Tørrer tøj hurtigere ved høj musik?
Fra : Ole Andersen

Dato : 08-07-06 23:02

Hejsa,

Ude på fysikkens overdrev kommer følgende tankeeksperiment: Kunne man rent
teoretisk forestille sig, at tøj hængt til tørre på en tørresnor vil tørre
hurtigere, hvis der i dets nærhed spilles HØJ musik (eventuelt af
tæppebankergenren)? Jeg tænker at følgende faktorer fra musikken kan have
positiv indflydelse på tørretiden:
1) Det pulserende lufttryk fra højttalerne vil sætte det ophængte tøj i
svingning. Dette vil tilføre tøjet kinetisk energi, som vil afsættes som
varme pga. luftmodstanden, og som så vil forøge tørringseffekten
2) De longditudinale bølger vil skabe turbulens omkring tøjet, som vil
forøge tørringseffekten.

Er der noget om snakken?

Fra : Bagmanden

Dato : 09-07-06 09:35

Ole Andersen wrote:
> [...]
> luftmodstanden, og som så vil forøge tørringseffekten 2) De
> longditudinale bølger vil skabe turbulens omkring tøjet, som

Du må i gang med at lave kontrollerede forsøg.
Sørg nu endelig for at at alle parametre er identiske, dvs. tøjet
skal være det samme, restfugtugheden i tøjet det samme,
luftfugtigheden i stuen/tørreummet er den samme, samme mængde
vaskepulver, samme musik, samme styrke, husk ikke at pille ved
bas/diskant/loudness osv. osv.

Når du så har gentaget forsøget i noget nær det uendelige og dine
resultater fra din til enhver tid kalibrerede fugtighedsmåler er
i hus, kan du sige noget om dit spørgsmål.

Husk placebo forsøgene.

Jeg tænker at du vil opleve en marginal hurtigere tørretid og er
allermest spændt på hvilken type musik der fremmer en hurtigere
tørretid, om det er repeterende pulserende forløb eller
periodiske eksploderende sekvenser der, så at sige, stresser
tøjet til et hurtigere tørringsforløb!

Meld endelig tilbage her på kanalen !

--
F.B.

Fra : Bo Warming

Dato : 09-07-06 10:47

"Bagmanden" <zillyink@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> tørretid, om det er repeterende pulserende forløb eller periodiske
> eksploderende sekvenser der, så at sige, stresser tøjet til et

Måling af om tøj er knastørt efter en time eller halvtørt efter en
halv er svær

men ultralyd ryster belægninger af tænderne og mon ikke også så intens
lydenergi kan øge tørring en lille smule?

(og måske mere end svarende til varmen der dannes ved den energi, der
tabes ved at tøjfibe og væskelag dæmper lyden)

Fra : Basil

Dato : 09-07-06 10:46

Bagmanden skrev den 09-07-2006:

> [...]
> repeterende pulserende forløb eller periodiske eksploderende sekvenser der,
> så at sige, stresser tøjet til et hurtigere tørringsforløb!

Det lyder som en mission for Mythbusters.
Kai

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-06 14:03

> Er der noget om snakken?

Hvis højtaleren har en følsomhed på 90dB, spiller den 90dB høj musik målt i
en meters afstand når der afsættes 1W i højtaleren. Og ikke al denne energi
bliver til energi i luftbølgerne. Så det er ret små energier vi har med at
gøre ...

Du burde dog kunne tørre sokker én af gangen hurtigt ved at placere dem i
basreflex porten (altså således at luften stadig kan slippe uden om) og så
skrue HØJT op

tpt

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 10-07-06 10:01

"Troels Thomsen" <nej tak ...> writes:

> [...]
> bliver til energi i luftbølgerne. Så det er ret små energier vi har med at

Energien til fordampning behøver ikke at komme fra højtaleren.
Højtaleren virker i den nævnte situation nærmest som en ventilator,
der flytter luft med høj fugtighed væk og tilfører tør luft i stedet.

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-07-06 18:26

Ole Andersen skrev:

> [...]
> teoretisk forestille sig, at tøj hængt til tørre på en tørresnor vil tørre
> hurtigere, hvis der i dets nærhed spilles HØJ musik (eventuelt af

Ja. Hvis du prøver at holde en lille flamme (lejder eller
tændstik) tæt ved en bashøjtaler vil du se den blafre, og man kan
også godt slukke den. Sådan et rytmisk pust ville medvirke til at
tøjet tørrer meget hurtigere.

Det har ikke så meget at gøre med hvor meget effekt der tilføres
tøjet, men med at fugten transporteres væk i en fart.

Jeg aner ikke hvilken størrelsesorden der er tale om, men jeg er
ret sikker på at en almindelig blæser vil være langt mere
effektiv ved et langt lavere strømforbrug.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 09-07-06 23:48

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ja. Hvis du prøver at holde en lille flamme (lejder eller
> tændstik) tæt ved en bashøjtaler vil du se den blafre,
> og man kan også godt slukke den. Sådan et rytmisk
> pust ville medvirke til at tøjet tørrer meget hurtigere.

Hvis det er meget store bashøjtalere, skal du nok passe
på ikke at blive pustet ned fra lejderen.

--
Herluf
Dansk er et meget vanskeligt sprog.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-07-06 00:05

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Hvis det er meget store bashøjtalere, skal du nok passe
> på ikke at blive pustet ned fra lejderen.

Ja, det er en leg der let kan blive farlig.

--
Bertel

Fra : Trans

Dato : 11-07-06 14:30

Bo Warming wrote:

> [...]
>
> (og måske mere end svarende til varmen der dannes ved den energi, der
> tabes ved at tøjfibe og væskelag dæmper lyden)

Ja, jeg er meget tilbøjelig til at tro, at bestråling med ultralyd
vil nedsætte tørringstiden, navnlig hvis der samtidig blæses luft
mod tøjet fra en ventilator.

Grunden hertil er ikke den, at energien fra ultralyden går over i
tøjet som varme, men den, at ultralyden bryder vandets
overfladespænding og laver vandet om til støv, som blæses bort af
luften.

Imidlertid vil ultralyden nok være skadelig for personer og dyr, som
opholder sig i de nærmeste omgivelser.

Bent