Vand og sollys
Fra : Sven

Dato : 03-07-06 22:19

Hej.
Hvis man sidder i vand til halsen i badebukser, bliver man så
solbrændt/solskoldet på den del af kroppen som er under vand?

Sven

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-07-06 22:41

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> Hej.
> Hvis man sidder i vand til halsen i badebukser, bliver man så
> solbrændt/solskoldet på den del af kroppen som er under vand?

Ikke om natten
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ole

Dato : 03-07-06 23:31

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in news:44a98eca$0$12643
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
>
> Ikke om natten
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk

Eller i vinterhalvåret. Brrrrr

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-07-06 23:54

"Ole" <ole@ole.dk> skrev >
> Eller i vinterhalvåret. Brrrrr

Nej, der er i hvert fald én legemsdel udenfor fare.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 08:13

Sven skrev:

> Hvis man sidder i vand til halsen i badebukser, bliver man så
> solbrændt/solskoldet på den del af kroppen som er under vand?

Meget af sollyset reflekteres af vandoverfladen så det ikke
trænger gennem vandet og derfor heller ikke kan brune huden, men
noget går gennem overfladen og rammer det der er under vand.
Ellers kunne man jo ikke se noget under vand.

Derfor må man kunne blive brunet også under vand, men om det er
nok til at blive skoldet, ved jeg ikke. Jeg tvivler.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-06 12:44

Den 04-07-06 09.12 skrev Bertel Lund Hansen følgende:

> noget går gennem overfladen og rammer det der er under vand.
> Ellers kunne man jo ikke se noget under vand.
>
> Derfor må man kunne blive brunet også under vand

Med samme logik kan man også blive brunet gennem glas.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 13:36

Kim Ludvigsen skrev:

> Med samme logik kan man også blive brunet gennem glas.

Åh for pokker ja, jeg glemte at det er anderledes med ultraviolet
lys.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 04-07-06 13:47

Hej Bertel

> Åh for pokker ja, jeg glemte at det er anderledes med ultraviolet
> lys.

Fisk bliver nok ikke solskoldet :)

Mvh Max

Fra : Ole Laursen

Dato : 04-07-06 15:48

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Hej Bertel

> Fisk bliver nok ikke solskoldet :)

Ahr, de fleste fisk er da betydeligt lysere på bugen, f.eks. fladfisk
som rødspætter og skrubber.

--
Ole Laursen
http://www.cs.aau.dk/~olau/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-07-06 16:35

Ole Laursen <olau@cs.aau.dk> writes:

> Ahr, de fleste fisk er da betydeligt lysere på bugen, f.eks. fladfisk
> som rødspætter og skrubber.

Er det principielt ikke siden?

Har en rødspætte så fregner?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Sven

Dato : 04-07-06 13:49

> Åh for pokker ja, jeg glemte at det er anderledes med ultraviolet
> lys.

Hehe, ja det med, at man kan se under vand kan man ikke rigtig regne med, da
det jo ikke er synligt lys man bliver brun af. Man skal i hvert tilfælde
ligge læge foran billygterne om natten for at blive skoldet

Men igen ... hvis man ER blevet solskoldet, kan man så tillade sig at
opholde sig i solen, blot det skoldede område er under vand?

Sven

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-07-06 16:40

Den 04-07-06 14.48 skrev Sven følgende:

> Men igen ... hvis man ER blevet solskoldet, kan man så tillade sig at
> opholde sig i solen, blot det skoldede område er under vand?

Det kan ikke anbefales, hvis det er i hovedet, man er solskoldet!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-07-06 17:00

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev
> Det kan ikke anbefales, hvis det er i hovedet, man er solskoldet!

Så skal man da bare stå på hænder til smerterne er væk....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Sven

Dato : 04-07-06 19:45

> Så skal man da bare stå på hænder til smerterne er væk....
> --

Hehe, sikke "kloge" I er at høre på, så nu pensler jeg det helt ud:
<papudskæring>
Solskoldet på venstre underarm (dvs fra albuen til håndleddet). Vil en sådan
underarm tage skade af yderligere sollys, hvis den holdes under vand ved
stranden (dvs saltvand) om dagen i sollys (det er ikke overskyet i dette
eksempel)?
</papudskæring>

Sven

Fra : Brian Lund

Dato : 04-07-06 17:00

> Hej.
> Hvis man sidder i vand til halsen i badebukser, bliver man så
> solbrændt/solskoldet på den del af kroppen som er under vand?

