matematik
Fra : Torben W. Hansen

Dato : 01-06-06 14:02

Var der nogen der sagde at matematik er uinteressant ?

http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page17/

Med venlig hilsen
Torben W. Hansen

Fra : LR

Dato : 01-06-06 14:15

"Torben W. Hansen" <nospam@ins.com> wrote in message
> Var der nogen der sagde at matematik er uinteressant ?
>
> http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page17/

Fedt, du har fundet regneforskriften for bryster!!

Lasse

Fra : Søren

Dato : 01-06-06 21:14

"LR" <asda@das.dd> skrev i en meddelelse

> "Torben W. Hansen" <nospam@ins.com> wrote in message

> Fedt, du har fundet regneforskriften for bryster!!

De er blå?

Søren

Fra : Aage Andersen

Dato : 01-06-06 14:28

"Torben W. Hansen" <
> Var der nogen der sagde at matematik er uinteressant ?
>
> http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page17/

Vi har maaske her forklaringen paa at flertallet af matematikinteresserede
er mænd

Aage

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 03-06-06 20:06

Aage Andersen <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote:

> "Torben W. Hansen" <

> Vi har maaske her forklaringen paa at flertallet af matematikinteresserede
> er mænd
>
> Aage

Har du aldrig set Lorenz-attraktoren? :)

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk - http://liberterran.org - http://haxor.dk/fanaticism/ -

Fra : Mads

Dato : 03-06-06 19:12

Torben W. Hansen wrote:

> http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page17/

Imponerende...... at det er muligt at lave en så simpel side der kun
virker i Internet Explore

Fra : Christian Iversen

Dato : 03-06-06 20:06

Mads wrote:

> Imponerende...... at det er muligt at lave en så simpel side der kun
> virker i Internet Explore

Kig ikke på koden! MY EYES!

--
| Christian Iversen | It's exiting in the sort of tedious-type |
| chrivers@iversen-net.dk | way |

Fra : Peter Weis

Dato : 03-06-06 21:01

Mads wrote:

> Imponerende...... at det er muligt at lave en så simpel side der kun
> virker i Internet Explore

Ja, Firefox kan ikke, men Opera kan godt. Så det er ikke kun IE, der kan
vise siden.

mvh
Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-06-06 00:04

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> writes:

> Ja, Firefox kan ikke, men Opera kan godt. Så det er ikke kun IE, der kan
> vise siden.

Opera emulerer jo IE, formentlig herunder også at den lader indholdet
overstyre filnavnet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-06-06 14:25

Mads wrote:
> Imponerende...... at det er muligt at lave en så simpel side
> der kun
> virker i Internet Explore

Virker fint i Opera

--
Jan
<Signatur ude af drift>

Fra : Christian Iversen

Dato : 04-06-06 16:42

Jan Vestergaard wrote:

> Virker fint i Opera

Kun fordi Opera har marginalt bedre support for sider der er 100% i strid
med standarderne.

--
| Christian Iversen | The southern France collaborated with the |
| chrivers@iversen-net.dk | Germans, embarrassing. So since then |

Fra : LR

Dato : 05-06-06 00:31

> Kun fordi Opera har marginalt bedre support for sider der er 100% i strid
> med standarderne.

Fejlen skyldes, at taget <layer> ikke understøttes af FireFox. Dette tag
blev introduceret af Netscape 4.0 i 1997 og er ganske rigtigt ikke med i
W3C-standarden.

Bare for at skyde eventuelle konspirationsteorier om Microsoft i sænk.

- Lasse

Fra : Christian Iversen

Dato : 05-06-06 00:53

LR wrote:

> [...]
> W3C-standarden.
>
> Bare for at skyde eventuelle konspirationsteorier om Microsoft i sænk.

Som vi har diskutere privat, mener jeg det er en fejl hvis du af mit indlæg
læser at jeg holder Microsoft eneansvarlig for dette problem.

De har imidlertid en del af skylden for kritikløst at understøtte
ureglementerede og ukontrollerede selvopfundne tags (I dette tilfælde et
tag opfundet af Netscape Corp., men det er jo ligemeget HVEM der har
opfundet ugyldige tags).

Det næste problem er at IE (og nogle få andre browsere) uden problemer
godtager en billedsti som fx .\Foo\Bar.gif, så der opstår hjemmesider der
rent faktisk bruger disse stier, fordi folk tror at "når det virker, så må
det jo være rigtigt".

For at opsummere:
- Det er den værste skodside jeg har haft ufornøjelsen at se koden til.

- Microsoft bærer en del af skylden.

- Netscape bærer en del af skylden.

- Siden ER aldeles i strid med standarderne.

- Vi har esentielt begge ret, men snakker som sædvanlig hinanden forbi

--
| Christian Iversen | Then they'll take the spoon away, and |
| chrivers@iversen-net.dk | it'll just be cheese! |

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-06-06 04:20

"LR" <asda@das.dd> writes:

> Fejlen skyldes, at taget <layer> ikke understøttes af FireFox.

Næppe. Det understøttes ikke af hverken IE eller Opera heller.

> Dette tag blev introduceret af Netscape 4.0 i 1997 og er ganske
> rigtigt ikke med i W3C-standarden.

.... eller noget som helst andet end Netscape 4.

> Bare for at skyde eventuelle konspirationsteorier om Microsoft i sænk.

En af de mere graverende fejl på siden er at URL'erne til billederne
bruger "\" som sti-separator (altså lige som i Windows), og ikke (som
de skulle) "/". IE og Opera laver automatisk "\" om til "/" for at
få det til at virke, Firefox gør ikke.

