58

Hej NG
vi har lige haft en heftig diskussion om hvordan man skal anvende/vende
en svensk nøgle, så man ikke udsætter den bevægelige del for mindst
kraft, jeg mener som den eneste at den skal vænne sådan at man har
den største kraft nærmest glide rillen/stilleskruen, på den
bevægelige del, hvad selvfølgelig indebære at man vænner nøglen
modsat af hvad man altid har lært
jeg mangler lidt opbagning !

/Carsten


 
 
Uffe Kousgaard (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Kousgaard


Dato : 13-07-06 06:22

<Carsten.Friedrichsen@gmail.com> wrote in message
news:1152766654.349391.213430@m79g2000cwm.googlegroups.com...

> jeg mangler lidt opbagning !

Du er måske en sovs?



Claus Skaarup (14-07-2006)
Kommentar
Fra : Claus Skaarup


Dato : 14-07-06 01:00

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse
news:44b5d870$0$84017$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> <Carsten.Friedrichsen@gmail.com> wrote in message
> news:1152766654.349391.213430@m79g2000cwm.googlegroups.com...
>
> > jeg mangler lidt opbagning !
>
> Du er måske en sovs?
>


FY! Det er ikke pænt at gøre nar af andre folks staveproblemer - men sjovt
var det
--
M.v.h. Claus
www.skaarup.nl



JB (13-07-2006)
Kommentar
Fra : JB


Dato : 13-07-06 08:31


<Carsten.Friedrichsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:1152766654.349391.213430@m79g2000cwm.googlegroups.com...
Hej NG
vi har lige haft en heftig diskussion om hvordan man skal anvende/vende
en svensk nøgle, så man ikke udsætter den bevægelige del for mindst
kraft, jeg mener som den eneste at den skal vænne sådan at man har
den største kraft nærmest glide rillen/stilleskruen, på den
bevægelige del, hvad selvfølgelig indebære at man vænner nøglen
modsat af hvad man altid har lært
jeg mangler lidt opbagning !

/Carsten

Ja det er rigtigt hvad du skriver, skal du stramme en bolt og holder du
skaftet ind mod dig selv, skal glideren vende til højre.

JB



Max (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 13-07-06 11:04

Hej Carsten

> jeg mangler lidt opbagning !

Her er lidt opbakning uden mel :)

http://da.wikipedia.org/wiki/Svenskn%C3%B8gle

Mvh Max



Torben Ægidius Mogen~ (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Torben Ægidius Mogen~


Dato : 13-07-06 11:17

Carsten.Friedrichsen@gmail.com writes:

> vi har lige haft en heftig diskussion om hvordan man skal anvende/vende
> en svensk nøgle, så man ikke udsætter den bevægelige del for mindst
> kraft, jeg mener som den eneste at den skal vænne sådan at man har
> den største kraft nærmest glide rillen/stilleskruen, på den
> bevægelige del, hvad selvfølgelig indebære at man vænner nøglen
> modsat af hvad man altid har lært

Kraften på de to "arme" er ens, men på den ene ligger kraften tæt på
"ryggen" af nøglen, mens den på den anden ligger længere ude. Da
belastningen er kraft gange arm, bør man sørge for, at det er på den
bevægelige arm, at kraften tilføres tæt på ryggen af nøglen. Man skal
altså fortrinsvis have den bevægelige arm væk fra sig selv, når man
trækker i nøglen.

Torben

Martin Larsen (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 13-07-06 12:02

Den 13.07.2006 kl. 12:16 skrev "Torben Ægidius Mogensen"
<torbenm@app-2.diku.dk>:

> Carsten.Friedrichsen@gmail.com writes:
>
>> vi har lige haft en heftig diskussion om hvordan man skal anvende/vende
>> en svensk nøgle, så man ikke udsætter den bevægelige del for mindst
>> kraft, jeg mener som den eneste at den skal vænne sådan at man har
>> den største kraft nærmest glide rillen/stilleskruen, på den
>> bevægelige del, hvad selvfølgelig indebære at man vænner nøglen
>> modsat af hvad man altid har lært
>
> Kraften på de to "arme" er ens, men på den ene ligger kraften tæt på
> "ryggen" af nøglen, mens den på den anden ligger længere ude. Da
> belastningen er kraft gange arm, bør man sørge for, at det er på den
> bevægelige arm, at kraften tilføres tæt på ryggen af nøglen. Man skal
> altså fortrinsvis have den bevægelige arm væk fra sig selv, når man
> trækker i nøglen.