Jeg kan af erfaring fortælle at det gør man! - Dog skal der noget mere sol
til under vand før man bliver forbrændt...

Brian

Fra : Sven

Dato : 04-07-06 19:47

> Jeg kan af erfaring fortælle at det gør man! - Dog skal der noget mere sol
> til under vand før man bliver forbrændt...

Tak. Første brugbare svar. Enten ved de andre det ikke, eller også er det en
hemmelighed .
Mit problem er, at jeg som regel hurtigt bliver solskoldet i et solarium, og
jeg skal en uge til gran Canaria i August, så den "sol"farve jeg har opnået
i disse dage, er jo sikkert væk til den tid. Derfor tænkte jeg på, om jeg
kunne blive "lidt" solskoldet i et solarie, og så gå meget i vandet de
første dage i ferien dernede.

Sven

Fra : Brian Lund

Dato : 04-07-06 21:02

> [...]
> i disse dage, er jo sikkert væk til den tid. Derfor tænkte jeg på, om jeg
> kunne blive "lidt" solskoldet i et solarie, og så gå meget i vandet de

Hvorfor ikke bare bruge solcreme for at undgå at blive rød?
Det er en myte at man skal være rød først, for at blive brun! Huden bliver
rød når du har fået "for meget"...

Brian

Fra : T.Liljeberg

Dato : 04-07-06 22:06

On Tue, 4 Jul 2006 20:47:00 +0200, in dk.videnskab "Sven"
<nogen@med.ca> wrote:

> [...]
>i disse dage, er jo sikkert væk til den tid. Derfor tænkte jeg på, om jeg
>kunne blive "lidt" solskoldet i et solarie, og så gå meget i vandet de

Solskoldning kan ikke anbefales, hvis man gerne vil undgå hudkræft.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-07-06 23:14

Sven skrev:

> Mit problem er, at jeg som regel hurtigt bliver solskoldet i et solarium, og
> jeg skal en uge til gran Canaria i August, så den "sol"farve jeg har opnået
> i disse dage, er jo sikkert væk til den tid.

Nej. Den beskyttelse du har fået af at få lidt sol nu, forsvinder
ikke så hurtigt. Det tager en vinter at komme af med sin kulør
igen. Bare tag sol i små doser. Glem det der med at sidde og
blive opløst i havvand. Det er nemmere at solbade i en halv time
og så tage tøj på.

--
Bertel

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 04-07-06 20:42

Sven wrote:

> Hej.
> Hvis man sidder i vand til halsen i badebukser, bliver man så
> solbrændt/solskoldet på den del af kroppen som er under vand?

Hej Sven

UV-lys når kun ca. 1/2-1,5 meter ned i vandet. Så huden tættest ved
vandoverfladen burde blive noget solbrændt.

Her forudsætter jeg at testpersonen ikke har plantet sig i algesuppe
eller andre planter

Sun Exposure: Precautions and Protection:
http://ohioline.osu.edu/hyg-fact/5000/5550.html
Citat: "...Ultraviolet rays penetrate water but lose half their
intensity. Nevertheless, burning can occur on parts of the body
submerged in the water..."

Ultraviolet radiation: global solar UV index:
http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs271/en/
Citat: "...Water offers only minimal protection from UV radiation, and
reflections from water can enhance your UV radiation exposure..."

Sun Protection:
http://www.albinism.org/publications/sunprotection.html
Citat: "...As much as 96% of ultraviolet rays can penetrate clear water..."

Sun and the Beach:
http://www.shareyourstate.com/water/sunnbeach.htm
Citat: "...Cloudy days may be deceiving as the clouds only block about
twenty percent of UV radiation, this is also true when swimming
in the water (the UV rays can still reach you)..."

