Huden omkring skæghårene
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 30-06-06 01:03

Nogen her der ved hvorfor huden omkring der hvor ens skæghår gror altid
synes lidt mørkere eller grålig end den omkringliggende (normale) hud?

--
regards, Peter B. Perlsø - liberterran.org - antipartiet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : Max

Dato : 30-06-06 14:33

Hej Peter

> Nogen her der ved hvorfor huden omkring der hvor ens skæghår gror
> altid synes lidt mørkere eller grålig end den omkringliggende
> (normale) hud?

Den iagtagelse kan jeg selt ikke følge dig i, min hud har samme
farve med skæg som uden skæg.

Mvh Max.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-06-06 15:59

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev >
> Den iagtagelse kan jeg selt ikke følge dig i, min hud har samme
> farve med skæg som uden skæg.

Så er hulemanden, vor kære statsminister nok misundelig på dig, han er helt
blå i underansigtet. Og vist nok også andre steder, ellers kan man vel ikke
komme i Kraks?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 30-06-06 17:36

Hej Preben

> Så er hulemanden, vor kære statsminister nok misundelig på dig, han
> er helt blå i underansigtet. Og vist nok også andre steder, ellers

Ja, men det skyldes jo ikke at huden har en anden farve, det
er jo en ren optisk effekt.

Mvh Max

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-06 13:49

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev >
>
> Så er hulemanden, vor kære statsminister nok misundelig på dig, han er helt
> blå i underansigtet.

Det skyldes da vistnok at han fra starten nægtede at lade sig pudre,
inden han skulle i fjernsynet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 30-06-06 17:31

Max skrev:
> Hej Peter

> Den iagtagelse kan jeg selt ikke følge dig i, min hud har samme
> farve med skæg som uden skæg.

Det kan du da ikke mene. Hvis du nu er blevet godt solbrændt,
og derefter fjerner skægget, så tror jeg der er en betydelig
farveforskel. Det samme gælder, hvis du lader dig klippe rigtig
"sommerkort" efter at du er blevet solbrændt. Så kan der godt
være nogle temmelig blege kanter.

Men ellers er jeg enig i at de dersens "wannabe"-skægstubbe
godt kan give fjæset et gråblåt skær. :·)

--
Herluf

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 30-06-06 16:04

Peter Bjørn Perlsø skrev:
> Nogen her der ved hvorfor huden omkring der hvor ens skæghår gror altid
> synes lidt mørkere eller grålig end den omkringliggende (normale) hud?

Jeg vil tro det er fordi man lige kan ane det nye skæg-hår lige under huden.

VH
Kasper

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 30-06-06 16:06

Kasper Malmberg skrev:

> Jeg vil tro det er fordi man lige kan ane det nye skæg-hår lige under
> huden.

Vil lige tilføje udtrykket "five o'clock shadow"

VH
Kasper

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-06-06 16:35

peter@DIESPAMMERDIE.dk (Peter Bjørn Perlsø) writes:

> Nogen her der ved hvorfor huden omkring der hvor ens skæghår gror altid
> synes lidt mørkere eller grålig end den omkringliggende (normale) hud?

Mon ikke det er fordi du har mørke skæghår?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin Andersen

Dato : 30-06-06 18:57

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> Nogen her der ved hvorfor huden omkring der hvor ens skæghår gror altid
> synes lidt mørkere eller grålig end den omkringliggende (normale) hud?

Hos Homer Simpson er det brunt

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-06 13:48

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Nogen her der ved hvorfor huden omkring der hvor ens skæghår gror altid
> synes lidt mørkere eller grålig end den omkringliggende (normale) hud?

Fordi du ikke barberer dig tæt nok. Det er skægstubberne der er synlige
- men du er måske først lige begyndt at barbere dig dagligt?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 01-07-06 17:46

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Fordi du ikke barberer dig tæt nok. Det er skægstubberne der er synlige
> - men du er måske først lige begyndt at barbere dig dagligt?

Jeg bareberer mig som oftest ugentligt. Og nej, det er ikek
skægstubbene, det er decideret *huden* der grå, ja nårmest blå-lig nær
hvor håret gror ud.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-07-06 18:45

Peter Bjørn Perlsø <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote:

> Jeg bareberer mig som oftest ugentligt.

Så må du jo stadig have 'dunede' kinder. Ja, det er jo efterhånden nogle
år siden vi har set hinanden ...

> Og nej, det er ikke skægstubbene, det er decideret *huden* der grå, ja
> nårmest blå-lig nær hvor håret gror ud.

Det er det du tror. Skægstubbene ses stadig, også lige efter en
nybarbering. Der er vel 2-3 mm skægstubbe man ikke får med. Og selv om
den ikke kommer ud over huden, så kan den godt anes /gennem/ huden.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 10-08-06 13:35

Peter Bjørn Perlsø skrev:
> Nogen her der ved hvorfor huden omkring der hvor ens skæghår gror altid
> synes lidt mørkere eller grålig end den omkringliggende (normale) hud?

Hej

Det er fordi der sidder pigment epitelceller nede i hårkanalen. Hvis man
f.eks. smører selvbruner i ansigtet eller andre steder, så vil man helt
tæt på bemærke at områderne omkring hårsække er mørkere. Simpelthen
fordi der dannes mere pigment her

Det bruges i medicinsk behandling af folk med Vitiligo og andre
pigmentsygdomme. Her forsvinder pigmentet i huden, og folk bliver blege
(lidt som Michael Jackson) - men hvis man bruger en acetoneholdig creme
vil man blive mørkere og det starter som pletter omkring hårrene og det
breder sig ud i resten af huden herfra.

Jesper