Intet ozonhul over Arktis? hvorfor?
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-06-06 12:52

Hej alle,

vi ved jo alle at der er et ozohul over Antarktis (Sydpolen), og at
dette efter sigende skulle være på grund af CFC-udledninger i
atmosfæren.

Men hvorfor ser vi ikke et Ozon-hul over Arktis (Nordpolen)? Bliver CFC
gasserne ikke ligeligt fordelt i atmosfæren?

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk - http://liberterran.org - http://haxor.dk/fanaticism/ -

Fra : Peter Jensen

Dato : 04-06-06 14:05

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> vi ved jo alle at der er et ozohul over Antarktis (Sydpolen), og at
> dette efter sigende skulle være på grund af CFC-udledninger i
> atmosfæren.

"Efter sigende"? Hvad er den alternative teori da?

> Men hvorfor ser vi ikke et Ozon-hul over Arktis (Nordpolen)?

Det er der også, men det har en betydeligt mindre udstrækning en det
Antarktiske (godt det samme, ellers ville halvdelen af Europa være med
stærkt reduceret ozonlag).

> Bliver CFC gasserne ikke ligeligt fordelt i atmosfæren?

Det er mere et spørgsmål om de meteorologiske forhold der skal til for
at ozon-nedbrydning for alvor tager fart. Temperaturerne og
vindforholdende over Antarktis er om vinteren optimale, mens ozonen
delvis gendannes om sommeren.

--
PeKaJe

BOFH Excuse #67:
Descramble code needed from software company

Fra : Nicolai

Dato : 04-06-06 17:26

"Peter Jensen" <usenet@pekajemaps.homeip.net> wrote in message

> "Efter sigende"? Hvad er den alternative teori da?

Jeg så en udsendelse fra National Geographic, hvor forskere undsøgte isen
for hvad atmosfæren bestod af gennem de forskellige tidsperioder, og noget
som forbavsede dem var, at der i en periode var et enormt indhold af et
kemisk stof jeg ikke kan huske hvad var og som havde været livsfarligt for
mennesker at leve i. Hvordan og hvorfor ved man ikke.

Den alternative teori kunne være en som vi slet ikke kender, ligesom det har
vist sig igennem videnskabens historie.

Nicolai