Der står lidt mere om UV-lys generelt:
http://da.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_lys

-

Følgende gælder med stor sikkerhed kun UVA-lys - nok ikke UVB-lys:

Ultraviolet Light and Its Role in Predation in Fish
How Fool-a-Fish Was Discovered
By Milan Jeckle M. D.
http://www.halibut.net/What-Fish-See.htm
Citat: "...
Only because of ultraviolet vision are fish able to see objects more
than 40 feet away either by reflection or silhouettes.
Other scientific articles report there is sufficient ultraviolet light
transmission to support ultraviolet vision for up to one half mile in
clear water. So in summary, I was reading quality scientific research
articles that were reporting that ultraviolet traveled through water at
least 700 feet and maybe as much as 2,500 feet before it was absorbed,
unlike visible light which is completely absorbed in the first 40 feet.
The result was the scientific recognition that bony fish and birds have
a Rodopsin protein in their retinas which reacts to the ultraviolet
wavelengths around 360 nm, a wavelength totally invisible to humans. We
also discovered that insects, shrimp and crabs have similar keen
ultraviolet vision. Indeed, insects and birds have brilliant
ultraviolet reflecting plumage, feathers and body parts clearly
identifying species, sexual differences and state of health to each
other, though to the human eye they may all look alike.
...."

/Glenn

Fra : Sven

Dato : 04-07-06 20:48

> UV-lys når kun ca. 1/2-1,5 meter ned i vandet. Så huden tættest ved
> vandoverfladen burde blive noget solbrændt.

Mange tak for svaret, Glenn. Min plan om solarie "solskoldethed" og Gran
Canaria er hermed skrinlagt. jeg må finde på noget andet

> Her forudsætter jeg at testpersonen ikke har plantet sig i algesuppe eller
> andre planter

Nej, det er i "rent" havvand (atlanterhavet) ved Gran Canaria, altså
saltvand.

Sven

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 04-07-06 22:09

Sven wrote:

> Mange tak for svaret, Glenn. Min plan om solarie "solskoldethed" og Gran
> Canaria er hermed skrinlagt. jeg må finde på noget andet

Hej Sven

Jeg har forsøgt at finde kilder til de 1/2-1,5 meter og jeg har fundet
et par - i klart vand trænger 12% af UVB ned til 5 m. I "uklart vand"
(med opløst Carbon) trænger ca. 5% ca. 3 cm:

http://www.macam.com/refer.htm
http://www.google.com/search?q=cache:www.macam.com/refer.htm
Citat: "...
Penetration of solar UVB radiation in shallow tropical waters and its
potential biological effects on coral reef; results from the central
Indian Ocean and Andaman Sea.
Ed (UVB) at 5 m depth was found to decrease to 12% of the incident
irradiance at the mid ocean atoll, to 2% for the high island site, and
to 0.4% in the turbid waters of the inshore reef. A 1% Ed(UVB) depth was
computed for each site and found to be 11, 6 and 3 m respectively.
...."

Her er andre:

Amphibians and Ultraviolet Radiation:
http://www.yorku.ca/lel/
Citat: "...
The more DOC, the less UVB that will penetrate beyond just the upper
surface layers of water. For example, in a marsh with 13 mg C per liter
of water, the surface level of UVB was reduced to 55% at just 1.4 cm
deep; at 3.0 cm, the UVB was less than 5% of surface values, and at 5 cm
depth, the UVB was just 2% of surface. Essentially, for aquatic sites
with colored water, surface level UVB will not penetrate beyond the top
few centimeters, with nearly all UVB attenuated by 10 cm depth.
Furthermore, surveys of high altitude lakes in mountains of western
North America showed that even relatively clear water still had enough
DOC to attenuate UVB to below the amount of UVB known to harm amphibian
embryos.
...."

Penetration of solar radiation into the waters of Messina Strait (Italy):
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=16485659&dopt=Abstract
Citat: "...
The spectral penetration of solar radiation, especially UVB radiation,
was significantly different in the three stations of the Strait with
respect to the two stations studied in the open sea. This shows that
variations in the spectral attenuation along the water column can be
used as an indicator of properties of the water body.
...."

