Hvorfor er noget gennemsigtigt?
Fra : Poul Exner

Dato : 11-06-06 23:17

Min søn spurgte mig, hvordan man kunne lave noget gennemsigtigt som f.eks.
glas. Han undrede sig over, at et solidt materiale kunne have den egenskab.
Jeg tror egentlig han accepterede, at jeg ikke kunne forklare det, men
spørgsmålet bliver til gengæld ved med at hjemsøge mig, så måske er der hjælp
at hente her? Når solide materialer (glas, plastic, is etc.) er gennemsigtige
skyldes det så molekyl-strukturen?

venlig hilsen Poul Exner

Fra : Aage Andersen

Dato : 12-06-06 09:06

"Poul Exner"

> [...]
> hjælp
> at hente her? Når solide materialer (glas, plastic, is etc.) er

Man kunne ogsaa spørge, hvorfor man ikke kan se gennem alt.

Aage

Fra : Max

Dato : 12-06-06 10:16

Hej Aage

> Man kunne ogsaa spørge, hvorfor man ikke kan se gennem alt.

Man kan jo netop se gennem alt, spørgsmålet er jo
hvad man kikker med :)

Mvh Max

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 12-06-06 10:19

<http://science.howstuffworks.com/question404.htm>
<http://science.howstuffworks.com/light8.htm>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-06 01:11

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> wrote in message
> <http://science.howstuffworks.com/question404.htm>
> <http://science.howstuffworks.com/light8.htm>

Det er let at imponere en mindreårig søn med en forklaring, der er
korrekt, for han er sjældent klog nok til at spørge "og hvorrfor så
det" og gjorde han det, ville det blive indset af forklaringerne er om
at "giver man trolden et navn, har man magt over ham - tror man".

Jodkrystaller er uigennemsigtige, fordi det synlige lys forårsager
kvantespring når det møder grundstoffets ydre og løse
elektronbaner.....

Og hvorfor så det?

Fordi massetallet er - og hvorfor tiltrækker elektroner og protoner
hinanden - og hvorfor hvorfor dit og hvorfor dat,

Frit efter Storm Ps SPØRGEJØRGEN

Måske denne viden er gavnlig hvis man vil farve glas rødt og tilsætter
berylium eller sådan noget

Men det er ikke helt galt, hvad jeg fordrejende forenkles til i
http://da.wikipedia.org/wiki/Bo_Warming

(men ikke i http://en.wikiquote.org/wiki/da:Bo_Warming)

om at fremskridt kommer især af at man prøver sig frem - intuitivt
styret og kreativt og inspireret - men ikke nødvendigvis udfra
formler, som måske er ugavnligt blær og kun det.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-06-06 13:41

Poul Exner wrote:
> [...]
> at hente her? Når solide materialer (glas, plastic, is etc.) er gennemsigtige

det er heller ikke fuldstændigt gennemsigtigt.

Mennesket kan se ca tre grundfarver af lys. Og hvis disse tre kan i lige
høj grad kan komme igennem glasset så ser det gennemsigtigt ud. Men
hvis du ser et stykke glas i solen så kaster det en skygge, da det ikke
er alt lyset som kommer igennem. Kun ca halvdenen

Det er kun få grundstoffer som ikke opfanger lys, så noget gennemsigtigt
skal laves af meget rene grundstoffer. Og strukturen skal være større
eller mindre end lysets bølge længte.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-06-06 13:52

Peter Ole Kvint <haabet2003@yahoo.dk> writes:

> Det er kun få grundstoffer som ikke opfanger lys, så noget
> gennemsigtigt skal laves af meget rene grundstoffer. Og strukturen
> skal være større eller mindre end lysets bølge længte.

Er det ikke det som fiberledningfabrikanterne ved rigtigt meget om?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bo Warming

Dato : 13-06-06 01:00

""Thorbjørn Ravn Andersen"" <nospam0000@gmail.com> wrote in message

> Er det ikke det som fiberledningfabrikanterne ved rigtigt meget om?

Fabrikanterne og deres ingeniører ved vel præcis hvad også søfolk og
bilister ved -

at når indfaldsvinklen er flad , er reflektionen nærtotal, og derfor
taber stråler gennem Corning-glasrør næsten ikke energi men kan ledes
inde i røret og paralelt med et buende rør over enorme afstande.

