Børnesygdomme
Fra : Ivar

Dato : 06-07-06 20:45

Hvad er det for "mekanisme" der gør, at nogle sygdomme er relateret
til børn i en bestemt alder?

Ved nogle sygdomme opbygger man resistens, så kan man naturligvis
ikke få dem igen. Men nogle sygdomme smitter kun meget sjældent
helt små børn. Tredagesfeber får børn normalt ikke før end de er over
6 måneder, og fåresyge rammer kun børn over 2 år (hvis de ikke er
vaccineret).

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-07-06 21:01

Den 06-07-06 21.45 skrev Ivar følgende:

> Men nogle sygdomme smitter kun meget sjældent
> helt små børn.

Nyfødte har normalt antistoffer fra moderen, som beskytter dem i de
første mange måneder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-07-06 00:23

Ivar skrev:

> Hvad er det for "mekanisme" der gør, at nogle sygdomme er relateret
> til børn i en bestemt alder?

Nu har du overskriften "børnesygdomme", og dem der kaldes sådan,
er sådan set helt almindelige sygdomme (se dog senere). Ifølge
min mor er det bare sådan at de er ekstremt ubehagelige hvis man
får dem som voksen, så derfor gælder det om at blive smittet og
få dem overstået mens man er barn.

> Ved nogle sygdomme opbygger man resistens, så kan man naturligvis
> ikke få dem igen.

Netop. Det er den gruppe der kaldes børnesygdomme. Det nytter jo
ikke at man skaffer sig smitte med influenza som barn, den kommer
alligevel når man er voksen.

Og så er det lidt mere drilagtigt: Fåresyge rammer spytkirtlerne
i munden, og da man har tre af dem, kan man risikere at få
fåresyge tre gange hvis kirtlerne bliver smittet én ad gangen,
men som regel rammer det alle tre samtidig, og så er det slut.
Den kan i øvrigt resultere i (måske midlertidig) sterilitet hos
voksne mænd. Det er en af de ubehagelige bivirkninger.

> Men nogle sygdomme smitter kun meget sjældent helt små børn.
> Tredagesfeber får børn normalt ikke før end de er over 6
> måneder,

Man regner med at spædbørn har antistoffer til de første tre
måneder fra moderen, og så begynder de selv at producere. De er
på et lavpunkt lige ved tre måneder fordi lageret er sluppet op
og egenproduktionen ikke er på omgangshøjde.

> og fåresyge rammer kun børn over 2 år (hvis de ikke er
> vaccineret).

Ved meget små børn opdager man måske slet ikke symptomerne midt i
den almindelige hurlumhej. Spædbørn får nemt et rødt udslet, og
det er svært til umuligt at afgøre om det f.eks. er røde hunde.

--
Bertel

Fra : Ivar

Dato : 07-07-06 14:43

Bertel Lund Hansen skrev:

> Ved meget små børn opdager man måske slet ikke symptomerne midt i
> den almindelige hurlumhej. Spædbørn får nemt et rødt udslet, og
> det er svært til umuligt at afgøre om det f.eks. er røde hunde.

Den køber jeg ikke. Mine tre børn fik alle tredagesfeber, da
de var mellem 6 og 12 måneder, hvilket er helt normalt, hvorfor
er der ingen der får det tidligere?
Fåresyge vacciners der mod med MFR-vaccine, så den findes
vist ikke mere i Danmark. I lægebøger står der at den normalt
rammer børn over 2 år.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?