Mættet saltopløsning - hvor meget NaCl ?
Fra : TDJ

Dato : 04-06-06 19:41

Jeg har i sinde at lave et forsøg med at vande ukrudt med
saltvand (i stedet for at feje med salt).

Kom i den forbindelse til at spekulere over hvor meget
salt man egentlig kan mætte pr liter vand ?

Jeg tænker på helt normalt NaCl, altså køkkensalt.

Måske afhænger det af saltets kornstørrelse, vandets
temperatur, og andre faktorer - som f.eks. om det er
regnvand eller "postevand" (dvs kalkholdigt)?

Desværre har jeg ikke kunnet finde noget på nettet om
emnet, men kan man give et entydigt svar på
spørgsmålet ? Jeg har beklageligvis ikke forstand nok på
kemi til at regne det ud vha formler...
(men gætter på at det måske har noget med mol at gøre ?)

Mvh Torben

Fra : Q

Dato : 04-06-06 20:04

"TDJ" <myicqpizza@gmx.netostemad> skrev i en meddelelse
> Jeg har i sinde at lave et forsøg med at vande ukrudt med
> saltvand (i stedet for at feje med salt).
>
> Kom i den forbindelse til at spekulere over hvor meget
> salt man egentlig kan mætte pr liter vand ?

Ved stuetemperatur kan du lave en koncentration på omkring 25%

> Jeg tænker på helt normalt NaCl, altså køkkensalt.

Køkkensalt er tilsat jod ..

> Måske afhænger det af saltets kornstørrelse, vandets
> temperatur, og andre faktorer - som f.eks. om det er
> regnvand eller "postevand" (dvs kalkholdigt)?

Kornstørrelse har ikke noget at sige..
Derimod har vandets temperatur og evt. indhold af andre salte..

> [...]
> kemi til at regne det ud vha formler...
> (men gætter på at det måske har noget med mol at gøre ?)

Opløselighed kan opgives i mol/liter, men det kan sagtens være opgivet i
gram/liter..

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_chloride

/peter

Fra : Max

Dato : 04-06-06 20:06

Hej TDJ

> spørgsmålet ? Jeg har beklageligvis ikke forstand nok på
> kemi til at regne det ud vha formler...

Hvad med lidt praktisk erfaring, tag en mængde vand og
hæld salt i til der ikke opløses mere, så har du en mættet
opløsning.

Mvh max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 04-06-06 20:09

> [...]
> saltvand (i stedet for at feje med salt).
>
> Kom i den forbindelse til at spekulere over hvor meget
> salt man egentlig kan mætte pr liter vand ?

Det ligger på godt 300 g pr. liter, men du kan jo bare lave det overmættet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 06-06-06 08:54

> [...]
> salt man egentlig kan mætte pr liter vand ?
>
> Jeg tænker på helt normalt NaCl, altså køkkensalt.

Der skal lige gøres opmærksom på, at det faktisk ikke er lovligt
at benytte NaCl til bekæmpelse af ukrudt - midlet er ikke
godkendt.
Enhver opløsning, hvor det osmoriske tryk er større end
plantecellernes er i stand til at dræbe planter.
Men hvorfor dog bruge et ikke-godkendt middel, når der er
adskillíge godkendte midler til rådighed?

Per A. Hansen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 06-06-06 23:56

Per A. Hansen wrote:

> [...]
> Men hvorfor dog bruge et ikke-godkendt middel, når der er
> adskillíge godkendte midler til rådighed?

Hvis han derimod anvender salt for at fjerne sne og is er det fuldt lovligt.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Per A. Hansen

Dato : 07-06-06 08:22

> Hvis han derimod anvender salt for at fjerne sne og is er det fuldt
> lovligt.

Det er korrekt - her er vi i et andet lovområde.
Det er Miljøstyrelsen, der varetager godkendelse af de midler, der må
anvendes
til planteværn - de tager sig bl.a. af de miljømæssige konsekvenser af
brugen til
dette formål - de har ingen beføjelser vedrørende sikkerhed på vejene.

Per A. Hansen

Fra : Uffe Ravn

Dato : 07-06-06 10:29

Per A. Hansen wrote:

> [...]
> brugen til
> dette formål - de har ingen beføjelser vedrørende sikkerhed på vejene.

Hvad nu hvis han boede så tæt på vandet, at han kunne anvende havvand til at
vande sin have, ville det så blive anset som et bekæmpelsesmiddel?

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Per A. Hansen

Dato : 08-06-06 08:37

> Hvad nu hvis han boede så tæt på vandet, at han kunne anvende havvand til
> at
> vande sin have, ville det så blive anset som et bekæmpelsesmiddel?

Til det sidste - nej!
I visse egne af landet har man anvendt saltvand til markvanding - med
stor forsigtighed - og kun hvor saltindholdet er lavt - og kun til
salttolerante afgrøder som bederoer.
(Lillebælt er pr. definition ikke saltvand, men brakvand.)
Natrium binder sig meget hårdt til jordkolloiderne og giver jorden en dårlig
struktur.
I haven vil kloret ødelægge en del afgrøder som jordbær, frugtbuske m.v.,
der er
meget klorfølsomme. En rigtig dårlig iden med atr salte sin have - det er
mere effektivt at
asfaltere den.

Det er hensigten, der gør forskellen.
Når salt ikke er godkendt til bekæmpelse af ukrudt hængder det sammen med,
at
der ikke er nogen, der har søgt om det - det er jo firmaerne der ansøger
miljøstyrelsen om
godkendelse - ikke omvendt.

For en ordens skyld må du heller ikke bruge Roundup til af fjerne is med på
vejen/fortovet! (Den er ikke godkendt til dette formål.)

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-06 18:45

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev
> de har ingen beføjelser vedrørende sikkerhed på vejene.

Rart nok at vide.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen