Hvad giver regnestykket...
Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 09-07-06 20:18

Hej,

Sad og fik en tanke under læsning af en af de forrige tråde... jeg kan
huske vi altid lærte at / * trak sammen i forhold til +-... men hvad
hvis regnestykket f.eks. ser sådan ud:

6/3*2 = x

Er x = 1 eller x = 4?

Mvh
johan

Fra : (-Peter-)

Dato : 09-07-06 20:21

Johan Holst Nielsen skrev:
> [...]
>
> Sad og fik en tanke under læsning af en af de forrige tråde... jeg kan
> huske vi altid lærte at / * trak sammen i forhold til +-... men hvad

4.. ellers skal der være en parantes om 3*2... hvis ingen paranteser
regnes i den rækkefølge der står...

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 09-07-06 20:26

(-Peter-) wrote:

> 4.. ellers skal der være en parantes om 3*2... hvis ingen paranteser
> regnes i den rækkefølge der står...

Tillægsspørgsmål... i visse lande skriver man fra højre mod venstre...
vil regnestykket i disse lande give 1? Eller er det en vedtagen regel at
man regner fra venstre mod højre?

mvh
Johan

Fra : (-Peter-)

Dato : 09-07-06 20:32

Johan Holst Nielsen skrev:

> Tillægsspørgsmål... i visse lande skriver man fra højre mod venstre...
> vil regnestykket i disse lande give 1? Eller er det en vedtagen regel at
> [...]
tja.. spørg en araber.. (mener de læser "forkert"... ret mig hvis jeg
tager fejl)...

/peter

Fra : Max

Dato : 09-07-06 20:26

Hej Johan

> 6/3*2 = x
>
> Er x = 1 eller x = 4?

Mine maskiner siger 4 :)

Mvh Max

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 09-07-06 20:22

Johan Holst Nielsen wrote:
> [...]
>
> Sad og fik en tanke under læsning af en af de forrige tråde... jeg kan
> huske vi altid lærte at / * trak sammen i forhold til +-... men hvad

Og så tænkte jeg selv...

2*6/3 giver under alle omstændigheder 4? Så 4 må være svaret?

Eller? :)

Mvh
Johan

Fra : (-Peter-)

Dato : 09-07-06 20:31

Johan Holst Nielsen skrev:

> Og så tænkte jeg selv...
>
> 2*6/3 giver under alle omstændigheder 4? Så 4 må være svaret?
>
> Eller? :)
>
> Mvh
> Johan
lyder logisk :)

Fra : jimmi1311

Dato : 10-07-06 07:18

> Tillægsspørgsmål... i visse lande skriver man fra højre mod venstre...
> vil regnestykket i disse lande give 1? Eller er det en vedtagen regel at
> [...]

Da man i disse lande, i hvert fald i de arabiske, læser tallene fra
venstre mod højre vil jeg tro at regnestykket giver det samme der.

MVH
Jimmi W.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-07-06 07:40

jimmi1311 skrev:

> Da man i disse lande, i hvert fald i de arabiske, læser tallene
> fra venstre mod højre vil jeg tro at regnestykket giver det
> samme der.

De tal vi bruger hedder faktisk "arabertal". Men hvis man skal
"læse" et stort tal, må man også begynde med at tælle cifrene
*i par af tre* fra højre, før man kan sige om der er tale om fx
ti millioner eller ti milliarder.
(10 123 456 789 eller 10 123 456 789 123)

P.s. Ved multiplikation, addition og subtraktion begynder man
vel også fra højre, mens man ved division begynder fra venstre.

--
Herluf

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-07-06 08:59

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> [...]
> *i par af tre* fra højre, før man kan sige om der er tale om fx
> ti millioner eller ti milliarder.
> (10 123 456 789 eller 10 123 456 789 123)

Araberne udfører taloperationer ligesom vi gør. Desværre tænkte
jeg ikke på at spørge om hvordan de læser og opløser et længere
regnestykke, så det ved jeg ikke.

> P.s. Ved multiplikation, addition og subtraktion begynder man
> vel også fra højre, mens man ved division begynder fra venstre.

Ved den 'moderne' algoritme hvor man skal overføre menter, er man
nødt til at gange med enerne først. Men der er fire forskellige
rækkefølger hvis det er to flercifrede tal der skal ganges, og
det er sin sag i hvert tilfælde at afgøre om man starter til
venstre eller til højre - man kan starte med det venstre eller
det højre tal, og man kan starte med at gange enerne eller den
største enhed først.