Ja, det tror du er logisk, men den bevægelige kæbe skal lede
bevægelsesretningen, jf link hos Max eller
http://en.wikipedia.org/wiki/Adjustable_spanner

Mvh
Martin

Jan Nielsen (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Jan Nielsen


Dato : 13-07-06 13:13

On Thu, 13 Jul 2006 13:01:40 +0200, "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
wrote:

>Ja, det tror du er logisk, men den bevægelige kæbe skal lede
>bevægelsesretningen, jf link hos Max eller
>http://en.wikipedia.org/wiki/Adjustable_spanner

Forskellen er, at ved "normal" anvendelse fordeles belastningen jævnt mellem
den løse kæbe og stilleskruen, mens den ved modsat brug hovedsageligt ligger på
stilleskruen.


--
- JN -

Kim2000 (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Kim2000


Dato : 13-07-06 23:39


"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> skrev i en meddelelse
news.tcmjk2ekiz7q9u@quercus.opasia.dk...
> Den 13.07.2006 kl. 12:16 skrev "Torben Ægidius Mogensen"
> <torbenm@app-2.diku.dk>:
>
>> Carsten.Friedrichsen@gmail.com writes:
>>
>>> vi har lige haft en heftig diskussion om hvordan man skal anvende/vende
>>> en svensk nøgle, så man ikke udsætter den bevægelige del for mindst
>>> kraft, jeg mener som den eneste at den skal vænne sådan at man har
>>> den største kraft nærmest glide rillen/stilleskruen, på den
>>> bevægelige del, hvad selvfølgelig indebære at man vænner nøglen
>>> modsat af hvad man altid har lært
>>
>> Kraften på de to "arme" er ens, men på den ene ligger kraften tæt på
>> "ryggen" af nøglen, mens den på den anden ligger længere ude. Da
>> belastningen er kraft gange arm, bør man sørge for, at det er på den
>> bevægelige arm, at kraften tilføres tæt på ryggen af nøglen. Man skal
>> altså fortrinsvis have den bevægelige arm væk fra sig selv, når man
>> trækker i nøglen.
>
> Ja, det tror du er logisk, men den bevægelige kæbe skal lede
> bevægelsesretningen, jf link hos Max eller
> http://en.wikipedia.org/wiki/Adjustable_spanner
>

Det står nævnt den har udkonkurreret en engelsknøgle. Hvad er det? Jeg kan
ikke finde et billede af den på nettet.

mvh
Kim



Martin Larsen (14-07-2006)
Kommentar
Fra : Martin Larsen


Dato : 14-07-06 00:38

Den 14.07.2006 kl. 00:38 skrev Kim2000 <kim2000@surfmail.dk>:

> Det står nævnt den har udkonkurreret en engelsknøgle. Hvad er det? Jeg
> kan
> ikke finde et billede af den på nettet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Monkey_wrench

Noget i denne retning tror jeg. Jeg har selv en der ligner lidt.

Mvh
Martin

John Larsson (13-07-2006)
Kommentar
Fra : John Larsson


Dato : 13-07-06 14:34

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:
>Ja, det tror du er logisk, men den bevægelige kæbe skal lede
>bevægelsesretningen,

Det er vel også det selve konstruktionen (vinklingen) indbyder til?

John


Kåre Nejmann (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 13-07-06 18:41

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote:

>>Ja, det tror du er logisk, men den bevægelige kæbe skal lede
>>bevægelsesretningen,
>
>Det er vel også det selve konstruktionen (vinklingen) indbyder til?

Jeg har så ladet mig fortælle at moderne svensknøgler er tilstrækkelig
stærke til, at man kan vende dem som det passer én bedst.

Vinklingen er indført for at nøglen kan bruges hvor der er meget lidt
plads: Hvis man ikke kan dreje møtrikken 1/6 omgang ved hvert 'træk',
kan man vende nøglen om hver anden gang og dermed nøjes med at dreje
møtrikken 1/12 omgang ad gangen. Det er nemmere at forklare med
billeder på

--
mvh Kåre

Tomas Pedersen (13-07-2006)
Kommentar
Fra : Tomas Pedersen


Dato : 13-07-06 19:13

On Wed, 12 Jul 2006 21:57:34 -0700, Carsten.Friedrichsen wrote:

> Hej NG
> vi har lige haft en heftig diskussion om hvordan man skal anvende/vende
> en svensk nøgle, så man ikke udsætter den bevægelige del for mindst
> kraft, jeg mener som den eneste at den skal vænne sådan at man har
> den største kraft nærmest glide rillen/stilleskruen, på den
> bevægelige del, hvad selvfølgelig indebære at man vænner nøglen
> modsat af hvad man altid har lært
> jeg mangler lidt opbagning !
>
Ingeniøren havde en længere diskussion for nogle år siden, måske kunne du
grave nogle gamle eksemplarer frem et eller andet sted. Jeg kan dog ikke
huske om de kom frem til nogen entydig konklussion.


Tomas

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste