Regnestykke: Lån og renter
Fra : Morten

Dato : 04-07-06 07:58

Hej

Hvis en person låner 50.000,- ud, og får 87.408,- tilbage over 72 måneder
(1.214,- pr. måned).

Hvordan regner man så ud over meget personen har betalt i rente? - eventuelt
en formel jeg kan bruge?

Jeg har prøvet at lave det i et regneark, men den giver ikke samme resultet
som udregneren på f.eks. greencredit.dk..

/Morten

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-07-06 08:41

"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> writes:

> Jeg har prøvet at lave det i et regneark, men den giver ikke samme resultet
> som udregneren på f.eks. greencredit.dk..

I Excel er der RATE funktionen. Dit eksempel giver 15% hos mig.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Morten

Dato : 04-07-06 08:47

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> skrev i en meddelelse

> I Excel er der RATE funktionen. Dit eksempel giver 15% hos mig.

Kan du lige kort forklare hvor jeg finder funktionen?

Og det lyder forkert - den burde være over 19 % - tror du at funktionen
tager højde for at der løbende bliver betalt ned på gælden?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-07-06 08:49

> Kan du lige kort forklare hvor jeg finder funktionen?

Skrev =RATE(12;-1214;50000) i en celle.

> Og det lyder forkert - den burde være over 19 % - tror du at funktionen
> tager højde for at der løbende bliver betalt ned på gælden?

Jeg har ikke det store Excelkørekort, så det kan sagtens tænkes. Det
du leder efter hedder iøvrigt annuitetsregning.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 04-07-06 08:47

"Morten" <NOSPAM_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (1.214,- pr. måned).
>
> Hvordan regner man så ud over meget personen har betalt i rente? -

Du skal bruge Gryn-formlen.

G = hovedstolen (det lånte beløb)
r = rentefoden pr. termin, dvs. renten som decimalbrøk (f.eks. )
y = ydelsen
n = antallet af terminer

Formlen:

G = y * ( 1 - (1+r)^-n ) / r

Fra : Martin Larsen

Dato : 04-07-06 17:46

Den 04.07.2006 kl. 09:47 skrev Christian R. Larsen <crlarsen@hotmail.com>:

> [...]
>
> Du skal bruge Gryn-formlen.
>
> G = hovedstolen (det lånte beløb)
> r = rentefoden pr. termin, dvs. renten som decimalbrøk (f.eks. )

Det er et tilbagevendende spørgsmål.
Christian skal have ros for at sige noget rigtigt.
Formlen skal løses numerisk og giver r = 1,7135421565 %/måned
Det svarer til over 22,6 % pa.
Hvis du er i tvivl om det er sandt, så sæt ind i dette loop
som gerne skulle ende med at b=0.
b=50000
for 1 til 72 b=b(1+r)-1214

Mvh
Martin

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 05-07-06 07:07

"Martin Larsen" skrev

> Det er et tilbagevendende spørgsmål.
> Christian skal have ros for at sige noget rigtigt.
> Formlen skal løses numerisk og giver r = 1,7135421565 %/måned
> Det svarer til over 22,6 % pa.

Hej Martin -

Jeg tvivler!

Med excel får du en rente på 20,56% pa. ved bagud beregnede renter - og
21,30% pa. ved forudberegnede renter.

Da jeg er en født tvivler, har jeg kontrolleret med min HP finansregner. Den
er enig med excel.

- Jensby

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-06 11:20

Den 05.07.2006 kl. 08:06 skrev Jan Bang Jensby <jbjFJERN@FJERNdatea.dk>:

> [...]
> 21,30% pa. ved forudberegnede renter.
>
> Da jeg er en født tvivler, har jeg kontrolleret med min HP finansregner.

Nå, var min lille test for vanskelig?
Det ville være rart om du i stedet for buzz-words fra et fallerende
softwarefirma, forsøgte at begrunde dine formodninger. - Så ville vi have
en chance for at forklare dig dine fejltagelser.