Den fine teknologi har ingen gavn haft af matematik eller
einsteineri-spekulationer eller woodoo eller lignende

På Cornings fabrikker så jeg det i 1965 i staten New Yorks nord-del ,
hvor han var ingeniør - og at vi skulle belemres med kobberkabelTV
først og først nu får glasfiber-bredbånd, er typisk for
kommunikationsministerieembedsmænds resourcespild.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-06-06 08:37

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> at når indfaldsvinklen er flad , er reflektionen nærtotal, og derfor
> taber stråler gennem Corning-glasrør næsten ikke energi men kan ledes
> inde i røret og paralelt med et buende rør over enorme afstande.

Reflektion er een ting, ugennemsigtighed en anden. Tror du at det er
almindeligt vinduesglas fibere er lavet af?

Man vil gerne have at signalet kan føres langt uden at dæmpes - det
kræver meget rene materialer.

> [...]
> først og først nu får glasfiber-bredbånd, er typisk for
> kommunikationsministerieembedsmænds resourcespild.

Teknologien skulle jo lige være på plads. Der var jo heller ikke
meget sjov ved at se fjernsyn i 1920'erne.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 12-06-06 12:31

Poul Exner wrote:
> Min søn spurgte mig, hvordan man kunne lave noget gennemsigtigt
> som f.eks. glas.

Lys kan absorberes eller spredes men hvis ingen af dem sker, så
fortsætter det lige i gennem materialet.

Lyset, der rammer en postkasse, blever delvist absorberet (alle
andre farver end rød) og resten reflekteres (rød), og en del af
lyset rammer vores øjne, derfor ser vi en rød postkasse.

Lyset kan også spredes f.eks. et glas mælk, her mælken ikke
homogen, men der er strukturer med en størrelse svarende til lysets
og de spreder lyset enormt. Derfor ser mælk hvidt-uigennemsigtigt ud.

> Når solide materialer (glas, plastic, is etc.) er gennemsigtige
> skyldes det så molekyl-strukturen?

Det skyldes de elektromagnetiske egenskaber af materialet fordi
lys er elektromagnetiske bølger.

Et materiale, der er gennemsigtigt, er optisk homogent, dvs. at det
indeholder ikke nogle strukturer, der spreder lys. Det absorberer
heller ikke lys. Dvs. at frihedsgrader i molekylerne kan ikke
eksiteres af lyset, hvorfor fotoner (lys) absorberes og forvandles
til varme.

Men den direkte relation mellem molekyler, farve, materialer og
strukturer er kompliceret.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://gauss.ffii.org softwarepatent database

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 13-06-06 00:39

Carsten Svaneborg skrev:

> [...]
> hvidt-uigennemsigtigt ud.
> [...]
> Men den direkte relation mellem molekyler, farve, materialer

Ja, og hvordan er det nu det går til, når man hælder to klare
væsker, som fx vand og Pernod-likør sammen og får en gullig,
mælkeagtig væske?

--
:·)

»Hendes bluse var så stram at jeg næsten ikke kunne få vejret«

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-06-06 07:13

> Ja, og hvordan er det nu det går til, når man hælder to klare
> væsker, som fx vand og Pernod-likør sammen og får en gullig,
> mælkeagtig væske?

Der er nogle aromatiske olier, kaldet terpener, i Pernod. Disse er
opløselige i alkohol, men kun hvis procenten er over 30.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/ - outdated og trist

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 13-06-06 22:22

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Ja, og hvordan er det nu det går til, når man hælder to klare
> væsker, som fx vand og Pernod-likør sammen og får en gullig,
> mælkeagtig væske?

Fordi du blander forskelige stoffer

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 14-06-06 19:39

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Ja, og hvordan er det nu det går til, når man hælder to klare
> væsker, som fx vand og Pernod-likør sammen og får en gullig,
> mælkeagtig væske?

Et andet eksempel. Tager du olie + vand har du to homogene væsker,
du kan se gennem dem og du kan se reflektion i grænselaget mellem
dem, fordi her er der en forskel i de optiske egenskaber.

Tilsæt nu store mænger opvaskemiddel og rør rundt. Resultatet er
en emulsion, der har små olie bobler i vandet (eller små vandbobler
i olie). Resulatetet er uigennemsigtigt, fordi strukturerene
der dannes har en størrelse, der svarer til synelig lys.