Ved en gammel algoritme jeg kender, kan man begynde midt inde i
tallene hvis man vil det. Menterne overføres ikke, men tælles
sammen når alle encifrede gangestykker er regnet ud og noteret.
Den er fuldt på højde med den vi bruger i dag.

Se med fast font:

Opgave: regn 367 * 952

| || 3 | 6 | 7 || |
=========================
| ||2 |5 |6 || |
1| 3 || | | || 9 |
| || 7| 4| 3|| |
-------------------------
| ||1 |3 |3 || |
1| 4 || | | || 5 |
| || 5| 0| 5|| |
-------------------------
| || |1 |1 || |
1| 9 || | | || 2 |
| || 6| 2| 4|| |
=========================
|| 3 | 8 | 4 || |

Resultat: 349'384

Alle encifrede gangestykker regnes ud og noteres der hvor de to
cifre 'mødes'. Bagefter tælles cifrene sammen på skrå nedefra til
venstre (her begynder man med enerne). Summen skrives i det
nederste eller venstre felt som den skrå række peger på, og en
evt. mente noteres hvor det nu er praktisk (i eksemplet er det de
tre 1-taller helt til venstre.

Skemaet er lidt mere komplekst at stille op end vores streg, men
til gengæld skal man ikke rode med at indsætte 0'er. Rent
pædagogisk er det dog sværere at forklare fordi det ikke er
specielt indlysende hvorfor tallene skal lægges sammen på skrå.

--
Bertel

Fra : jespr

Dato : 10-07-06 07:50

Johan Holst Nielsen wrote:
> [...]
>
> Sad og fik en tanke under læsning af en af de forrige tråde... jeg kan
> huske vi altid lærte at / * trak sammen i forhold til +-... men hvad

Man taler om operator præcedens og / har højere præcedens end *, dvs. at
divisionen regnes først ligegyldigt hvilken rækkefølge de kommer i.

http://mathworld.wolfram.com/Precedence.html

mvh
Jesper Sørensen

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-07-06 10:11

Den 10.07.2006 kl. 08:50 skrev jespr <011277@gmail.com>:

> Man taler om operator præcedens og / har højere præcedens end *, dvs. at
> divisionen regnes først ligegyldigt hvilken rækkefølge de kommer i.
>
> http://mathworld.wolfram.com/Precedence.html

Som det siges i dit link har de samme præcedens

Mvh
Martin

Fra : Per A. Hansen

Dato : 11-07-06 08:44

"Johan Holst Nielsen" <spam@phpgeek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Sad og fik en tanke under læsning af en af de forrige tråde... jeg kan
> huske vi altid lærte at / * trak sammen i forhold til +-... men hvad hvis

4
Det kan omskrives til
6 * 2
--------
3

Opreationshierakiet foreskriver, at man udregner * og / før
- og +. Parenteser anvendes for at omgå dette.
Det er ligegyldigt i denne opgave, da der kun er * og /.

Per A. Hansen

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-07-06 11:05

Scripsit "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk>

> Det kan omskrives til
> 6 * 2
> --------
> 3

I traditionel matematisk notation angives division med vandret
brøkstreg, og derfor har man ikke haft behov for en fast konvention
for dens præcedens, idet selve den geometriske opstilling af udtrykket
gør dets struktur klar:

6 6 6 6
----- og --- * 2 er begge entydige, ligesom ----- og --- + 2.
3 * 2 3 3 + 2 3

Det er først i computeralderen det er blevet nødvendigt at finde en
konvention for notation af formler hvor notationen for division
stiller operanderne ved siden af hinanden i stedet for ovenpå
hinanden.

I de fleste programmeringssprog er konventionen at * og / har samme
vægt, og at en række af * og / udregnes fra venstre mod højre. Men den
konvention er ikke fuldstændig universel. Og det er under alle
omstændigheder væsentligt at være opmærksom på at der er tale om en
_konvention_ snarere end en matematisk nødvendig sandhed.

--
Henning Makholm "There were few families that didn't have at least
one hopeful who, from Reading Day on, was the great

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-07-06 12:59

> [...]
> omstændigheder væsentligt at være opmærksom på at der er tale om en
> _konvention_ snarere end en matematisk nødvendig sandhed.

Det er jeg helt enig i.
Hvis + og - får tildeles samme vægt vægt som * og "/" i et computersprog,

skal det naturligvis oversættes under programmeringen - det klares så med
lidt
velvalgte parenteser. Det er dog en forudsætning at de normale konventioner
er kendt.
(Den "omvendt polske notation" skal vi nok ikke blande i denne sammenhæng.)

Per A. Hansen