Svejseøjne
Fra : Empitris

Dato : 27-06-06 13:26

Kan blinde også få svejseøjne?

/Empitris

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 27-06-06 13:49

"Empitris hotmail.com>" <empitris@<fjern_mig> skrev i en meddelelse
news:44a123e9$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Kan blinde også få svejseøjne?

Hvis de har en hornhinde og smertesans deri, så kan jeg ikke se hvorfor
ikke.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Max

Dato : 27-06-06 13:58

Hej

> Kan blinde også få svejseøjne?

Det kan ikke sådan lige besvares, men svejseøjne er
en forbrænding på hornhinden, så kan du selv finde
svaret .

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 27-06-06 19:34

Empitris:

> Kan blinde også få svejseøjne?

Ja, absolut. (Hvis de har åbne øjne.)

Svejseøjne har intet med synssansen at gøre, men er en forbrænding af
bindehinden (ikke hornhinden).

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Max

Dato : 27-06-06 19:46

Hej Niels

> Svejseøjne har intet med synssansen at gøre, men er en forbrænding af
> bindehinden (ikke hornhinden).

Begrebet bindehinde har jeg nu aldrig hørt, hvad er det.

http://www.sundhedsinformation.dk/readarticle.asp?articleid=1304&menuid=630

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 28-06-06 21:42

Max:

> Begrebet bindehinde har jeg nu aldrig hørt, hvad er det.

Det er det tynde bindevævslag, som dækker det hvide i øjnene og slår
sig over på øjenlågenes inderside. Selvom jeg vil medgive, at
hornhinden også kan være påvirket (og særligt smertende), så er det
bindehinden, der føles som sand og bliver rød og - iøjefaldende.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-06-06 22:30

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> hornhinden også kan være påvirket (og særligt smertende), så er det
> bindehinden, der føles som sand og bliver rød og - iøjefaldende.

Nu er det meget længe siden jeg 'svejsede for meget i dagslys', men mener at
kunne huske at det også var fulgt af en vis synsforstyrrelse, vistnok lidt
diset udsigt? Kan det komme fra en ristninng af synscellerne, eller er det
bare hinden der bliver grå?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : N. Foldager

Dato : 29-06-06 21:18

Preben Riis Sørensen:

> [...]
> diset udsigt? Kan det komme fra en ristninng af synscellerne, eller er det

Det kan være lidt af hvert. Nu er en "ristning" af synscellerne jo så
voldsomt et udtryk. Men har du set ind i svejseflammen, blot et kort
øjeblik (og væsentligt kortere end svejseøjne kræver), så kan det
selvfølgelig sløre dit syn.

Ved svejseøjne vil en hævelse af hornhindens cellelag kunne give et
diset indtryk (evt. med haloo omkring punktformige lyskilder). Dertil
vil hele betændelsestilstanden i øjet give anledning til tåreflod, som
jo også vil genere synet (selvom bindehinden giver følelsen af tørhed
og sand i øjnene.)

Venlig hilsen

Niels Foldager