Radiometer UVB Sensor for Underwater with NIST Certification:
http://www.professionalequipment.com/xq/ASP/ProductID.3417/id.13/subID.435/qx/default.htm
Citat: "...
Sea level solar radiation under 3mm total ozone column, clear sky:
overhead sun: approx. 0.32 W/m2 (5.5 MED/Hr)
...."

mvh/Glenn

Fra : Ole

Dato : 05-07-06 01:45

"Sven" <nogen@med.ca> wrote in news:44a98b0e$0$60778$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> Hej.
> Hvis man sidder i vand til halsen i badebukser, bliver man så
> solbrændt/solskoldet på den del af kroppen som er under vand?

Sidder man i l... til halsen, bliver man brun over det hele.

Fra : Martin Andersen

Dato : 10-07-06 01:21

Sven wrote:
> Hej.
> Hvis man sidder i vand til halsen i badebukser, bliver man så
> solbrændt/solskoldet på den del af kroppen som er under vand?

Jeg kidnapper lige tråden til, at spørge ind til om en teori jeg har fundet på
kan have noget på sig.

Det går ud på hvorvidt små perler af vand på huden (som når man kommer op af
badevandet ved en strand), kan accelerere solskoldethed i og med de måske kunne
fungere som en række små forstørrelsesglas? De ville givetvis hurtigt være
fordampet (vel efter en 5-10 minutter) og fordampningen ville virke afkølende,
men effekten kunne også være tilstede i al den tid man pløjede rundt ude i
vandet kun delvist under overfladen.

Det er bare en løssluppen teori jeg har tænkt på og mange andre faktorer kunne
selvfølgelig være medvirkende til at give den samme illusion. F.eks. solcreme
der bliver skyllet af pga badeturen og at "tid til strandbadning"-vejr også er
"nu bliver du solskoldet igen, dit store fjols"-vejr.

Jeg er klar over at kroppen "over all" ikke bliver ramt af mere uv-lys pga
vanddråberne, men den punktmæssige koncentration af lyset kunne måske være
slemmere end den lavere gennemsnitskoncentration.

PS: der er en reel mulighed for at jeg har fået solstik ;)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-07-06 02:11

Martin Andersen skrev:

> Det går ud på hvorvidt små perler af vand på huden (som når man kommer op af
> badevandet ved en strand), kan accelerere solskoldethed i og med de måske kunne
> fungere som en række små forstørrelsesglas?

De kan ikke få flere stråler til at ramme huden end hvis de ikke
sidder der, så den samlede solbrændthed bliver den samme, men det
kan godt ske at man blive en smule fregnet i sin solbrændthed
fordi dråberne samler noget stråling. Det er dog næppe målbart.
Det kan f.eks. være at brændvidden er så stor at strålerne næsten
ikke samles inden de rammer huden.

--
Bertel

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 10-07-06 10:08

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

> [...]
> fordi dråberne samler noget stråling. Det er dog næppe målbart.
> Det kan f.eks. være at brændvidden er så stor at strålerne næsten

Det er også ret afgørende (specielt or det oprindelige spørgsmål) i
hvor høj grad vand er gennemtrængeligt for UV lys.

Ifølge http://da.wikipedia.org/wiki/Ultraviolet_lys:

"Det skadelige UVB-lys fra solen, trænger langt ned i klart vand. Da
UVA-lys også er tilstede betyder det at vi faktisk kan blive brune
under i klart vand, dog bliver bliver UVB-lys (ligesom UVA-lys) dæmpet
en del, især hvis vandet er uklart af alger."

Da dråberne er ret små, er dæmpningen nok minimal. Så man kan godt
forestille sig, at man bliver solbrændt i "fregner", hvis dråberne
ellers holder længe nok.

Torben

Fra : John Larsson

Dato : 10-07-06 08:25

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> writes:

>Åh for pokker ja, jeg glemte at det er anderledes med ultraviolet
>lys.

Og hvad er det så der gør buschauffører solbrændte? Det er specielt
langtursbusserne der laves som de rene solarier for føreren.

John

Fra : John Larsson

Dato : 10-07-06 08:30

Martin Andersen <dur@ikke.nu> writes:
> [...]
>være
>slemmere end den lavere gennemsnitskoncentration.

Det er ikke vanddråberne der bruner, men det salt der bliver tilbage på
huden. Saltet har en tendens til at dehydrere det øverste lag af huden og
det fremmer "stegningen". Det er nøjatigt som med flæskesværen!

John