Dine 20,56% tror jeg kan forklares ved at du ikke forstår begrebet rentes
rente.

Mvh
Martin

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 05-07-06 12:16

"Martin Larsen" skrev

> Dine 20,56% tror jeg kan forklares ved at du ikke forstår begrebet rentes
> rente.

Og det tør du sige til en revisor, som har gået adskillige år på
handelshøjskolen.

Nu behøver jeg vist ikke være høflig mere. Mit regnestykke er korrekt - dit
er smækforkert.

- Jensby

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-06 13:15

Den 05.07.2006 kl. 13:16 skrev Jan Bang Jensby <jbjFJERN@FJERNdatea.dk>:

> "Martin Larsen" skrev

> Og det tør du sige til en revisor, som har gået adskillige år på
> handelshøjskolen.

Særdeles pinligt for dig.
Prøv iøvrigt at holde dig til emnet.

Mvh
Martin

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 05-07-06 14:06

"Martin Larsen" skrev

> Prøv iøvrigt at holde dig til emnet.

Morten spørger:

[...]

Jeg svarer:

"Excel:

=RENTE(72;-1214;50000;0;0;0)*12 = 20,56% p.a."

Du svarer:

"At renten er 1,7135421565 %/måned"

Prøv at multiplicere dit resultat med 12. Så får du tilfældigvis 20,56%.

Den ganske udmærkede formel, du benytter - og som også excel og Hewlett
Packard benytter - tager hensyn til renters rente.

I øvrigt skelner du ikke mellem forud- og bagudberegnede renter.

Hvem er pinlig?

- Jensby

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-06 15:51

Den 05.07.2006 kl. 15:05 skrev Jan Bang Jensby <jbjFJERN@FJERNdatea.dk>:

> [...]
> Packard benytter - tager hensyn til renters rente.
>
> I øvrigt skelner du ikke mellem forud- og bagudberegnede renter.

Det er du med al den unødvendige støj du skaber.
Du har på intet tidspunkt /forsøgt/ at forklare dine resultater!
I mit svar finder du gryn-formlen og en test der på vuggestueniveau tager
dig i hånden og illustrerer hvorledes renten beregnes og afdragene betales.

Som sagt forstår du ikke rentes rente.
Årlig rente er ikke månedlig rente*12 men (1+r)^12

Mvh
Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 05-07-06 16:00

Den 05.07.2006 kl. 16:51 skrev Martin Larsen <mlarsen@post7.tele.dk>:

(1+r)^12 - 1 , selvfølgelig

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 06-07-06 07:33

"Martin Larsen" wrote

> Som sagt forstår du ikke rentes rente.
> Årlig rente er ikke månedlig rente*12 men (1+r)^12

Du taler om forskellen på nominel og effektiv rente. Du kan sikkert finde
bøger om det på biblioteket.

- Jensby

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-07-06 10:11

Den 06.07.2006 kl. 08:33 skrev Jan Bang Jensby
<JanFJERN@FJERNbang-jensby.dk>:

> "Martin Larsen" wrote

> Du taler om forskellen på nominel og effektiv rente. Du kan sikkert finde
> bøger om det på biblioteket.

Nej, jeg taler om den matematisk ækvivalente rente - den rente som
spørgeren er interesseret i (går jeg ud fra).

Hvad der gennem tiderne er opstået af prokuratorkneb for at "lette"
rentesberegning eller snyde kunderne er uden relevans i denne nyhedsgruppe.

Jeg ser iøvrigt at långivere på internettet bruger effektiv og nominel
rente *synonymt*

Mvh
Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-07-06 10:24

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Nej, jeg taler om den matematisk ækvivalente rente - den rente som
> spørgeren er interesseret i (går jeg ud fra).

