Vores kat brækker sig ikke.
Fra : Daniel W Johansen

Dato : 19-08-06 22:53

Ved ikke om jeg skal være nervøs for vores kat eller ej, så vil lige høre.

Vi har en dejlig hunkat på godt og vel et år, og kors hvor kan hun dog
fælde.. suk, efter langt om længe at have fået en god gummi kam til
hende var der mere hår på den + min trøje, end der var på hende da jeg
var færdig med hende :).

Anyways, her kom jeg til at tænke på at jeg aldrig har set hende brække
sig, hun har engang i mellem lavet lydene men der er aldrig kommet noget
op. Og jeg har heller aldrig fundet noget rundt omkring.

Hun har konstant adgang til kattegræs skal det siges, men hun røre det
aldrig.

Men i mindte skal det dog også siges at min kæreste så hende brække sig
for ca 1 måned siden, hvorefter hun ja.. suk, spiste det igen. Og nu jeg
tænker over det, så mindes jeg at hun for ½år til 7 måneder siden
brækkede sig på køkkengulvet, uden dog at spise det.

Hendes afføring er rigtig fin (i sær efter vi skiftede fra netto foder
til rc in and outdoor 32, her for en 5 måneder siden.. godt nok en
forskel, både i form og lugt.) Og hun (ved godt at katte ikke viser hvis
de har det dårligt) ser ud til at have det rigtig fint, leger med den
anden killing og er altid frisk, spinndende og kærllig :)

Men jeg siger tak på forhånd derude.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 20-08-06 00:19

Du skal ikke være nervøs!
Nogle katte brækker sig tit - andre sjældent, og din hører så til de
sidste.
Vær du bare glad for det.

Jeg har da også et par gange oplevet, at et par af mine kaster ufordøjet
foder op. Nogle gange æder de det igen, og lige så mange gange overlader
de til mig at tørre op.

Men det var virkeligt fornuftigt af dig at skifte foder og få
gummibørsten i brug, og det har du jo allerede konstateret.
Med hensyn til kattegræs, så har jeg hørt mange sige, at deres katte
ikke værdiger det et blik, eller snarere et gnask, hvorimod stuebambus
og papyrus er store hits. Jeg synes ikke, man så tit støder på papyrus,
men stuebambus fås som regel på planteskoler, i blomsterforretninger og
super-markeder til 10-15 kr.

Men det lyder da til, at begge misser stor-trives

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina

Dato : 20-08-06 07:24

"Daniel W Johansen" <FJERNdanielwj2@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> de har det dårligt) ser ud til at have det rigtig fint, leger med den
> anden killing og er altid frisk, spinndende og kærllig :)

Jeres kats hår bliver ført ned i tarmene og ud i den anden ende med foderet,
det er derfor, hun ikke kaster hårboller op. Det meste RC foder har et eller
andet hårbollesystem, som modvirker dannelsen af hårboller. kigger i godt
efter i hendes afføring, vil I helt sikkert kunne se pels i den.

På denne måde er det ikke farligt for katten at få hår igennem systemet. Det
bliver først et problem, hvis foderet ikke indeholder fibre nok til at slæbe
hår med ud af tarmen.

Nogle katte brækker sig mere end andre. Andy brækker sig en gang om ugen
trods hårbollefoder og kattemalt, Mis brækker sig kun, hvis han ikke får sit
hårbollefoder.

Super, at I har skiftet foder fra supermarkedets det billigste til RC.

Tina

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 20-08-06 10:28

Jeg siger tak for svarene, så kan jeg være rolig igen :)

Mht. foder, kan jeg kun takke denne gruppe for det. Det var efter jeg
tilmeldte mig her og begyndte at læse med i nogle af de efterhånden ret
mange foder tråde at det gik op for mig det nok var en rigtig god ide at
skifte, og vi har simpelthen oplevet alt hvad der blev beskrevet i trådene.

Vi har fået en kat med normal afføring, en kat der bruger kattebakken!!,
en kattebakke der ikke lugter tilnærmelsesvis så meget som førhen, et
mindre forbrug af kattemad. En smukkere pels og en generelt roligere og
mere dejlig kat. Simpelthen fantatisk at opleve den effect det gav. Og
skammer mig helt over de poser af netto's katte mad i alverdens farver
og former jeg købte når de var på tilbud.

Og yeps, det er super dejligt med vores katte, nu er det blot den hårde
ventetid til killingen kommer ud af ræceralderen, suk. Sød og kællen det
meste af dagen, men ud på aften/natten når vi vil sove fiser og hopper
hun rundt som et lille ekspress tog, og får også sat gang i vores anden
kat (den på 1 år) så de begge ligger i ekspress fart mellem stue og
soveværelse... men sådan er det jo :)

Fra : Tina

Dato : 20-08-06 14:55

> Jeg siger tak for svarene, så kan jeg være rolig igen :)

Velbekomme

> [...]
> skammer mig helt over de poser af netto's katte mad i alverdens farver
> og former jeg købte når de var på tilbud.

Ja, det er utroligt at "så lidt" kan gøre så stor en forskel. Vi kunne jo
heller ikke drømme om udelukkende at fodre vores børn med fastfood og slik.

