Evolutions spørgsmål til TV2s serie.
Fra : Sven

Dato : 07-07-06 21:08

Hej.
Jeg ved godt, at der er et par tråde omkring evolution i forvejen, men de
bevæger sig i en helt anden retning end mit spørgsmål.
Vi er et par stykker der har fulgt serien i 3 dele fra TV2 hver fredag om de
tidligste store dyr, inden dinosaurene dominerede. I.flg. denne serie har
insekter også udviklet sig, især omkring størrelse i forhold til, hvor meget
ilt der var/er i atmosfæren. Mit spørgsmål går så på, om insekter og "alm."
dyr (de dyr der levede før "moderne" krybdyr og inden pattedyrene) virkelig
har fælles forfædre? Som jeg ser det, så har insekter udviklet sig utroligt
lidt i de sidste ca 300 mio. år i forhold til alle andre dyregrupper, hvis
man ellers kan tage serien for fakta. En del ting kan man vel ikke vide
bestemt f.eks:
Hvad levede insekterne af inden der kom blomster?
Farven på disse "rigtige" dyr?
Det faktiske iltindhold i luften dengang?
Den store kæmpeørken i Pangæa og temp. i forb. med denne?
Udseenet i det hele taget på dyr dengang? (hvad har man fundet af skeletter
fra dengang, og hvordan ved man hvor store insekterne var)
Dyrenes adfærd, intelligens og jagtinstinkter?
Ved man noget om samtidens fisk? Det nævnes der stort set intet om i serien.

Sven

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-07-06 10:28

Scripsit "Sven" <nogen@med.ca>

> [...]
> spørgsmål går så på, om insekter og "alm." dyr (de dyr der levede
> før "moderne" krybdyr og inden pattedyrene) virkelig har fælles

Ja, men man skal temmelig langt tilbage i dyrerigets historie for at
finde dem - mindst omkring 540 millioner år. Det er ikke særlig længe
efter de første flercellede dyr menes at være opstået.

> Hvad levede insekterne af inden der kom blomster?

Blomster er en forholdsvis ny opfindelse, men insekter dukker op
nogenlunde på samme tidspunkt som landplanter i almindelighed, og det
menes at insekterne i det meste af deres evolution har levet
hovesageligt af forskellige plantedele.

--
Henning Makholm "I Guds Faders namn, och Sonens, och den Helige
Andes! Bevara oss från djävulens verk och från Muhammeds,