Tjah, måske var det relevant i denne sammenhæng at vide hvor hyppigt
der sker rentetilskrivning. Eftersom det er en ukendt parameter, kan
I jo begge tage fejl :)

Hvorfor i øvrigt den vrede tone?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Filip Larsen

Dato : 06-07-06 11:03

Thorbjørn Ravn Andersen skrev

> Tjah, måske var det relevant i denne sammenhæng at vide hvor hyppigt
> der sker rentetilskrivning. Eftersom det er en ukendt parameter, kan
> I jo begge tage fejl :)
>
> Hvorfor i øvrigt den vrede tone?

For den ene af deltagerne i den debat tror jeg det simpelhen det er
personlig stil direkte eller indirekte at kalde modparten for idiot ved
først givne lejlighed. Når han mener nogen har skrevet noget forkert her
får hans indlæg desværre ofte en ubehagelig tone med masser af
nedgørende bemærkninger som i hvert fald gør, at jeg ikke har speciel
lyst til at deltage i den pågældende debat selvom jeg måske ellers havde
en kommentar til emnet.

Mvh,
--
Filip Larsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 06-07-06 13:51

Den 06.07.2006 kl. 11:24 skrev "Thorbjørn Ravn Andersen"
<nospam0000@gmail.com>:

> Tjah, måske var det relevant i denne sammenhæng at vide hvor hyppigt
> der sker rentetilskrivning. Eftersom det er en ukendt parameter, kan
> I jo begge tage fejl :)

Beregningsmæssigt er der ingen fejl i min fremstilling. Mener du ikke at
det er kotyme at renten beregnes med samme periode som afdragene? og
hvilke forudsætninger mener du at have gjort i dit eget svar.

> Hvorfor i øvrigt den vrede tone?

Har jeg sagt noget nedladende om betteblød eller hvad. Hvis spørgsmålet
angår brug af dette firmas lede produkter, hører det vel ikke til her?

Mvh
Martin

Fra : Gert Krabsen

Dato : 06-07-06 14:40

Martin Larsen wrote:

> Beregningsmæssigt er der ingen fejl i min fremstilling. Mener du ikke
> at det er kotyme at renten beregnes med samme periode som afdragene?
> og hvilke forudsætninger mener du at have gjort i dit eget svar.

Vel ikke nødvendigvis. De fleste banklån er med månedlig afdrag og
kvartalsvis rentetilskrivning..

/Krabsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-07-06 15:46

> Beregningsmæssigt er der ingen fejl i min fremstilling. Mener du ikke
> at det er kotyme at renten beregnes med samme periode som afdragene?
> og hvilke forudsætninger mener du at have gjort i dit eget svar.

Naturligvis er der ikke fejl i din fremstilling, under forudsætning af
at spørgsmålet har samme præmisser som dig.

Nej, jeg mener ikke det er kotume at renten beregnes med samme periode
som afdragene. Det er muligvis historisk betinget. Måske har andre
uddybende forklaring på hvornår rentetilskrivning kan ske, og hvordan
det er relevant i dette problem.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-07-06 15:46

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> og hvilke forudsætninger mener du at have gjort i dit eget svar.

Mit svar er allerede tilbagevist som forkert. Bruger du samme
forudsætninger som mig, er dit svar nok også forkert :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jan Bang Jensby

Dato : 04-07-06 11:49

"Morten" skrev

> Hvis en person låner 50.000,- ud, og får 87.408,- tilbage over 72 måneder
> (1.214,- pr. måned).

Excel:

=RENTE(72;-1214;50000;0;0;0)*12 = 20,56% p.a.

- under forudsætning af af renten beregnes bagud og tilskrives hver måned.

- Jensby

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-08-06 10:57

Jan Bang Jensby wrote:
> [...]
>
> =RENTE(72;-1214;50000;0;0;0)*12 = 20,56% p.a.
>
> - under forudsætning af af renten beregnes bagud og tilskrives hver

Jeg skal ikke blande mig i din måde at regne tingene ud - men jeg ved dog at
banker beregner og tilskriver renter hver 3. måned :)

--
Per, Esbjerg