/L

Fra : LR

Dato : 05-06-06 10:57

> ... eller noget som helst andet end Netscape 4.

Jeg ved heller ikke, hvad der gik galt for Mathsoft Mathcad (som HTML-siden
er eksporteret fra). En simpel if (is_gecko) kunne have henvist til en
ikke-lag-udgave.

Lasse

Fra : Christian Iversen

Dato : 05-06-06 11:10

LR wrote:

> Jeg ved heller ikke, hvad der gik galt for Mathsoft Mathcad (som
> HTML-siden er eksporteret fra). En simpel if (is_gecko) kunne have henvist
> til en ikke-lag-udgave.

Lasse, sådan må man sku da ikke kode hjemmesider! Det ved du udmærket godt.

Jeg håber det var en joke jeg ikke fangede

--
| Christian Iversen | Help us captain transvestite! |
| chrivers@iversen-net.dk | |

Fra : LR

Dato : 05-06-06 14:05

> Lasse, sådan må man sku da ikke kode hjemmesider! Det ved du udmærket
> godt.
>
> Jeg håber det var en joke jeg ikke fangede

Æh, nej? Er det JavaScript, du mener? Selv Firefox understøtter da
JavaScript. Ellers kan man bruge <noscript> for stenalderbrowsere. Eller er
det selve ideen om klient-baseret kode, du er mod?

Eller hvad mener du?

Lasse

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-06-06 16:27

"LR" <asda@das.dd> writes:

> Er det JavaScript, du mener? Selv Firefox understøtter da
> JavaScript. Ellers kan man bruge <noscript> for stenalderbrowsere. Eller er
> det selve ideen om klient-baseret kode, du er mod?

Jeg ved ikke hvad posteren[1] mente, men min tanke var at "is_gecko"
lugter af browser-detection, og det er en metode der er så usikker
at den bør opgives.

Det er usikkert både fordi browsere lyver i deres user-agent-streng,
fordi dem der bruger det sjældent har overblik over hvilke browsere
deres tests matcher, og fordi det er umuligt at gætte hvad fremtidige
browsere vil gøre.

Det er *meget* sikrere at lave test direkte på de egenskaber man
bruger. Altså ikke gætte at det er IE og derefter bruge document.all,
men teste direkte for document.all (som fallback for
standard-funktionen document.getElementById, som man tester for
først).

Altså, ikke "is_gecko", men fx "has_getElementById", men selv det
kan nøjes med at blive testet en gang, og derefter bruger man
en funktion der abstraherer den slags væk.

Det er hvad der gælder når man vil have Javascript til at virke på
forskellige browsere, der ikke er helt enige om at følge standerder.

I dette tilfælde, hvor det er HTML'en der er problemet vil en
Javascript-baseret switch betyde at det forskellige indhold af siden
skrives via Javascript. Det er også en dårlig ide, da siden så slet
ikke virker uden Javascript slået til, og den er umulig at indeksere
for en søgemaskine.

Og så er det ikke kun Gecko-baserede browsere der skal have en
ikke-layer-version. Det er alle ikke Netscape 4-browsere (eller
virkede det også i Netscape 3? :)

/L
[1] Du skal huske at skrive hvem du citerer!

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 03-06-06 20:06

Torben W. Hansen <nospam@ins.com> wrote:

> Var der nogen der sagde at matematik er uinteressant ?
>
> http://users.cybercity.dk/~cis2486/Page17/
>
> Med venlig hilsen
> Torben W. Hansen

Matematik er utroligt spændende, bl.a. fordi det spænder ove så mange
discipliner (logik, bevisførelse, artikmetik, geometri, trigonometri,
mængdelære osv osv:) men kan også være en seriøs hjernevrider.

Programmer såsom Mathematica, Maple og MATLAB kan være sjove og brugbare
hjælpemidler i kampen for at forstå matematikkens verden. De er bare ret
dyre, så de er nemmest tilgængelige for studerende, som får dem meget
billigt i forbindelse med deres studier (som fx. på Fysik og Matematik
på KU - der kan man få en Maple 9 for 200 kr - ret meget bedre end
normalprisen på tusindevis af kroner)

Fra : Jens Peter Rosenkvis~

Dato : 04-06-06 01:33

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> [...]
> billigt i forbindelse med deres studier (som fx. på Fysik og Matematik
> på KU - der kan man få en Maple 9 for 200 kr - ret meget bedre end

Jeg købte så Maple 10 tidligere i år fra KU til 10kr. Det gjorde mine
medstuderende også.
(Jeg tror dog, at der blev ment "spændende" i starten af tråden på en
anden måde end du omtaler her. ;))

--
Why do fireflies die so soon?
http://www.jensercube.dk/sig.asp

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 04-06-06 10:27

Jens Peter Rosenkvist <jensercube@ofir.dk> wrote:

> Jeg købte så Maple 10 tidligere i år fra KU til 10kr. Det gjorde mine
> medstuderende også.
> (Jeg tror dog, at der blev ment "spændende" i starten af tråden på en
> anden måde end du omtaler her. ;))

Så billigt? Så er den sku faldet i pris!

Fra : Gismo

Dato : 04-06-06 14:00

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message

> Så billigt? Så er den sku faldet i pris!

For studerende på DTU er Maple gratis ;)
Hvordan det er med mathlap ved jeg ikke

--
Gismo