Hvordan drejer en vindmølle rundt?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 21-06-06 22:28

Ikke *vingerne* altså - men 'møllehatten'?

Når man kigger på en mølle (med det blotte øje), ser man intet, der kunne
minde om et anemometer - men der må da være én eller anden sensor inde i
billedet!(?)

Når møllehatten drejer, hvor hurtigt foregår det da? Jeg synes aldrig, jeg
har bemærket en sådan bevægelse!

Er der mon en 'mekanisme', der opretholder (nogenlunde) konstant orientering
i vejrsituationer, hvor vindretningen varierer meget?
--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-06-06 23:26

"Hans Henrik Hansen" <h2vhspam@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
orientering
> i vejrsituationer, hvor vindretningen varierer meget?

Der behøves ikke noget anemometer, generatoren reguleres så omdrejningerne
holdes konstant uanset vindstød, stigende vind, etc., men der sidder en
vindretningsmåler et eller andet sted. Og så drejes møllen op i vinden,
langsomt som du bemærker, for ellers ville et lille vindspring blive taget
for højtideligt, og et hurtigt drej belaster vingerne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-06-06 13:32

> [...]
> orientering
> i vejrsituationer, hvor vindretningen varierer meget?

Det er den lille vind"mølle" du ser, der sørger for at møllen "krøjer" op
mod vinden.
Elektronikken sørger for at retningen, der drejes skifter så ledningerne
ikke
vikles sammen.

Per A. Hansen

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 23-06-06 14:34

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> writes:

> Elektronikken sørger for at retningen, der drejes skifter så
> ledningerne ikke vikles sammen.

Det ville da ellers være nemt at lave et drejeled til ledningen, så
hvorfor egentlig? Og da vindretningen i reglen skifter kontinuert,
vil en afsnoningsmekanisme betyde, at toppen nogle gange skulle drejes
næsten 360 grader.

Torben

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-06-06 14:38

torbenm@app-4.diku.dk (Torben Ægidius Mogensen) writes:

> [...]
> hvorfor egentlig? Og da vindretningen i reglen skifter kontinuert,
> vil en afsnoningsmekanisme betyde, at toppen nogle gange skulle drejes

Det er nogle pænt store kabelstørrelser, og der er mere end en leder,
så et drejeled bliver noget kompliceret. Der er slæk nok i kablet til
en 3-4 omgange i hver retning fra udgangspunktet, så det er
forholdsvist sjældent at det bliver nødvendigt at rette kablerne ud.

--
// Wegge
Min begrundelse for at betragte Arne Wilstrup som en paphat:

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-06-06 17:16

Den 23.06.2006 kl. 15:37:40 skrev Anders Wegge Jakobsen
<wegge@obelix.wegge.dk>:

> [...]
> en 3-4 omgange i hver retning fra udgangspunktet, så det er
> forholdsvist sjældent at det bliver nødvendigt at rette kablerne ud.

Jeg forstår så ikke hvorfor man ikke laver møllen så krøjningen er koblet
til vingeaksen, så ville problemet ikke eksistere (hm - skulle jeg have
været på patentkontoret med det her

Mvh
Martin

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-06-06 17:25

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Jeg forstår så ikke hvorfor man ikke laver møllen så krøjningen er
> koblet til vingeaksen, så ville problemet ikke eksistere (hm -
> skulle jeg have været på patentkontoret med det her

Ikke forstået?

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 25-06-06 22:39

Anders Wegge Jakobsen wrote:

> Ikke forstået?

Næh, det kunne jeg osse godt tænke mig at få uddybet lidt (mere) - men
ansøgningen ligger måske allerede på patentbureauet? :)

Iøvrigt tak for de mange gode svar.

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-06-06 22:43

Hans Henrik Hansen skrev:

> Næh, det kunne jeg osse godt tænke mig at få uddybet lidt (mere) - men
> ansøgningen ligger måske allerede på patentbureauet? :)

Den vil blive afvist. Tilfældigvis så jeg en del af udsendelsen i
dag om vindmøllerne, og en af de *temmelig* mange testmøller der
er (eller har været) opsat, var en med to vinger og ingen speciel
krøjningsanordning. Vi fik ikke forklaret hvordan, men den skulle
selv kunne dreje rigtigt op i vinden.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 25-06-06 23:51

Den 25.06.2006 kl. 23:39 skrev Hans Henrik Hansen <h2vhspam@webspeed.dk>:

> Næh, det kunne jeg osse godt tænke mig at få uddybet lidt (mere) - men
> ansøgningen ligger måske allerede på patentbureauet? :)

Det er vist ikke så vanskeligt at forestille sig, hvis du ved hvordan et
differentiale fungerer.

