Propfan flymotorer
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-06-06 09:13

Et spørgsmål om udviklingen af flymotortypen "propfan".

I 1990'erne lød det som om man ventede sig en masse
af denne nye motortype. Den skulle bl.a. være meget
energiøkonomisk. Men hvorfor ser man ikke snart flere
fly med propfan-motorer?

Det lader til at det kun er det ukrainske Antonov AN-70,
der forsøger sig med den russiske motortype Progress D-27
og det amerikanske General Electrics med GE-36 UDF
(Unducted Fan)

Mon udviklingen er gået i stå?

Link:
http://en.wikipedia.org/wiki/Propfan

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Ivar

Dato : 11-06-06 12:56

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> I 1990'erne lød det som om man ventede sig en masse
> af denne nye motortype.

Var det ikke nærmere 1980'erne?
GE's Unducted Fan-projekt løb fra 1983 til 1987. Det løb ud i sandet
pga. af manglende interesse fra luftfartsselskaberne. Der var ingen
der ønskede at bruge flere penge på projektet uden at være sikre på
et brugbart resultat. Mon ikke man har opnået samme resultater i
løbet af de sidste 20 år ved at øge bypasset på traditionelle
fan-motorer.

An-70 er et barn af Sovjetunionen. Hvis man ser på deres udvikling
af flyvemaskiner efter krigen, bærer det præg af, at de var bange for
at komme bag efter vesten. Mange specielle vestlige maskiner blev
mere eller mindre kopieret af Sovjetunionen. An-70 fløj første
gang i 1990 og endnu er motorerne ikke stabile.

Sovjetunionen har været førende med hensyn til de helt store maskiner.
Især fordi de havde nogle meget kraftige propelturbine motorer fra
Kuznetsov. Men de motorer var egentligt tysk teknologi.
Udviklingsteamet
af de store Nk-12 motorer var næsten udelukkende tyske krigsfanger
under
ledelse af Dipl-Ing. Ferdinand Brandner (østriger). Der var over 240
krigsfanger, fra tyske gasturbine projekter. Motorerne blev brugt
i sovjetiske succeser som Tu-95, Tu-114 og An-12.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 11-06-06 13:39

Ivar skrev:

> [...]
> Der var over 240 krigsfanger, fra tyske gasturbine projekter.
> Motorerne blev brugt i sovjetiske succeser som Tu-95,

Og An-22 Antheus - verdens største propeldrevne transportfly.
MTOW 250.000 kg. Spændvidde 64,40 m, længde 57,92 m.

Men tak for den spændende historie om Kuznetsov-motorerne.
Den får mig til at tænke på en gammel koldkrigsvits: »Hvorfor
er amerikanerne foran russerne? - Det er fordi amerikanernes
tyskere er bedre end russernes tyskere.«

--
:·)
»Hendes bluse var så stram at jeg næsten ikke kunne få vejret«

Fra : Ivar

Dato : 11-06-06 17:28

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Den får mig til at tænke på en gammel koldkrigsvits: »Hvorfor
> er amerikanerne foran russerne? - Det er fordi amerikanernes
> tyskere er bedre end russernes tyskere.«

Der er ingen tvivl om at amerikanerne var glade for at de fik
fingrene i Werner von Braun. Han havde sjovt nok ingen problemer
i USA, på trods af, at han var tidligere medlem af Nazipartiet.

Englænderne er stolte af engelsk flyveindustri, selvom der snart
ikke er mere tilbage. Den lille BAe-146 (Avro) er meget lydsvag.
Men ikke mange englændere er ikke klar over, at motorerne ikke er
engelske, men amerikanske Lycoming. Disse motorer er specielle
ved det, at de både har centrifugal og aksial kompressor. En
blanding man også så på den første tyske jet - Me-262. Det
er ikke en tilfældighed. Lycomings konstruktion stammer helt tilbage
fra begyndelsen af 1950'erne, hvor de ansatte Anselm Franz.
Han var tidligere checfkonstruktør på Jumo-motorerne.

Ja, ja - jeg ved godt det var profan du spurgte om

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
Se her, hvad den gratis MesNews kan:

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-06-06 15:44

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse news:mn.5c547d6609345f0a.31159@nozpamwebspeed.dk...

> Der er ingen tvivl om at amerikanerne var glade for at de fik
> fingrene i Werner von Braun. Han havde sjovt nok ingen problemer
> i USA, på trods af, at han var tidligere medlem af Nazipartiet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Paperclip
These scientists and their families were secretly brought to the United States,
without State Department review and approval; their service for Hitler's Third Reich,
NSDAP and SS memberships as well as the classification of many as war criminals
or security threats also disqualified them from officially obtaining visas.

Much of the information surrounding Operation Paperclip is still classified.

Jan Rasmussen

Fra : Ivar

Dato : 12-06-06 17:28

Jan Rasmussen skrev:

> http://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Paperclip

Og så var der dem der tog til Argentina
http://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Tank

Kurt Tank der konstruerede tyskernes bedste jager i slutningen af
krigen
Fw-190, tog til Argentina og derefter til Indien. Begge steder
konstruerede han avancerede flytyper.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?