Hornmine
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 14-06-06 17:14

Der blev fundet en hornmine på Vestkysten. Det fik mig til at tænke på
hvordan armerer man sådan en ka´l - transporterer den - får den i vandet...

Alene sprængstoffet er 250kg, så den er ikke lige til at lege med :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sune Storgaard

Dato : 14-06-06 18:42

Per Henneberg Kristensen skrev:

> Der blev fundet en hornmine på Vestkysten. Det fik mig til at tænke på
> hvordan armerer man sådan en ka´l - transporterer den - får den i
> vandet...

Hvordan ? Utroligt forsigtigt...

Man kan også vælge at gøre tingene i en lidt anden / mere sikker rækkefølge:

Transporterer den -> får den i vandet -> armerer den.

Det andet er vist en unødig risiko :)

> Alene sprængstoffet er 250kg, så den er ikke lige til at lege med :)

Nej den kan nemt rykke en finger af.

--
This episode is called: "an elephant fucks a pig".
But the networks had it changed to "an elephant makes love to a pig".

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-06 18:46

Sune Storgaard wrote:

> Nej den kan nemt rykke en finger af.

*LOL*

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Max

Dato : 14-06-06 19:39

Hej Per

> Der blev fundet en hornmine på Vestkysten. Det fik mig til at tænke på
> hvordan armerer man sådan en ka´l - transporterer den - får den i
> vandet...

Hornminer udlægges ofte med minelæggere, på en sådan har man skinner
i lastrummet, rummet har så porte agter der kan åbnes. Minerne er anbragt
på jernvogne der virker som ankre. Vognene trilles så ad skinnerne ud i
vandet.
Når vognen rammer bunden udløses et spil der tillader minen at stige op til
et punkt lige under havoverfladen og samtidig armeres minen.

Mvh Max

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-06-06 21:53

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:

> Når vognen rammer bunden udløses et spil der tillader minen at stige
> op til et punkt lige under havoverfladen og samtidig armeres minen.

Hvis sådan en karl vejer flere hundrede kilo, må minen da være ret
stor, hvis den skal kunne have nok luft til at få opdrift.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 14-06-06 21:56

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis sådan en karl vejer flere hundrede kilo, må minen da være ret
> stor, hvis den skal kunne have nok luft til at få opdrift.

Ja lidt over en kvart kubikmeter.
eller som 1½ olietønde.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : N. Foldager

Dato : 14-06-06 20:19

Per Henneberg Kristensen:

> Der blev fundet en hornmine på Vestkysten. Det fik mig til at tænke på
> hvordan armerer man sådan en ka´l - transporterer den - får den i vandet...

Man skal bare ta' den ved hornene.

Kh

Niels Foldager

Fra : Anders Houmark

Dato : 15-06-06 10:46

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> vandet...
>
> Alene sprængstoffet er 250kg, så den er ikke lige til at lege med :)

Ville det mest forsvarlige ikke være, at sprænge den hvor den ligger? Altså
montere lidt sprængstof omkring minen og så sprænge den i luften den vej?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Max

Dato : 15-06-06 10:49

Hej Anders

> Ville det mest forsvarlige ikke være, at sprænge den hvor den ligger?
> Altså montere lidt sprængstof omkring minen og så sprænge den i
> luften den vej?

Det gør man også normalt, specielt med de gamle miner der jo
er blevet ustabile gennem årene. Men jeg tror nu også at spørgeren
tænkte mere på hvorledes den oprindelig var anbragt i havet klar
til brug.

Mvh Max

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 15-06-06 12:09

Max wrote:
> [...]

> er blevet ustabile gennem årene. Men jeg tror nu også at spørgeren
> tænkte mere på hvorledes den oprindelig var anbragt i havet klar

Ja, nemlig ja!

Minen var - fordi den blev nemlig sprunget i luften på stedet - 1.2 meter i
diameter og den blev fundet på Vestkysten sidst på sidste uge.

Ordene var at minen var stabil nok sålænge den fik lov til at være våd. Hvis
den kom op af vandet blev de ustabile - statisk elektricitet kunne udløse
den.

Jernstumper fra en hornmine sælges :)

--
Per, Esbjerg