bål plads (udregning)
Fra : Dennis Nielsen

Dato : 07-06-06 22:12

Hej

Jeg vil lave en bålplads hjemme i haven.

Diameter = 2 meter
Materialer = Brosten str. 10x10x10 cm

Hvis hele arealet skal dækkes af brosten (cirkel) hvor mange sten skal jeg
så bruge?

//Dennis

Fra : Martin Larsen

Dato : 07-06-06 22:20

Dennis Nielsen fortalte:

> [...]
>
> Diameter = 2 meter
> Materialer = Brosten str. 10x10x10 cm
>
> Hvis hele arealet skal dækkes af brosten (cirkel) hvor mange sten

10²*pi = 314

Mvh
Martin
--
Havde vi livet, behøvede vi ikke kunsten

Fra : Ukendt

Dato : 08-06-06 01:34

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message
> Dennis Nielsen fortalte:

> 10²*pi = 314

Det er i hvert fald en nedre grænse for hvad der er brug for.
I værste fald er der dog nogle små 'hjørner' der går fri. Dem kan du være
helt sikker på at kunne dække ved at lave samme udregning, men hvor
diameteren er forøget med 10 cm på begge sider. Altså:
11²*pi = 381.

Hvis du vil have et mere præcist svar, så prøv med en passer og et ternet
stykke papir.

Bjørn

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-06-06 09:51

Bjørn Petersen fortalte:

> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Det er i hvert fald en nedre grænse for hvad der er brug for.

Det kan jeg ikke tro. Normalt er der lidt luft mellem stenene, som
tillader regnvandet at løbe af.

Mvh
Martin
--
"How do you know I'm mad?" said Alice.
"You must be, said the Cat, "or you wouldn't have come here."

Fra : Max

Dato : 07-06-06 22:21

Hej Dennis

> Diameter = 2 meter
> Materialer = Brosten str. 10x10x10 cm

Arealet er jo 3,14 m2 og da du skal bruge
100 sten pr. m2 skal du bruge 314 sten.

Mvh Max

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 07-06-06 22:23

"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> wrote in message
> Jeg vil lave en bålplads hjemme i haven.
>
> Diameter = 2 meter
> Materialer = Brosten str. 10x10x10 cm

Den indre diameter for den yderste række sten er så 1.80 meter, dvs.
omkredsen er 1.8 * pi. Antallet af brosten er så 1.8 * pi / 0.1. Gentag
denne beregning for yderligere cirkler med brosten indtil du når centrum.

Hvis du i stedet vælger at lægge stenene helt tæt, men så yderkanten ikke
danner en "perfekt" cirkel, men derimod kantet, bliver det noget anderledes
og sikkert flere sten.

hilsen
Uffe

Fra : Mikkel Lund

Dato : 07-06-06 22:27

Dennis Nielsen skrev:
> [...]
> Materialer = Brosten str. 10x10x10 cm
>
> Hvis hele arealet skal dækkes af brosten (cirkel) hvor mange sten skal jeg

Det kommer vel an på hvordan du vil ligge dem?
Som de andre skriver skal du for at dække det hele (intet mellemrum)
bruge 314 sten, dog flere i virkelighed hvis den skal rund i kanten.
Men hvis du vil ligge dem i cirkler, skal du for hver 10 cm i radius
regne omkredse ud og dividere med 10 cm, så får du antal sten.

Mikkel

Fra : N. Foldager

Dato : 08-06-06 12:04

> Diameter = 2 meter
> Materialer = Brosten str. 10x10x10 cm
>
> Hvis hele arealet skal dækkes af brosten (cirkel) hvor mange sten skal jeg
> så bruge?

Forudsat, at du lægger stenene i tern med den første i centrum:

Hvis du medregner sten, som ligger på periferien og kun har eet hjørne
indenfor: 357 sten.

Hvis du kun medregner sten, som har to eller flere hjørner indenfor:
333 sten.

Hvis du kun medtager sten, som har 3 hjørner indenfor: 297 sten.

-------

Hvis du i stedet lægger dem i en rosette (det flotteste) med en sten i
centrum, skal du bruge:

1 + 5 + 11 + 17 + 24 + 30 + 37 + 43 + 49 + 56 = 273 sten

2 stk mere, hvis du vil fylde de lidt store, frie trekanter i ring 2.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Spang

Dato : 09-06-06 01:31

Køb 400 sten og lever resten tilbage.

Alle byggemarkeder har returret for ubrugte materialer.

Spang

Fra : N. Foldager

Dato : 09-06-06 20:12

Spang:

> Køb 400 sten og lever resten tilbage.
>
> Alle byggemarkeder har returret for ubrugte materialer.

Hvis det svar er, hvad spørgeren forventer, ville spørgsmålet høre
under dk.forbruger; ikke dk.videnskab

Mvh

Niels Foldager

Fra : ostesvinet@hotmail.c~

Dato : 20-06-06 07:10

Hej Dennis (og alle andre)

Jeg har tegnet cirklen i AutoCAD, og kan få plads til 272 sten.

mvhv Dabbe

Fra : N. Foldager

Dato : 20-06-06 15:55

Dabbe:

> Jeg har tegnet cirklen i AutoCAD, og kan få plads til 272 sten.

273

Mvh

Niels Foldager

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 20-06-06 19:50

ostesvinet@hotmail.com wrote:
> Hej Dennis (og alle andre)
> Jeg har tegnet cirklen i AutoCAD, og kan få plads til 272 sten.

Hvor mange sten har I i hver cirkel?

Fra : N. Foldager

Dato : 21-06-06 13:13

Niels L Ellegaard:

> Hvor mange sten har I i hver cirkel?

Det har jeg jo skrevet i denne tråd:

> 1 + 5 + 11 + 17 + 24 + 30 + 37 + 43 + 49 + 56 = 273 sten
> 2 stk mere, hvis man vil fylde de lidt store, frie trekanter i ring 2.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Niels L Ellegaard

Dato : 21-06-06 20:18

N. Foldager wrote:
> Det har jeg jo skrevet i denne tråd:

Jeg kan ikke finde dit indlæg. Jeg tror at problemet skyldes at du
bruge "X-No-Archive". Det betyder at groups.google.com sletter dine
indlæg før threaden er diskuteret færdig.

Niels