Mvh
Martin

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-06-06 00:12

> Det er vist ikke så vanskeligt at forestille sig, hvis du ved hvordan
> et differentiale fungerer.

Det giver ikke mere mening. Krøjning af nacellen skaber snoede
kabler, uanset hvor energien til krøjningen kommer fra.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-06-06 09:36

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse
> Det giver ikke mere mening. Krøjning af nacellen skaber snoede
> kabler, uanset hvor energien til krøjningen kommer fra.

Som jeg forstår det:
Generatoren er fastmonteret lodret, et differentiale sørger for vinkling af
aksen, og at aksen kan pege i en vilkårlig retning.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-06 09:55

Martin Højriis Kristensen skrev:

> Som jeg forstår det:
> Generatoren er fastmonteret lodret

Så burde man da montere den fast i toppen af 'halsen' og nøjes
med at lade vingehuset dreje. Så er man helt fri for snoede
ledninger.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-06-06 09:57

> Så burde man da montere den fast i toppen af 'halsen' og nøjes
> med at lade vingehuset dreje. Så er man helt fri for snoede
> ledninger.

Jeg tror da også det netop var det Martin Larsen mente.
Min forklaring gik på hans ide, ikke den måde møller er lavet på i dag.

Fra : alexbo

Dato : 26-06-06 10:11

"Martin Højriis Kristensen" skrev

> Som jeg forstår det:
> Generatoren er fastmonteret lodret, et differentiale sørger for vinkling
> af aksen, og at aksen kan pege i en vilkårlig retning.

Et differentiale i sig selv vinkler ikke noget, det kan muliggøre
hastighedsforskelle på to ind eller udgangsaksler.
Det er praktisk på en bil hvor hjulene ikke kører lige hurtigt rundt om
hjørnet.
Hvad man kan bruge det til i en vindmølle kan jeg ikke se.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-06 10:37

alexbo skrev:

> Et differentiale i sig selv vinkler ikke noget, det kan muliggøre
> hastighedsforskelle på to ind eller udgangsaksler.

Det er jo rigtigt nok.

> Det er praktisk på en bil hvor hjulene ikke kører lige hurtigt rundt om
> hjørnet.

Ja - men på bilen vinkler det faktisk samtidig kraftoverførslen.

> Hvad man kan bruge det til i en vindmølle kan jeg ikke se.

Det tror jeg nu godt du kan. Men det havde været mere rigtigt at
skrive det på en anden måde.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 26-06-06 11:47

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Ja - men på bilen vinkler det faktisk samtidig kraftoverførslen.
Nja, langt de fleste biler har parallelliggende krumtap og trækaskler,
motoren står på tværs i bilen, og trækker på forhjulene,
der skal ikke vikles kraftoverførsel.
Det gælder kun biler med langsliggende motor at det er nødvendigt at vinkle.

> Det tror jeg nu godt du kan. Men det havde været mere rigtigt at
> skrive det på en anden måde.

Jamen der skal ikke bruges noget differentiale, der skal bruges et
vinkelgear, som på en hånddrevet hjulpisker.
Hvis man bruger et diffenrentiale, vil trækket fra vingerne forsvinde ud i
den tomme ende af differentialet.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-06-06 12:03

> [...]
> vinkelgear, som på en hånddrevet hjulpisker.
> Hvis man bruger et diffenrentiale, vil trækket fra vingerne forsvinde ud i

Hvorfor skrev du ikke det med det samme, istedet for at insistere på at du
ingenting forstod pga et forkert ordvalg?
Ja, det er en videnskabsgruppe, og ja, vi skal bruge de rette ord, men det
betyder ikke at man ikke må forsøge at forstå hvad folk mener, og derefter
korrigere deres fejlopfattelser.

Og jeg genbrugte forøvrigt bare Martin Larsens ord, jeg har ikke sat mig ind
i om ordet differentiale kan spænde over den mekaniske komponent, som jeg
kunne regne ud at han mente.

Fra : alexbo

Dato : 26-06-06 13:25

"Martin Højriis Kristensen" skrev >
> Hvorfor skrev du ikke det med det samme, istedet for at insistere på at du
> ingenting forstod pga et forkert ordvalg?

Jeg skrev ikke at jeg ingenting forstod, jeg skrev at jeg ikke kunne se
meningen med et differentiale i en mølle.

Et vinkelgear har siddet i møller siden tidernes morgen, en ganske
almindelig kornmølle vikler trækket fra vingerne til den lodrette aksel der
trækker møllestenene.
Der kan møllehatten dreje et ubegrænset antal gange rundt uden betydning for
trækket, det ville så være naturligt at erstatte møllestenene med en
generator, når man ikke har gjort det på den måde er der nok en god grund.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-06-06 12:11

alexbo skrev:

> Nja, langt de fleste biler har parallelliggende krumtap og trækaskler,

Ups, ja, det har de jo også. Da jeg studerede eksploderede
tegninger med gear, differentialer og den slags, var bilerne
baghjulstrukne med kardanaksel og hele molevitten.

--
Bertel

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-06-06 12:38

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> [...]
>

> Som jeg forstår det: Generatoren er fastmonteret lodret, et
> differentiale sørger for vinkling af aksen, og at aksen kan pege i

Det lyder saft-susemig dyrt. Og så er der problemet med at få trukket
2 gange hydraulik og en 4-leder ud i rotoren. Det er slemt nok med
slæberinge og drejeled.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-06-06 13:21

> Det lyder saft-susemig dyrt. Og så er der problemet med at få trukket
> 2 gange hydraulik og en 4-leder ud i rotoren. Det er slemt nok med
> slæberinge og drejeled.

Ja, jeg forestiller mig dog at modellen kunne virke fint nok med små møller
med faste vinger uden behov for sensorer eller aktuatorer i selve rotoren.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-06-06 13:44

> [...]

> Ja, jeg forestiller mig dog at modellen kunne virke fint nok med små
> møller med faste vinger uden behov for sensorer eller aktuatorer i

Princippet bliver brugt i en del vindmøller der pumper vand op til
kreaturvanding etc, men jeg ville ikke løbe an på den opstilling til
en el-producerende mølle. Der er iøvrigt et andet problem: Uanset hvor
lille en mølle er, skal der være en mulighed for at bremse den, og
hvis bremsen skal sidde på den lodrette aksel, bliver det godtnok en
uhyrlig belastning der kan komme på vinkelgearet i stormvejr. Og
anbringer vi bremsen på rotorakslen, har vi den samme ballade.

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-06-06 14:12

Den 26.06.2006 kl. 14:44 skrev Anders Wegge Jakobsen
<wegge@obelix.wegge.dk>:

> [...]
> uhyrlig belastning der kan komme på vinkelgearet i stormvejr. Og
> anbringer vi bremsen på rotorakslen, har vi den samme ballade.

Jeg tror du er bundet af at have svært ved at forestille dig andet end
Vestas design
Der er mange komponenter der skal integreres i et optimalt design, og det
bliver nok for vidtløftigt at pladre om det her.

Mvh
Martin

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-06-06 14:21

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Jeg tror du er bundet af at have svært ved at forestille dig andet
> end Vestas design

Biksen hed NEG Micon, da jeg arbejdede der Men du har ret, jeg
har lidt svært ved at tage en mølle mindre end en MW helt alvorligt.

> Der er mange komponenter der skal integreres i et optimalt design,
> og det bliver nok for vidtløftigt at pladre om det her.

I mangel af en dk.teknik overgruppe, kan vi vel lige så godt
fortsætte her.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 26-06-06 14:21

> [...]
> hvis bremsen skal sidde på den lodrette aksel, bliver det godtnok en
> uhyrlig belastning der kan komme på vinkelgearet i stormvejr.

Hvorfor bliver det så galt?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 26-06-06 14:48

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor bliver det så galt?

På grund af den alt andet end jævne belastning der kommer i sådan en
situation.

Fra : Max

Dato : 23-06-06 17:30

Hej Martin

> Jeg forstår så ikke hvorfor man ikke laver møllen så krøjningen er
> koblet til vingeaksen, så ville problemet ikke eksistere (hm - skulle
> jeg have været på patentkontoret med det her

Så tag lige den med hvor møllevingerne står lodret, den er nemlig
ligeglad med vindretningen :)

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-06-06 17:46

Max skrev:
> Hej Martin

> Så tag lige den med hvor møllevingerne står lodret, den er
> nemlig ligeglad med vindretningen :)

Hvad mener du nu?
Ud af tre møllevinger kan kun én ad gangen stå lodret.
Enten den der vender lodret opad, eller den, der vender
lodret nedad. Og hvad har det med krøjningen at gøre?

--
Herluf :·)

Fra : Max

Dato : 23-06-06 18:01

Hej Herluf

> Hvad mener du nu?
> Ud af tre møllevinger kan kun én ad gangen stå lodret.

Et helt andet design

http://www.michaelbradley.info/lowtech/windmotor.html

Mvh Max

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-06-06 18:26

Max skrev:
> Hej Herluf

> Et helt andet design
> http://www.michaelbradley.info/lowtech/windmotor.html

Nåh. En Savonius-rotor eller en Darrieus-rotor. Jo, dem
kender jeg da godt. Men tror du de kommer til at lave
noget "seriøst" energi til os?

