Hvad mon en biolog ville sige til dette
Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-06 19:10

I dagens JP kan man på:

<http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3800238>

se følgende læserbrev:

> [...]
>Wald, men ikke hos mennesket, hvad Wald forklarede med, at mennesket er
>et kulturvæsen.
>
>Så i stedet for at menneskeliggøre hvalerne burde Peter Mollerup
>snarere støtte Grønland og Færøerne, der har erfaringer med hvalerne.
>
>Ved at holde antallet af hvaler nede på et bæredygtigt niveau blandt de
>hvaler, der er for mange af, vil de sjældne, udryddelsestruede hvaler,
>som f.eks. blåhvalen, bedre kunne klare sig i konkurrencen om maden.
>Det er jo langtfra alle hvalarter, der er udryddelsestruede. Ingen
>fornuftig person vil tillade drab på de sjældne arter.

Gad vide hvad en biolog ville sige til det?

FUT dk.videnskab. ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-06-06 19:21

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev

Sikke noget vås.

En, i mere end en forstand, vandrehistorie.

Kunne der være lidt rigtigt i. Og hvorfor skulle hvaler i overtal ikke
udnyttes, hvis det kunne ske på en etisk forsvarlig måde. Det sidste er nok
der skoen trykker mest.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Rønne

Dato : 21-06-06 19:55

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev

> Sikke noget vås.

Jep.

> En, i mere end en forstand, vandrehistorie.

Som talt ud af min mund.

> Kunne der være lidt rigtigt i. Og hvorfor skulle hvaler i overtal ikke
> udnyttes, hvis det kunne ske på en etisk forsvarlig måde. Det sidste er nok
> der skoen trykker mest.

Kunne man måske også tale om at hvaler og fiskere konkurrerer om samme
ressourcer? I hvert fald i et eller andet omfang.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-06-06 22:17

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev
> Kunne man måske også tale om at hvaler og fiskere konkurrerer om samme
> ressourcer? I hvert fald i et eller andet omfang.

Jo, 100%, for selvom bardehvaler mest tager plankton og krill, er det jo
fiskeføde, der fjernes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 21-06-06 22:34

Hej

> Jo, 100%, for selvom bardehvaler mest tager plankton og krill, er det
> jo fiskeføde, der fjernes.

Jeg syntes jeg på et tidspunkt hørte noget om at manglen på de
store hvaler måske medførte en problematisk stigning i mængden
af plankton og krill.

Mvh Max

Fra : Per Rønne

Dato : 22-06-06 04:57

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Jeg syntes jeg på et tidspunkt hørte noget om at manglen på de
> store hvaler måske medførte en problematisk stigning i mængden
> af plankton og krill.

Som vel også øges med overfiskeriet; der er jo heller ikke nok fisk til
at æde denne plankton og krill.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Brian Lund

Dato : 22-06-06 01:48

> En, i mere end en forstand, vandrehistorie.

Var det ikke Disney der fandt på den i 50'erne, mener jeg at have hørt et
eller andet sted..?

Brian

Fra : Frank Leegaard

Dato : 22-06-06 00:00

"Per Rønne" wrote:
> I dagens JP kan man på:
>
> <http://www.jp.dk/meninger/ncartikel:aid=3800238>
>
> se følgende læserbrev:

> Gad vide hvad en biolog ville sige til det?
>
> FUT dk.videnskab. ...

Hans logik holder jo ikke, for så ville vores strande jo være oversået af
hvallig

--

/Frank Leegaard

Der grundlæggende tillægger indlæg der er skrevet under anonymitet
mindre vægt

Fra : Rado

Dato : 22-06-06 11:04

On Wed, 21 Jun 2006 20:09:35 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]

Ifølge nogle kilder skyldes det militærets brug af sonar:

"Ear-splitting military sonar is needlessly threatening whales and
other marine mammals throughout the world's oceans. Yet the U.S. Navy
has ignored NRDC's requests to take common-sense steps during
peacetime testing and training to protect marine life. In response to
this dangerous breach of our bedrock environmental laws, NRDC is
waging a campaign of courtroom action and public pressure to compel
the Navy to restrict its use of deadly sonar.

High-intensity sonar blasts whales with noise billions of times more
intense than levels known to disturb them and can cause their internal
organs to hemorrhage. Scientists have linked the use of mid-frequency
military sonar to hundreds of whale strandings, deaths and
disappearances around the world, in areas such as Alaska, the Bahamas,
Greece, the Canary Islands and Japan. Such sonar can also interfere
with a whale's hearing, affecting its ability to navigate, avoid
predators, find food, care for its young and, ultimately, survive. "

http://www.savebiogems.org/whales/

Der er godt nok ingen henvisninger til videnskabeligt materiale på
siden, men alene det at de tør trække militæret i retten kunne tyde på
at de må have noget rimeligt god dokumentation.

Selvmordsteorien er iøvrigt noget betænkelig synes jeg, for hvaler
ånder jo luft, så hvis de skulle begå sekvmord ville de vel nærmere
drukne sig selv, end søge på land. Det sidste må da blive en pinefuld
død (sult og udtørring?)

--
Rado

Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes.
- C.G. Jung

Fra : Thomas S

Dato : 22-06-06 16:28

Brian Lund wrote:

> Var det ikke Disney der fandt på den i 50'erne, mener jeg at have hørt et
> eller andet sted..?

De gjorde i hvert fald deres til dens udbredelse:
http://www.snopes.com/disney/films/lemmings.htm