Magnetisk afskærmning ?
Fra : Martin

Dato : 09-07-06 15:08

Sagen er den, at min 19" PC-skærm står på en 5 cm tyk træplade og nu skal
jeg have en ny subwoofer stående under pladen med kun 20cm luft imellem.
Producenten anbefaler min. 60cm da subwooferen ikke er magnetisk afskærmet
og derfor vil påvirke skærm og hardware. Jeg har ikke mulighed for placering
af Sub'en andre steder, så hvordan laver jeg en magnetisk afskærmning på
undersiden af træpladen ?

Jeg har ladet mig fortælle, at en plade af en bestemt jernlegering (Vist
nok Mo-jern, hvad det så end er?) skruet fast på undersiden af træpladen er
den bedste løsning, men er det rigtigt og i så fald hvor kan man købe
Mo-jern og i hvilken tykkelse skal det være - Vil en rustfri stålplade kunne
bruges som jo bekendt ikke er magnetisk ?

Hilsen Martin

Fra : Max

Dato : 09-07-06 17:57

Hej Martin

> Sagen er den, at min 19" PC-skærm står på en 5 cm tyk træplade og nu

Prøv, det kan jo være det går uden problemer, ingen grund til at
tage sorgerne på forskud.

>Jeg har ladet mig fortælle, at en plade af en bestemt jernlegering
> (Vist nok Mo-jern, hvad det så end er?) skruet fast på undersiden af

Som andre har fortalt dig hedder det Mu-metal, og det afskærmer
rigtig nok magnetisk stråling, men koster en mindre bondegård.
En jernplade kan måske hjælpe dig da den kan afbøje strålingen,
men ingen ting er sikkert, en rustfri stålplade vil have en minimal
virkning. Den mest kosteffektive løsning for dig vil nok være at
smide din CRT skærm ud og erstatte den med en fladskærm.

Mvh Max

Fra : Martin

Dato : 10-07-06 02:03

Hej Max,

> Prøv, det kan jo være det går uden problemer, ingen grund til at
> tage sorgerne på forskud.

Hmm... Lad os sige at det går godt og skærmen ikke har forvrængede farver
som følge af sub'ens magnetfeltet - Hvad så om feks. 6 måneder? Jeg vil
gerne være nogenlunde sikker på at skærmen ikke bliver skadet pga. ændringer
i magnetfeltet som er usynlige på skærmen, men som på længere sigt kan have
en negativ effekt på skærmens ydelse.

> Som andre har fortalt dig hedder det Mu-metal, og det afskærmer
> rigtig nok magnetisk stråling, men koster en mindre bondegård.

Hvilken pladetykkelse snakker vi om her. Jeg skal bruge ½ m2 og vil gerne
undersøge prisen ?
- Og jeg er nysgerrig! Jeg arbejder selv i metalindustrien og mindes aldrig
at have hørt om Mu-metal før. Ved du hvad det består af og i hvilke
forbindelser man bruger det ?

Hilsen Martin

Fra : Max

Dato : 10-07-06 08:25

Hej Martin

> farver som følge af sub'ens magnetfeltet - Hvad så om feks. 6
> måneder? Jeg vil gerne være nogenlunde sikker på at skærmen ikke
> bliver skadet pga. ændringer i magnetfeltet som er usynlige på

Det skal du såmændt ikke være så bekymret for, skulle du gå hen
og få magnetiseret hulmasken i billedrøret, ja så kan den nemt
bringes tilbage til normal igen ved hjælp af en degauser spole.
Der sidder forøvrigt også en degauserspole i din monitor der
afmagnetisere røret hver gang du tænder den.

> Hvilken pladetykkelse snakker vi om her. Jeg skal bruge ½ m2 og vil
> gerne undersøge prisen ?

Med hensyn til prisen er tykkelsen af nogen betydning, men det
sælges i tykkelser fra et par tiendedele til nogle millimeter.

Prisen ligger vel på en 2000 til 8000 kr. pr m2

> - Og jeg er nysgerrig! Jeg arbejder selv i metalindustrien og mindes
> aldrig at have hørt om Mu-metal før. Ved du hvad det består af og i
> hvilke forbindelser man bruger det ?

Vær du glad for at du aldrig har mødt det, det er noget sejt træls noget
at arbejde i, faktisk værre end rustfast stålplade :)

Du kan læse om det her

http://en.wikipedia.org/wiki/Mu-metal

Man bruger det til afskærmning af meget følsomme elektroniske sensore
og kredsløb, f.eks. tonehoveder, rørkameraer, billedforstærkere til røngten
anlæg, katodestrålerøret i et oscillioskop og så vidre.

En leverandør kan være

http://www.vactek.dk/start.htm

og en producent

http://www.vacuumschmelze.de/dynamic/de/index.php

Mvh Max

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 10-07-06 15:54

Max wrote:
> Med hensyn til prisen er tykkelsen af nogen betydning, men det
> sælges i tykkelser fra et par tiendedele til nogle millimeter.
>
> Prisen ligger vel på en 2000 til 8000 kr. pr m2

Her kan det købes:
<http://www.goodfellow.com/scripts/web.wl?MGWLPN=MNT&PROG=SEARTOW&LAN=A&HEAD=ZZNIAAAD&SPAGE=NI03&FORM=00>

Eks. kan fås:
1 stk. 0.05mm tykt 150x300mm = USD 324.00

mvh
Johan

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 10-07-06 19:29

Max wrote:
> [...]
> virkning. Den mest kosteffektive løsning for dig vil nok være at
> smide din CRT skærm ud og erstatte den med en fladskærm.

Det var dog en grim, grim tanke! CRT-skærme kan *mange* ting som
platskærme slet ikke kommer i nærheden af at kunne i løbet af dette årti.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 10-07-06 21:20

Hej Peter

> Det var dog en grim, grim tanke! CRT-skærme kan *mange* ting som
> platskærme slet ikke kommer i nærheden af at kunne i løbet af dette
> årti.

Og omvendt.

Mvh Max