--
Herluf :·)

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-06-06 18:46

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> NÃ¥h. En Savonius-rotor eller en Darrieus-rotor. Jo, dem
> kender jeg da godt. Men tror du de kommer til at lave
> noget "seriøst" energi til os?

Hvis det ikke lige var for vedligeholdelsesproblemerne med bundlejet,
ville det faktisk være en udmærket konstruktion.

Fra : Max

Dato : 23-06-06 20:03

Hej Herluf

> kender jeg da godt. Men tror du de kommer til at lave
> noget "seriøst" energi til os?

Måske, det er jo en model man har tænkt lidt på
at bruge i skibsfarten.

Mvh Max

Fra : Per A. Hansen

Dato : 26-06-06 16:53

news.tblwsrkoiz7q9u@quercus.opasia.dk...

> Jeg forstår så ikke hvorfor man ikke laver møllen så krøjningen er koblet
> til vingeaksen, så ville problemet ikke eksistere (hm - skulle jeg have
> været på patentkontoret med det her

Det løser ingen problemer.
Elektronikken sørger for det fornødne - at kablerne ikke snor mere end
en enkelt omdrejning i samme retning - dels sørger for at der krøjes ud af
vinden
ved for store vindhastigheder.

Per A. Hansen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 24-06-06 09:58

""Torben Ægidius Mogensen"" <torbenm@app-4.diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvorfor egentlig? Og da vindretningen i reglen skifter kontinuert,
> vil en afsnoningsmekanisme betyde, at toppen nogle gange skulle drejes

Der er tale om et helt bundt lange, svære kabler, der ikke kan forsynes med
drejeled. Det er heller ikke nødvendigt, da elektronikken nøje følger med
i snoningerne - derfor følger krøjningerne ikke altid den korteste vej!
Der er sensorer, der finder vindretningen - og der er en vindmåler, der
forsyner
elektronikken med data, så vingerne krøjes ud af vinden, hvis
vindhastigheden
overstiger et vist niveau for at undgå løbskkørsel. I stormvejr står
vindmøllerne
stille.
Alle de nævnte data kan i øvrigt overvåges centralt .
Ovenstående gælder for de netstyrede vindmøller, hvor omdrejningstallet
holdes
konstant - eller rettere sagt - generatoren kører synkront med
netfrekvensen.
Måske er der en lidt afvigende form for styring på de store møller med
frekvensomformere -
det har jeg ikke helt present.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-06-06 22:56

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev >
> Det er den lille vind"mølle" du ser, der sørger for at møllen "krøjer" op
> mod vinden.

Hvordan skulle den virke/dreje møllen?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-06-06 01:27

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> [...]

> koblet til vingeaksen, så ville problemet ikke eksistere (hm - skulle
> jeg have været på patentkontoret med det her

Med den konstruktion skal krøjemekanismen kunne optage hele det
kraftmoment der overføres til den lodrette generatoraksel. Det tror jeg
er dyrere at opnå end et snobart kabel og lidt elektronik som holder
styr på snoningerne og krøjer det ret efter behov.

--
Henning Makholm "Luk munden og se begavet ud!"

Fra : John Larsson

Dato : 24-06-06 08:35

>Nåh. En Savonius-rotor eller en Darrieus-rotor. Jo, dem
>kender jeg da godt. Men tror du de kommer til at lave
>noget "seriøst" energi til os?

De aller første vindmøller fra Persien havde faktisk lodret aksel og var
altså ikke afhængige af et besværligt vinkelgear for at dreje møllestenen
rundt. De var endda forsynet med en drejelig skærm for at give turbinen
mere effekt.

Dét jeg synes er fejlen ved den dominerende vindkraftmølle idag, er at man
har låst sig fast på en generator oppe i tårnhatten. Idag er det jo ikke
noget problem at lave effektive vinkelgear til store effekter, så hvorfor
"snoede ledninger"! Konstruktionen ville blive enklere/lettere af tårn og
møllehat og man kunne tillade sig en solid og meget lidt
vedligeholdelseskrævende generator i kontakt med terra firma!

John

Fra : Martin Larsen

Dato : 24-06-06 10:13

Den 24.06.2006 kl. 09:35:03 skrev John Larsson
<john_larsson@net.dialog.dk>:

> [...]
> møllehat og man kunne tillade sig en solid og meget lidt
> vedligeholdelseskrævende generator i kontakt med terra firma!

Jeg hørte nylig noget om at der var en flaskehals for nogle
møllefabrikanter med leverancer af gear. Så der er tilsyneladende et
teknisk/økonomisk problem der.

"Vestas er nu sat skakmat af sine nærmeste konkurrenter. Simens i Brande
har købt Tysklands store gearfabrik og inderne har købt Vestas's
samarbejdspartner i Belgien: Hansen Gear."

Mvh
Martin