> [...]
> hun rundt som et lille ekspress tog, og får også sat gang i vores anden
> kat (den på 1 år) så de begge ligger i ekspress fart mellem stue og

Hahahaha, de er herlige i den alder. )

Mis og Andy er begge 4 år gamle. Mis bor hos min mor. Mis knokler rundt om
natten, leger, løber, hopper rundt. Andy snorksover hele natten, kun afbrudt
af en bid foder og en tår vand når han bliver vækket af et eller andet, og
så lægger han sig til at sove igen. Til gengæld sover Mis det meste af
dagen, og Andy er lysvågen om dagen, hele dagen, minus et par timer. :)

Tina

Fra : Siri

Dato : 25-08-06 10:42

> Daniel W Johansen skrev:
> Jeg siger tak for svarene, så kan jeg være rolig igen :)
> gummi-kam

Hvad for en? En gummikam? Gør den det nemmere - og hvor får man den?
Jeg har efter et par fejlkøb og en 'halv' klipning hos Jannie endelig
fået købt en meget bredtandet stålkam, der skulle være ideel til en
persers tykke under-pels. Der står godt nok 'til hunde' på pakken, men
det er samme type kam-tænder, og den er meget nemmere at håndtere (har
stort skaft/håndtag) end en lille-bitte stål-kam, som hun fik med fra
sit gamle hjem (plus kardæsk/karte, der heller ikke trænger ned i
'dynen'). Men en gummikam har jeg ikke hørt om.... ??

> Mht. foder, kan jeg kun takke denne gruppe for det.

Ja, jeg vil også gerne juble over og rose denne gruppe - jeg (og Gia)
har SÅ megen glæde og gavn af alle de gode råd!
Jeg har faktsik også gået og undret mig - i dag er det præcis en måned
siden Gia flyttede ind - hvilken dag! - og jeg fik at vide, at 'ca en
gang om måneden, så ville jeg nok finde en underlig pølse, som hun havde
brækket op sammen med noget væske'... Og at hun godt kunne lide
kattegræs - det havde jeg nu sået på forhånd i en altankasse på gulvet i
min (murede! med så høj mur med et tæt fletværk af klatreplanter på, så
hun kan ikke hoppe op og ud) altan, men hun har næsten ikke spist af
det, det var mest i starten.
Forleden fandt jeg så - ude på badeværelsesmåtten, den kat er simpelthen
så utroligt velopdragen! - et enkelt strå kattegræs brækket op i væske -
det var det hele!
Det skal også siges, at eftersom hun kun i starten 'lavede' hver dag og
meget hårdt, så der sad en 'pølle' fast i enden på hende, stakkels
renlige kat, så er jeg begyndt at give hende kattemalt, men det må blive
en ny tråd.... Kattemalt skulle jo netop hjælpe på tarmfunktionen, måske
gør det også, at hun slipper for at brække sig...
> en kattebakke der ikke lugter tilnærmelsesvis så meget som førhen

Nej, det er næsten det friske grus, der lugter mest!

, et mindre forbrug af kattemad. En smukkere pels og en generelt
roligere og
> mere dejlig kat. Simpelthen fantatisk at opleve den effect det gav.

OK! Godt at høre! Gia havde en stor ny pose foder med (bonuspose fra der
hvor de købte), noget Hill's hairball control - og jeg anede ikke, hvad
det kostede, eller at det gjorde så enorm forskel for katten! Forstod
bare, at det var godt for hendes helbred på langt sigt, og man vil jo
gerne have en rask og glad kat!
Jeg har overvejet at blande op med noget tilsvarende mod tandsten, som
hun har lidt tendens til i den ene side, jeg fik et par prøver hos en
dyrlæge, og selvom hun slet ikke gider diverse katteguf, så går det
fint, når jeg blander.

Og> skammer mig helt over de poser af netto's katte mad i alverdens farver
> og former jeg købte når de var på tilbud.

Der er vist ikke meget sparet - det 'dyrere' foder er meget drøjt!

> Og yeps, det er super dejligt med vores katte,
- Det er bare dejligt at have den rigtige kat - jeg elsker mit kælne,
legesyge 'dovendyr'!

> [...]
> hun rundt som et lille ekspress tog, og får også sat gang i vores anden
> kat (den på 1 år) så de begge ligger i ekspress fart mellem stue og

Hii hii hii, det må være et syn for guder
Skulle det med 'nattelivet' være noget, der går over? Det vil jeg gerne
høre om?!
Min Gia-mis på 3 1/2 år vil også gerne have mig vågen fra kl 04, kæle og
have opmærksomhed, og hvor ville jeg gerne vænne hende af med det - men
jeg er jo nok for blød og 'et taknemligt offer' i bogstaveligste
forstand her i starten - hvem kan modstå, når sådan en lille skønhed
hopper op til en og vil aes...... så smelter jeg!

(ved godt at katte ikke viser hvis

Nå? Nej? Godt at få at vide! Jeg har indtryk af, at Gia er meget dygtig
til at 'sige til' (mjav! Bare eet!) og vise, hvad det er, hun er
utilfreds med. Jeg er faktisk imponeret over den intelligens og evne til
kommunikation, hun udviser.... wow...
Nu må jeg vist se at få startet en tråd om kattemalt... Og om evt.
vådfoder til en kræsen perser-skat

Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar